Un
record dels seus temps d'escola?
- Al final de la dècada dels 50, quan tenia 7 o
8 anys, a l'escola escrivíem amb llapis i també
amb tinta. Recordo els tinters, la tinta que calia recarregar
periòdicament, les taques de tinta, el paper secant,
les plumilles (que sovint es "despuntaven"),
les lletres gòtiques... Afortunadament aviat va
arribar una nova tecnologia: el bolígraf. Tot i
que va costar que tothom l'acceptés, -"es
perdrà el saber escriure amb bona lletra"
- deien, .el bolígraf es va convertir en un estri
d'ús universal. Era "tecnologia madura",
com després ho van ser les calculadores electròniques
o com avui ho són els ordinadors i Internet. La
història es repeteix: malgrat les resistències
inicials s'acaba imposant el sentit comú.
Quin
personatge del món de l'educació l'ha
influït més?
- No sabria dir quin personatge del món educatiu
m'ha influït més perquè he après
moltes coses de molts d'ells (Freinet, Rogers, Aussubel...).
I sobretot he après dels què han estat
els meus mestres, dels meus pares i dels companys d'estudis
i de professió.
Citi'ns
ara, un personatge històric pel que senti una
especial predilecció.
- Edison, pels seu descobriment: el llum elèctric
Un
encert de l'educació actual?
- Allargar l'escolaritat obligatòria fins els
16 anys.
.I
una mancança?
- El món cada dia és més complex,
tot canvia amb rapidesa (fins i tot el què cal
saber) i augmenta la diversitat de l'alumnat, que per
altra part cada cop està "més informat".
En aquest marc, el professorat (especialment a l'etapa
Eso necessita una major formació pedagògica
que li proporcioni els instruments metodològics
necessaris per afrontar les noves circumstàncies
de la seva actuació docent.
Quin
ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol
escola?
- Que el major nombre possible d'alumnes (tots?) assoleixin
al menys les competències bàsiques necessàries
per a poder viure i desenvolupar-se en la societat actual.
En estats com el nostre, que estan dins de l'anomenada
"societat del benestar", les escoles i l'Administració
haurien de posar tots els recursos necessaris per eradicar
el fracàs escolar a nivell de competències
bàsiques. I haurien d'aconseguir-ho.
Considera
certa l'opinió que, en conjunt, moltes famílies
han desertat de la responsabilitat en l'educació
dels seus fills?
- No. No obstant això, en el "món
canviant" d'avui en dia resulta molt més
difícil educar que al "món més
estable" que hi havia fa cent anys. Una part de
l'educació continuada que necessitem gairebé
tots quan som pares és precisament l'actualització
de la formació que tenim per a desenvolupar aquest
rol, ja que molts dels models adquirits dels nostres
pares ja no serveixen en el món actual...
Què
es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització
obligatòria amb èxit?
- En primer lloc caldria continuar l'ajust del sistema
educatiu per tal de reduir significativament aquest
trenta per cent de fracàs escolar que tenim al
final de l'Eso: revisar l'organització d'aquesta
etapa i els agrupaments dels alumnes, ajustar els programes
considerant les competències bàsiques,
identificar i difondre maneres "factibles"
d'integrar més les Tic als centres i de tractar
la diversitat, revisar a fons la formació del
professorat i incentivar els docents que desenvolupin
tasques d'especial dificultat...
D'aquesta manera es podrien aconseguir millores significatives.
Tot i així quedarien alumnes que, tot i assolint
unes competències bàsiques, no superarien
l'Eso. Per a ells cal disposar d'uns bons programes
de transició al treball.
Quina
opinió li mereix la tasca dels centres de recursos
pedagògics?
- Molt bona. No obstant això, ara cal que aprofitin
les possibilitats que dóna Internet i realitzin
també les seves tasques (orientar, assessorar,
dinamitzar, ordenar i proporcionar recursos) a través
del ciberespai.
Quin
paper han de jugar les tecnologies de la informació
a l'escola?
- Entenc que les principals funcions de les Tic a l'escola
son:
- Matèria curricular;
cal que tothom adquireixi unes competències
bàsiques en Tic
- Eina general de treball
dels professors i dels estudiants pel procés
de la informació
- Font d'informació
(enciclopèdies virtuals, portals educatius,
webs docent, tot tipus de webs...)
- Canal de comunicació,
que facilita la col.laboració entre professors,
alumnes...
- Instrument didàctic
(materials didàctics multimèdia, pissarra
digital...)
Com es pot fer possible
el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
- Per una part, l'escola ha de formar persones amb iniciativa
davant de les problemàtiques canviants que ens
presenta la nostra societat; persones que sàpiguen
documentar-se i cercar solucions aplicant tot tipus
de tècniques: deductives, inductives, holístiques..
Més tard, l'activitat professional de cadascú
i la possibilitat d'accés a institucions especialitzades
(universitats, empreses de formació) facilitarà
l'assoliment dels nous aprenentatges que en cada moment
siguin necessaris. Per a les persones que no tinguin
aquestes oportunitats, l'escola i els municipis s'hauran
d'encarregar d'oferir a tothom els aprenentatges de
noves competències bàsiques que en cada
moment resultin indispensables.
Considera
que els mitjans de comunicació, especialment
la televisió, col·laboren en l'educació
general de la població?
- Molt. Les persones a través dels mitjans de
comunicació aprenem moltes coses a totes les
edats. Més enllà de l'escola, els mitjans
de comunicació avui en dia proporcionen bona
part d'aquesta necessària "formació
continuada al llarg de la vida"
Què
és més important preparar l'alumnat pel
futur o preparar el futur per a l'alumnat?
- Hem de preparar els alumnes pel futur, tot i que avui
sigui potser més incert que mai. Per això
cal proveir els alumnes d'estris que els hi puguin resultar
útils: habilitats de cerca d'informació,
sentit crític, autonomia, ús del ciberespai...
No obstant això, no hem de renunciar a tractar
d'influir en el futur i, quan de menys, allunyar-nos
decididament d'alguns dels "futurs possibles":
societats amb poca justícia social, societats
sense llibertat, societats bel.licistes...
Un
llibre?
- Frases i cites. Permeten destil·lar molt del
saber humà que hem acumulat a través de
l'experiència de tots els avantpassats.
Una
cançó?
- "Cantares" d'Antonio Machado, interpretada
per Joan Manuel Serrat.
Una
pel·lícula?
- "2001, l'odisea de l'espai" amb guió
de Arthur C. Clarke i Stanley Kubrick i dirigida per
aquest darrer el 1968.
Un
paisatge?
- Venècia.
Un
desig per a l'escola del futur?
Posat's a demanar, seran 3 els desitjos:
- Pissarres digitals a totes
les aules de classe de les nostres escoles.
- Vegeu la seva màgia
a http://dewey.uab.es/pmarques/pizarra.htm.
- Adequada formació tecnològica
i didàctica del professorat.
- Creuada contra el fracàs
escolar: que tothom, si més no, assoleixi les
competències bàsiques
|