Un record dels seus
temps d'escola?
- La lectura diària de "El Quijote"
i una regla (objecte material) que calfava les mans.
Quin personatge del
món de l'educació l'ha influït més?
- Jo en diria tres: F.Freinet, Freire i Francesco Tonucci.
Citi'ns ara, un personatge
històric pel que senti una especial predilecció.
- La veritat és que sóc un valencià
prou iconoclasta, i sempre m'han interessat els personatges
col·lectius, especialment aquells que semblen
no tenir història, quan curiosament l'estan fent
tots els dies.
Un encert de l'educació
actual?
- Les bones idees que es tenen: la Zona de Desenvolupament
Pròxim, la idea d'integració i diversitat.
... I una mancança?
- Doncs la hipocresia del sistema. Es fa el muntatge
teòric per a que el professor idealista s'estampe
contra la paret, i a més a més, al no
posar els mitjans adequats per a aconseguir els objectius,
damunt sembla que el fracàs siga d'allò
que es pretén.
Quin ha de ser l'element
més irrenunciable a qualsevol escola?
- La justícia muntada sobre la igualtat.
Considera certa l'opinió
que, en conjunt, moltes famílies han desertat
de la responsabilitat en l'educació dels seus
fills?
- Totalment. En una societat de consum com la nostra,
allò que es tracta és de vendre tot el
que siga possible i a costa del que siga. Es viu per
a consumir. No hi ha "temps" per a cuidar
als malalts, atendre als fills o recuperar-se d'un constipat.
Què es pot fer
amb aquell alumnat que no supera l'escolarització
obligatòria amb èxit?
- Si hi ha un 50% de fracàs escolar, vol dir
que la meitat de la població no és apta
per a ser ciutadans? Què falla, el sistema o
els alumnes? Què es pretén amb l'educació
"obligatòria"?
Quin paper han de jugar
les tecnologies de la informació a l'escola?
- Despertar, fer obrir els ulls, trencar l'alienació
en la qual ens fan caure. El problema no està
en la televisió, l'ordinador o en les maquinetes
de jugar, sinó en l'ús que es fa d'elles.
És molt senzill tirar-li les culpes a l'aparell,
quan els responsables són uns altres.
Com es pot fer possible
el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
- Aprenent a aprendre. Cercant l'autonomia de l'alumne,
fent que cada paraula tinga el seu significat, siga
vida, emoció, sentiment, ... Amor, cooperació,
alegria.
Considera que els mitjans
de comunicació, especialment la televisió,
col·laboren en l'educació general de la
població?
- Efectivament col·laboren en l'educació
general de la població, i així ens va.
També Franco va impulsar l'educació en
valors durant el seu règim, però clar,
amb els seus valors.
Torne a dir que el problema no està en la televisió,
sinó en el seu ús. I a cap poder important
li interessa que la gent pense. És allò
de Forges quan diu "Pienso, luego molesto".
Què és
més important preparar els alumnes pel futur
o preparar el futur per als alumnes?
- Preparar el futur per als alumnes.
Un llibre?
- Molts: La revolta dels animals, El virus de la glòria...
Una cançó?
- Al vent de Raimon, l'Estaca de Lluís Llach,...
Una pel·lícula?
- A propósito de Henri. No és pel nom,
però fa pensar.
Un paisatge?
- Fredes, a la Tinença de Benifassà (Ports
de Beceit i Tortosa), la Font Roja d'Alcoi, i Algemesí.
Un desig per a l'escola
del futur?
- Ja ho he dit: amor, cooperació i alegria.
|