Un
record dels seus temps d'escola?
-El gran pati de ciment del Escolapis de la Ronda Sant
Antoni de Barcelona on jugàvem, més o menys
simultàniament, uns centenars de nens, i on ens
feien tota mena de nafres als genolls, ja que no portàvem
pantalons llargs fins ben bé els 15 o 16 anys.
Les llargues files de nens baixant per les escales. Les
classes de filosofia dels darrers cursos amb n'Octavi
Fullat
Quin personatge del
món de l'educació l'ha influït més?
- Els llibres de la Biblioteca de Catalunya que eren
ben a prop meu (vivia al carrer Hospital) i en Jordi
Solé Tura un cop a la Universitat
Citi'ns ara, un personatge
històric pel qual senti una especial predilecció.
- Maquiavel i Antonio Gramsci.
Un encert de l'educació
actual?
- La seva voluntat integradora.
... I una mancança?
- La manca de recursos per poder arribar-hi
Quin ha de ser l'element
més irrenunciable a qualsevol escola?
- No tancar-se en ella mateixa
Considera certa l'opinió
que, en conjunt, moltes famílies han desertat
de la responsabilitat en l'educació dels seus
fills i filles?
- Les famílies no són més que un
reflex de la societat. La producció, la societat
i les famílies han canviat molt acceleradament
en aquests darrers anys i tot això comporta greus
canvis en la forma de relacionar-se escola i entorn.
La creixent pressió sobre les persones ha anat
comportant respostes especialitzades i delegatives,
i l'escola en pateix. No és tracta de buscar
responsables, sinó de trobar i construir complicitats
a l'entorn d'un problema comú
Què es pot fer
amb aquell alumnat que no supera l'escolarització
obligatòria amb èxit?
- No tancar-li portes i no estigmatitzar-lo. El itineraris
educatius de la gent són molt variables i cal
no "condemnar" a ningú de forma definitiva
Quina opinió
li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
- Em sembla molt interessant com a recurs potencial
pels professionals i els centres, però em sembla
que estan mancats de projecte estratègic general,
i crec que haurien de reforçar molt els seus
lligams amb el territori i els altres i variats agents
educatius
Quin paper han de jugar
les tecnologies de la informació a l'escola?
- Són nous i potents camps d'aprenentatge i comporten
canvis de rols per als educadors.
Com es pot fer possible
el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
- Caldria començar per conèixer i connectar
millor el conjunt de recursos i iniciatives pedagògiques
i formatives que a hores d'ara ja existeixen a qualsevol
ciutat o territori, i generar ponts i obrir oportunitats.
Cal també aprofitar millor els recursos dels
que ja disposem per obrir-los a altres col·lectius
i edats.
Considera que els mitjans
de comunicació, especialment la televisió,
col·laboren en l'educació general de la
població?
- No sé si la paraula és col·laborar,
però del que no s'ha de dubtar és que
eduquen i deseduquen i, per tant, no en podem restar
al marge o ignorar-los.
Què és
més important preparar l'alumnat per al futur
o preparar el futur per a l'alumnat?
- Les dues coses. El futur no està escrit. Depèn
una mica de tots. Per tant depèn de com eduquem
els alumnes i de com actuem nosaltres per fer el futur
d'una manera o d'una altra.
Un llibre?
- Un de recent?: La corrosión del carácter
de Richard Sennet, Un d'antic?:Guerra i Pau, de Tolstoi.
Una cançó?
- Una de nova?: Esperanza, de Manu Chao. Una d'"antiga"?:
Imagine, de John Lennon.
Una pel·lícula?
- Una nova?: Hoy empieza todo ("Ça commence
aujourd'hui" -1999), de Bertrand Tavernier; Una
d'antiga?: West Side Story (1961), de Robert Wise.
Un paisatge?
- Itàlia.
Un desig per a l'escola
del futur?
- Que cada cop sigui més l'escola del barri,
del poble, de la ciutat, ...l'escola sentida com a pròpia
per la gent que hi viu a la vora
|