Títol Nivell Temātica Ārees relacionades
Ciències Socials

MªÀngels Bosch
IES Santa Coloma

Aquesta experiència consisteix en un crèdit variable d'arqueologia adreçat als alumnes de 3r d'ESO. En aquest crèdit es combina la teoria amb la pràctica amb l'objectiu que els alumnes aprenguin els mètodes científics que aplica l'arqueòleg per interpretar el nostre passat.

La frase de Bouche da Perthes"quan manquen els escrits les pedres parlen" sintetitza les possibilitats que ofereixen els vestigis materials per interpretar les societats prehistòriques o protohistòriques i com l'arqueòleg, mitjançant el mètode científic, pot arribar a interpretar aquestes societats. Aquesta frase serveix, alhora, per motivar en l'alumnat l'interès per la ciència arqueològica.

D'una banda es tracta de transmetre a l'alumnat una metodologia d'aprenentatge que consisteix en saber aplicar el mètode científic que utilitza l'arqueologia per desenterrar el nostre passat. A posteriori, en la part pràctica, l'alumnat aplica aquest mètode científic per excavar. L'excavació consisteix en fer simulacions de jaciments en uns terrenys del mateix institut. Els alumnes es reparteixen en grups i cada grup treballa en un jaciment. Divideixen el seu jaciment en una quadrícula i utilitzant pinzells i petites paletes, a poc a poc, van desenterrant les restes arqueològiques, artefactes i ecofactes, prèviament enterrades, realitzant un treball de camp que els proporcionarà els elements necessaris per fer-ne després una interpretació que els permeti ubicar les restes arqueològiques trobades en el seu context històric i social i que a més, es complementa amb un treball en el laboratori.

Fent als alumnes protagonistes de la recerca arqueològica fomentem també el respecte pel nostre patrimoni històric.

Més informació: mbosch2@pie.xtec.es

2003 - 2004