Es
tracta d'un crèdit variable de lectura de l'àrea
de llengua catalana, adreçat als alumnes de 3r d'ESO. Proposa
estratègies d'estímul per afavorir que els alumnes
sentin la necessitat de llegir. Són estímuls que
pretenen fomentar subtilment el "consum" de pàgines
escrites. Es basen en aquestes premisses: les addiccions solen
començar amb petites dosis i per imitació. El que
és prohibit o reprimit és temptador i desitjat.
Donem més valor al que és escàs. La publicitat
incita les persones al consum. Es prefereixen premis immediats
i tangibles.
L'experiència consisteix en presentar als alumnes una selecció
de narracions infantils, juvenils i per a persones adultes. Les
narracions pretenen aplegar característiques tan variades
com els lectors: novel·les clàssiques, novel·les
modernes, llibres d'autoajuda, còmics d'autors del país
i de l'estranger. Llibres i textos són transportats i presentats
dins d'una maleta de viatge antiga, centenària, de fusta
clivellada. Aquesta maleta s'obre a la classe com un expositor,
escampant llibres i textos per les taules. Tot seguit se'n presenten
uns quants, les rareses, les recomanacions i les obres prohibides,
de manera que cada dia hi hagi alguna novetat.
Per estimular la lectura i l'aprofitament del temps s'ofereixen
petites recompenses condicionades a un esforç escalonat.![](imatges/maleta2.jpg)
A mida que el crèdit avança van sorgint demandes
individuals de l'alumnat sobre gèneres i autors. Es procuren
satisfer les demandes i es generen activitats complementàries.
Les lectures són lliures i poden abandonar-se si no resulten
prou interessants. Els alumnes han d'omplir una fitxa individual,
amb un mínim de dades, per tal que s'imposin un autocontrol.
La fitxa s'omple per a cada text començat, tant si s'ha
acabat la lectura com si s'ha ajornat o abandonat . A part hi
ha també una fitxa d'autocontrol on s'acumulen les dades
de les fitxes d'autocontrol parcial que permet conèixer
el rendiment quantitatiu progressiu de cada alumne.
L'experiència ha estat positiva. S'ha aconseguit fer llegir
els nois i noies gran quantitat de pàgines i gran varietat
de textos, entre 200 i 400 pàgines i entre 10 i 20 autors
en 35 hores lectives. |
|