Un record dels seus temps d'escola?
-
Quan era petit que sempre em
tacava molt. I per això em renyaven. De més
gran, vaig escriure una obra en vers contra el "profe"
principal i em van expulsar quinze dies del col·le.
Quin personatge
del món de l'educació l'ha influït
més?
-
Encara
que sembli una bestiesa, Jesús de Natzaret. Jo
era un nen devot de col·legi religiós...
i m'entusiasmaven les paràboles evangèliques.
Citi'ns ara un personatge
històric pel que senti una especial predilecció
- Pau Vila, el geògraf. Va començar treballant
en circumstàncies dificilíssimes, va continuar
creant l'Escola Horaciana i va haver-se de formar tot
sol... Un altre personatge: Francesc Layret.
Un encert de l'educació
actual?
- Que tothom hi pugui accedir i que moltes persones,
moltíssimes, puguin continuar estudiant.
I, una mancança?
- La lectura en veu alta, les representacions teatrals.
En general: no s'educa prou en l'art de la dialèctica.
No s'ensenya ni a parlar correctament - no s'educa la
sintaxi - ni a escriure.
Quin ha de ser per a una escola
l'element més irrenunciable?
- L'educació en l'horitzontalitat:
són importants els nostres companys, més
que no pas els mestres.
Considera certa l'opinió
que, en conjunt, moltes famílies han desertat
de la responsabilitat en l'educació dels seus
fills?
- Sí, moltíssimes famílies han
desertat. Apel·len a l'escola i a la societat
però mimen massa els fills o les filles.
Què
es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització
obligatòria amb èxit?
- Una iniciació pràctica en un ofici.
Molts anys d'experiència en formació professional
em demostren que molts alumnes, mediocres en estudis
teòrics, es reanimen treballant.
Quina
opinió li mereix la tasca dels centres de recursos
pedagògics?
- Són un bon suport per
als mestres i professors. És important que tinguin
present, però, la lluita directa que a diari
tenen els docents "contra" la classe.
Quin
paper han de jugar les tecnologies de la informació
a l'escola?
- Han de ser com la pràctica
de caminar o de rentar-se les dents; o com abans la
cal·ligrafia.
Com
es pot fer possible el concepte "L'educació
al llarg de la vida"?
- La vida s'encarrega de fer-te'l
possible: la majoria hauran de canviar de feina. I,
potser, de país.
Considera
que els mitjans de comunicació, especialment
la televisió col.laboren en l'educació
general de la població?
- No, ben al contrari. Porten
a l'ús d'un llenguatge simplificador i altament
estúpid. I converteixen l'art dur de raonar en
un espectacle de baixa intensitat. I avorrit!
Què
es més important, preparar els alumnes pel futur
o preparar el futur per als alumnes?
- Francament, no entenc la pregunta.
Potser perquè mai no he tingut pretensions de
preparar "cap" futur. Preparar un futur on
tots i totes puguin ser de veritat alumnes?
Un
llibre?
- La lectura com a paisatge. Poetes
com Pere Quart o Horaci. Novel·les com Madame
Bovary o Els miserables. Pensadors com Maquiavel,
Epicur o Joan Fuster. Autors teatrals com Txèkov
o David Mamet.
Una
cançó?
- Les d'Ovidi Montllor. O, Georges
Brassens.
Una
pel.lícula?
- Totes les dels Germans Marx.
Un
paisatge?
- La Mola de Formentera. Els capvespres
de Madrid, des d'on els contemplava Goya.
Un
desig per a l'escola del futur?
- Que no porti els seus ensenyants
ni al cinisme ni a la desesperació. v
|