Un record dels seus
temps d'escola?
- En arribar a l'escola, ens feien fer un dibuix, la
"consigna" del dia i les operacions matemàtiques
-càlcul -, de 9 a 10. El dibuix sempre hem va
apassionar. També recordo quan venia l'inspector:
per la tarda teníem festa (més endavant
ens vam assabentar que era perquè anaven a fer
un àpat que durava tota la tarda).
Quin personatge del
món de l'educació l'ha influït més?
- Diversos: quan estudiava Magisteri, Freinet; quan
vaig estudiar la llicenciatura de Pedagogia, els mestres
rurals gironins de principis de segle: Santaló,
Costal, Masó; actualment, Dewey i Bardina.
Citi'ns ara, un personatge
històric pel que senti una especial predilecció.
- Albert Einstein, que va "fracassar" a l'escola
i va triomfar a la "vida". Exemple que, a
l'escola, no hem de jutjar mai i, molt menys, donar
a ningú per "perdut".
Un encert de l'educació
actual?
- Posar de manifest la importància del tractament
de la diversitat, prenent com a punt de referència
a la persona com a ésser única i irrepetible.
... I una mancança?
- La manca d'una línia coherent, sostinguda i
apolítica, per part de totes les administracions.
Passem d'un projecte a l'altra sense haver-lo consolidat:
PCC, avaluació interna, pla de llengües
estrangeres, plans estratègics, competències
bàsiques,...?
Quin ha de ser l'element
més irrenunciable a qualsevol escola?
- El seu Projecte Educatiu, compartit i consensuat per
tota la comunitat educativa.
Considera certa l'opinió
que, en conjunt, moltes famílies han desertat
de la responsabilitat en l'educació dels seus
fills?
- No només certa sinó dramàtica
i principal problema de l'educació actual. Cal
un gran pacte, com s'ha proposat a França darrerament,
en aquest sentit.
Què es pot fer
amb aquell alumnat que no supera l'escolarització
obligatòria amb èxit?
- Que no avorreixin l'escola i que, més endavant,
quan ho creguin oportú, puguin tornar al sistema
educatiu formal. Una possibilitat concreta seria emprar
unes estratègies completament diferents: tallers,
educació no formal dins la formal, etc. En qualsevol
cas, inserir-los en el món laboral i que puguin
tornar al sistema educatiu formal.
Quin paper han de jugar
les tecnologies de la informació a l'escola?
- Són una eina més, no la única
-ho és el mestre en el seu paper de dinamitzador-
ni la millor -depèn dels objectius que ens plantegem.
Deia Skinner: No hem preocupa que les màquines
pensin, sinó que no ho facin els homes. Ensenyar
a pensar, aquest és l'objectiu principal; ens
hi poden ajudar les TIC? Si és així, d'acord;
en cas contrari, no.
Un autor americà deia: La resposta és
tecnologia, però quina és la pregunta?.
Massa sovint, a l'escola, per qüestions de marquèting
fem el mateix: cal emprar les TIC, però no ens
preguntem per a què.
Quina opinió
li mereix la tasca dels Centres de Recursos Pedagògics?
- Interessant i millorable. Quan és un simple
dipòsit de material amb servei de préstec
és millorable. Quan és un element dinamitzador
de la comunitat escolar, òptim.
Com es pot fer possible
el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
- No fent avorrir l'escola als infants, sobre tot als
que "fracassen".
Educant els infants en el gaudi de la cultura.
Educant els infants perquè converteixin la informació
en coneixement.
Fent-los veure la inutilitat dels coneixements "útils"
i la utilitat dels considerats "inútils"...
Considera que els mitjans
de comunicació, especialment la televisió,
col·laboren en l'educació general de la
població?
- Molt poc...gens...fins i tot, alguns d'ells els fan
un mal. Per exemple: quan només parlen de l'escola
pels escàndols, mancances que es donen, puntualment,
en algunes d'elles...
Què és
més important preparar els alumnes pel futur
o preparar el futur per als alumnes?
- Preparar els alumnes perquè canviïn el
món del futur.
Un llibre?
- Vagabundo en Àfrica de Javier Reverter
Una cançó?
- Creole Love Call de Duke Ellington
Una pel·lícula?
- Anatomia d'un assassinat d'Otto Preminger
Un paisatge?
- Una albada a Cap de Creus
Un desig per a l'escola
del futur?
- Confiar en els mestres, en nosaltres mateixos, no
esperem que l'Administració ens ho faci. La renovació
pedagògica està en mans dels mestres.
|