Un
record dels seus temps d'escola?
Els amics. Aprendre "les regles del joc", és
a dir, la socialització.
Quin personatge del
món de l'educació l'ha influït més?
Quan era alumne, els professors entusiasmats amb la
seva assignatura. Amb els anys, n'he llegit i n'he conegut
a molts, però l'impacte ja no ha estat tan fort.
Posats a destacar-ne un, esmentaria Kohlberg.
Citi'ns ara, un personatge
històric pel que senti una especial predilecció.
N'esmentaria uns quants: Gandhi, Martin Luther King,
Teresa de Calcuta i Louis Pasteur
Un encert de l'educació
actual?
- Ser obligatòria i gratuïta.
.I una mancança?
- Manca formació del professorat en tots aquells
continguts relacionats amb l'afectivitat i els valors,
que ajudin a donar cobertura a les carències
que tenen molts alumnes.
Quin ha de ser l'element
més irrenunciable a qualsevol escola?
- Formar persones; ensenyar a relacionar-se sense agressivitat.
Ensenyar valors com compassió, solidaritat, justícia...
Considera certa l'opinió
que, en conjunt, moltes famílies han desertat
de la responsabilitat en l'educació dels seus
fills?
- Més que no pas desertar, sóc del parer
que algunes famílies no saben com responsabilitzar-se
educativament dels seus fills. Per això comentava
abans la necessitat de formar el professorat en matèria
afectiva per tal de suplir, en part, aquestes mancances.
Què es pot fer
amb aquell alumnat que no supera l'escolarització
obligatòria amb èxit?
- Establir un pla de formació ocupacional amb
un clar predomini del vessant instrumental i amb un
mínim (o res) de continguts teòrics.
Quina opinió
li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
- Em semblen una peça essencial del sistema educatiu,
especialment si saben assessorar el professorat.
Quin paper han de jugar
les tecnologies de la informació a l'escola?
- Que l'alumnat sàpiga que gran part de la informació
mundial la té al seu abast. Amb tot, convé
ensenyar-los a escollir.
Com es pot fer possible
el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
- Com ja es porta a terme en força casos, però
incidint-hi qualitativament amb més insistència:
televisió educativa, cursos per a la gent gran,
universitats populars... Hi caldria afegir: edicions
assequibles de llibres de lectura "imprescindible"
i programes de ràdio i televisió orientats
a sobre què cal llegir.
Considera que els mitjans
de comunicació, especialment la televisió,
col·laboren en l'educació general de la
població?
- Poden ajudar molt si la població sap escollir.
Altrament, poden esdevenir un caos i una escombraria.
Què és
més important preparar l'alumnat pel futur o
preparar el futur per a l'alumnat?
- Les dues coses. Però el paper de l'escola no
és directament canviar el món (això
ho haurien de fer els polítics), sinó
preparar persones que facin un món més
humà.
Un llibre?
- Un?. Tots!. "Antigona"; "Hamlet",
"El Quijote"... Recordo especialment l'impacte
que em va causar "Brideshead revisited" d'Evelyn
Waugh.
Una cançó?
- La jota "El amigo verdadero ha de ser como la
sangre, que siempre acude a la herida, sin esperar que
la llamen...". També, les Siete canciones
populares de Manuel de Falla.
Una pel·lícula?
- "Casablanca" (1942) de Michael Curtiz; "El
hijo de la novia" (2001) de Juan José Campanella
; "La vida és bella" (1998) de Roberto
Benigni... I totes les de Woody Allen.
Un paisatge?
- Un capvespre a l'Albayzín, enfront de l'Alhambra
de Granada i la Sierra Nevada.
Un desig per a l'escola
del futur?
- Que s'assembli, cada cop més, a una família
i completar-la, o suplir-la si cal. I, que l'ensenyament
sigui en grups reduïts, més personalitzats,
segons les qualitats de cada alumnev
|