Títol Nivell Temātica Ārees relacionades

ELS ARBRES DEL PATI: El nostre patrimoni natural més proper

Internivells
Coneixement del Medi Natural
...

Responsables

Centre

Claustre de Professors
CEIP Guilleries de Sant Hilari Sacalm

... si volem conservar els nostres ecosistemes naturals cal crear una nova concepció de l'home i del món, que ens faci més reverents amb allò que hem heretat...

Martí Boada fragment del pròleg "La primavera al Montseny"

Conèixer, valorar i tenir cura del patrimoni natural és un dels objectius que ens plantegem dins el projecte Escola Verda.

El patrimoni més proper és els arbres del pati i els boscos de l'entorn amb tota la seva biodiversitat.

.Es tracta de conèixer les espècies vegetals del pati.
.Es planteja com un treball de recerca al llarg de dos o tres cursos per tal de poder fer l'observació al llarg de tot el cicle de l'any.

Cada curs escull una espècie:

P3
P4
P5 El castanyer. Visita a la serradora.
1er El lledoner
2on El lledoner
3er El freixe
4art L'acàcia
5è El til·ler
6è L'om

Pretenem que els alumnes siguin capaços de:

.Fer una observació i un recull sistèmatic de dades i materials.

.Identificar l'espècie estudiada.

.Estimar i respectar els arbres del nostre entorn.

 



ACTIVITATS D'APRENENTATGE
Aquestes són algunes de les activitats que s'han anat fent al llarg dels cursos en què hem anat treballant els arbres del pati.

*Sortides mensuals al pati per fer observacions i recollir mostres de fulles, branquetes, flors, trocets d'escorça, fruits...
*Conservació de les mostres i elaboració d'un herbari.
*Classificació sistemàtica de les diferents espècies d'arbres presents al nostre pati.
*Descripció de cada espècie segons la bibliografia.
*Estudi morfològic al laboratori de les diferents parts :fulla, tija, flor, fruit.
*Enregistrament de dades: caiguda de les fulles, floració, frutificació... i confecció de fitxes per a cada espècie d'arbre.
*Realització de fotos i dibuixos dels arbres a les diferents estacions.
*Elaboració d'un plànol del pati amb la situació dels arbres i de les diferents espècies.
*Plantar i mantenir nous arbres.
*Confecció de murals amb tot el material elaborat i recollit amb notes explicatives.
*Exposició.
*Usos de les espècies estudiades (fusta, fruit...) costums, tradicions, activitats econòmiques...
*Buscar els noms de cada espècie en diferents idiomes: català, castellà, portuguès, marroquí.
*Càlcul del perímetre, l'alçada dels arbres.
*Fer dibuixos d'arbres al natural amb diferents tècniques. Fer estampacions, collages,... amb fulles, escorça.
+Elaboració de còmics, auques amb temes relacionats amb els arbres del pati.
Lectura de diferents tipus de text el tema dels quals siguin els arbres estudiats (Fitxa tècnica, relat, descripció, notícia...
*Sortides per veure l'arbre en el seu entorn natural (bosc de ribera...)
*Sortides per veure els arbres monumentals que hi ha a prop (cirerer del Soler, pi del Soler, alzina de Mas Duell, teix de la Roca del teix, alzina de la Coma, roure de la Molina, cedres de la Pl. Gravalosa, bosc de Masjoan d'Espinelves)

2003 - 2004