Títol Nivell Temātica Ārees relacionades

Centre

Lluís Solé
IES Rafael Campalans d'Anglès
Es tracta d'un crèdit variable de lectura de l'àrea de llengua catalana, adreçat als alumnes de 3r d'ESO. Proposa estratègies d'estímul per afavorir que els alumnes sentin la necessitat de llegir. Són estímuls que pretenen fomentar subtilment el "consum" de pàgines escrites. Es basen en aquestes premisses: les addiccions solen començar amb petites dosis i per imitació. El que és prohibit o reprimit és temptador i desitjat. Donem més valor al que és escàs. La publicitat incita les persones al consum. Es prefereixen premis immediats i tangibles.
L'experiència consisteix en presentar als alumnes una selecció de narracions infantils, juvenils i per a persones adultes. Les narracions pretenen aplegar característiques tan variades com els lectors: novel·les clàssiques, novel·les modernes, llibres d'autoajuda, còmics d'autors del país i de l'estranger. Llibres i textos són transportats i presentats dins d'una maleta de viatge antiga, centenària, de fusta clivellada. Aquesta maleta s'obre a la classe com un expositor, escampant llibres i textos per les taules. Tot seguit se'n presenten uns quants, les rareses, les recomanacions i les obres prohibides, de manera que cada dia hi hagi alguna novetat.
Per estimular la lectura i l'aprofitament del temps s'ofereixen petites recompenses condicionades a un esforç escalonat.
A mida que el crèdit avança van sorgint demandes individuals de l'alumnat sobre gèneres i autors. Es procuren satisfer les demandes i es generen activitats complementàries.
Les lectures són lliures i poden abandonar-se si no resulten prou interessants. Els alumnes han d'omplir una fitxa individual, amb un mínim de dades, per tal que s'imposin un autocontrol. La fitxa s'omple per a cada text començat, tant si s'ha acabat la lectura com si s'ha ajornat o abandonat . A part hi ha també una fitxa d'autocontrol on s'acumulen les dades de les fitxes d'autocontrol parcial que permet conèixer el rendiment quantitatiu progressiu de cada alumne.
L'experiència ha estat positiva. S'ha aconseguit fer llegir els nois i noies gran quantitat de pàgines i gran varietat de textos, entre 200 i 400 pàgines i entre 10 i 20 autors en 35 hores lectives.
2002 - 2003