Un
record dels seus temps d'escola?
- L'escola franquista no era precisament grata en records.
Però, com qualsevol xiquet, hi ha memòries
que no se t'esborren. La llet en pols dels americans...
un dia que tots vàrem eixir al patí a saludar
un avió... aquell any que Don José es va
posar malalt i ens varen aprovar a tots... la llum dels
dies de pluja, quan baixava el barranc i no podíem
arribar a l'escola i la mare ens deixava al llit amb la
finestra mig oberta...
Quin personatge del
món de l'educació l'ha influït més?
- No ho sabria dir.
Citi'ns ara un personatge
històric pel que senti una especial predilecció.
- Hi ha diversos personatges que m'intriguen molt. No
és que tinga predilecció per ells sinó
que em pregunte constantment com podien aguantar el
pes de la història sobre el seu cos: Darwin,
Einstein, Lenin, Churchill...
Un encert de l'educació
actual?
- N'hi ha molts. La coeducació, per exemple,
ara que torna a ser qüestionada.
... I una mancança?
- Que de vegades els alumnes van més lluny que
els mestres. Però això és inevitable.
Quin ha de ser l'element
més irrenunciable a qualsevol escola?
- La llibertat de pensament i la convivència.
Considera certa l'opinió
que, en conjunt, moltes famílies han desertat
de la responsabilitat en l'educació dels seus
fills?
- Crec que si. I que aquest és un problema molt
fort per a les escoles, a les quals sels exigeix
massa.
Què es pot fer
amb aquell alumnat que no supera l'escolarització
obligatòria amb èxit?
- No ho sé.
Quina opinió
li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
- Els mestres, per desgràcia, no tenen prou temps
per a reciclar-se. Per tant és imprescindible.
Hauria de dedicar-se més temps i recursos a actualitzar
coneixements.
Quin paper han de jugar
les tecnologies de la informació a l'escola?
- Simplement usar-les. La pregunta interessant és
la contrària: quin paper ha de jugar lescola
respecte a les noves tecnologies. La meua resposta és
que és lúnica institució
pública que pot salvar lapartheid entre
comunicats i no comunicats.
Com es pot fer possible
el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
- És un problema, sobretot, de prendre consciència
de la necessitat de fer-ho. A partir daquí
els instruments concrets són poc rellevants.
Considera que els mitjans
de comunicació, especialment la televisió,
col·laboren en l'educació general de la
població?
- No. La televisió, especialment, és contradictòria
amb leducació.
Què és
més important preparar els alumnes pel futur
o preparar el futur per als alumnes?
- Més important no ho sé. Més fàcil
el primer.
Un llibre?
- En tinc massa com per dir-ne un. Sóc un devorador
de llibres. Però posats a triar triaré
aquell que em va canviar la vida: Nosaltres els
valencians, de Joan Fuster.
Una cançó?
- Every breath you take de The Police.
Una pel·lícula?
- No magrada massa el cinema. No ho sé.
Un paisatge?
- Dos. La vall de la cartoixa de Porta-Coeli i el mar
dArenys.
Un desig per a l'escola
del futur?
- Que tinga molta llum.
|