Aquesta
experiència consisteix en un crèdit variable d'arqueologia
adreçat als alumnes de 3r d'ESO. En aquest crèdit
es combina la teoria amb la pràctica amb l'objectiu que
els alumnes aprenguin els mètodes científics que
aplica l'arqueòleg per interpretar el nostre passat.
La frase de Bouche da Perthes"quan
manquen els escrits les pedres parlen" sintetitza les possibilitats
que ofereixen els vestigis materials per interpretar les societats
prehistòriques o protohistòriques i com l'arqueòleg,
mitjançant el mètode científic, pot arribar
a interpretar aquestes societats. Aquesta frase serveix, alhora,
per motivar en l'alumnat l'interès per la ciència
arqueològica.
D'una banda es tracta de transmetre
a l'alumnat una metodologia d'aprenentatge que consisteix en
saber aplicar el mètode científic que utilitza
l'arqueologia per desenterrar el nostre passat. A posteriori,
en la part pràctica, l'alumnat aplica aquest mètode
científic per excavar. L'excavació
consisteix en fer simulacions de jaciments en uns terrenys del
mateix institut. Els alumnes es reparteixen en grups i cada
grup treballa en un jaciment. Divideixen el seu jaciment en
una quadrícula i utilitzant pinzells i petites paletes,
a poc a poc, van desenterrant les restes arqueològiques,
artefactes i ecofactes, prèviament enterrades, realitzant
un treball de camp que els proporcionarà els elements
necessaris per fer-ne després una interpretació
que els permeti ubicar les restes arqueològiques trobades
en el seu context històric i social i que a més,
es complementa amb un treball en el laboratori.
Fent als alumnes protagonistes de
la recerca arqueològica fomentem també el respecte
pel nostre patrimoni històric.
Més informació: mbosch2@pie.xtec.es
|