Un record
dels seus temps d'escola?
- Un mestre bo i entregat, però
potser no gaire preparat.
Quin personatge del món
de l'educació l'ha influït més?
- Com a model de professor, Eduard
Valentí Fiol. Els escrits que, filosòficament,
més m'han influït són els de Ludwig
Wittgenstein.
Citi'ns ara un personatge
històric pel que senti una especial predilecció
- Lluís Companys, el Che
i Marylin Monroe.
Un encert de l'educació
actual?
- Haver entès
que l'educació ha de ser personalitzada i global.
I, una mancança?
- No haver-ho dut a terme.
Quin ha de ser per a una escola
l'element més irrenunciable?
- El treball coordinat d'un professorat atent
a les necessitats i possibilitats dels alumnes.
Considera certa l'opinió
que, en conjunt, moltes famílies han desertat
de la responsabilitat en l'educació dels seus
fills?
- No: se'n senten responsables, però, sovint,
també se senten impotents, no saben com fer-ho.
Què
es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització
obligatòria amb èxit?
- Se l'ha de preparar per a una
socialització i professionalització que
tinguin èxit. Al capdavall, l'escolarització
obligatòria no té sentit per si mateixa,
sinó perquè prepara per a la vida: si
no pot preparar per a una vida de cert nivell acadèmic
o intel·lectual, almenys és irrenunciable
que prepari per a la vida ciutadana.
Quina
opinió li mereix la tasca dels centres de recursos
pedagògics?
- Són una bona idea mal
aprofitada: haurien de tenir més capacitat d'intervenció
i d'ajuda als centres educatius.
Quin
paper han de jugar les tecnologies de la informació
a l'escola?
- S'han d'explotar tant com es
pugui com allò que són: mitjans de formació
de gran abast.
Com
es pot fer possible el concepte "L'educació
al llarg de la vida"?
- Sobretot, procurant que els
alumnes, en sortir de l'escola, hagin incorporat certs
hàbits de treball, un estil de pensament i un
tarannà ciutadà que els siguin útils
per a tota la vida.
Considera
que els mitjans de comunicació, especialment
la televisió col.laboren en l'educació
general de la població?
- Certament, els mitjans eduquen
la població, per bé i per mal, encara
que no vulguin. L'educació funciona per estímul
i imitació. Com que els estímuls dels
mitjans - sobretot els de la televisió- són
molt forts, no és estrany que provoquin molta
imitació, sovint inconscient. Valdria la pena
aprofitar la força i influència dels mitjans
per proposar valors i models menys cursis, menys mediocres,
menys tòpics, menys submisos i sotmesos que els
que s'acostumen a proposar.
Què
es més important, preparar els alumnes pel futur
o preparar el futur per als alumnes?
- Ajudar els alumnes perquè
puguin i vulguin preparar un futur millor per a si mateixos
i per als altres.
Un
llibre?
- Llibres d'aquests autors: Folch
i Torres, Jules Verne, Tirant Lo Blanc, Nietzsche, Wittgenstein;
i, la Bíblia.
Una
cançó?
- Moltes de The Beatles i, també,
d'Elvis Presley, Bob Dylan, Bruce Springsteen, Georges
Brassens, Jacques Brel, Edith Piaf, Raimon...
Una
pel.lícula?
- "La quimera de l'or"
(1925), de Chaplin (sobretot pel ball dels panets).
Un
paisatge?
- La vista que es té des
del Mirador de Sant Ramon, a Begur, el 31 d'agost a
les 6 de la tarda.
Un
desig per a l'escola del futur?
- Que disposi de bons mestres:
preparats, entusiastes i creatius.v
|