L'objectiu principal
del treball amb bits o imatges és captar l'atenció
dels alumnes i augmentar la seva memoria visual mitjançant
la visualització d'una imatge durant uns segons, tot
associant-la al nom o descripció que se'n fa seguidament.
Això els ha de servir per aprendre a establir connexions
amb posteriors visions similars o amb possibles aprenentatges
relacionats amb aquest àmbit cognitiu. Hi ha també
d'altres objectius, que poden variar segons el curs en que es
porta a terme l'experiència o segons el criteri de l'educador
que l'aplica.
A tall d'exemple: aprendre els colors (P3), conèixer
les parts del cos (p4) o identificar obres pictòriques
famoses (P5).
El treball que
es proposa és trimestral Es fa una sessió diària
a cada classe de dos o tres minuts de durada. En aquest període
es treballen tres grups d'imatges semblants, entre 10 o 15 per
grup, en tres fases.
Fase 1: Es passen
els bits cada dia durant dues setmanes (10 sessions), procurant
fer-ho sempre a la mateixa hora. Durant la primera setmana només
es cita el títol de las imatge. En canvi, durant la segona
setmana ja se'n fa una descripció o se'ls dóna
una pista que ajudi a la seva identificació. Durant la
segona quinzena, es canvia el grup d'imatges i es repeteixen
les sessions seguint el mateix procediment. Després d'aquestes
sessions es descansa una setmana per al d'iniciar una nova tongada
amb un nou grup d'imatges.A continuació, es fan sessions
amb bits barrejats dels tres grups que ja hem treballat durant
un altre període de dues setmanes.
Fase 2: Es valora
el grau de reconeixement del grup-classe, sense avaluar, de
moment, individualment. Es treballa durant una setmana cada
grup d'imatges a l'aula tot explicant-ne anècdotes o
curiositats i propiciant la recerca de material relacionat amb
l'experiència a casa.
Fase 3: es facilita
a la família de cada alumne un dossier amb els tres grups
de bits reduïts en 3 o 4 fulls, per tal de garantir la
continuïtat de l'experiència amb els pares i/o germans.
Les làmines
que s'utilitzen per a l'experiència es preparen en el
mateix centre: només cal buscar en revistes i enciclopèdies,
fer una selecció de les més apropiades i plastificar
la fotocòpia en color que s'ha fet prèviament.
Aquesta experiència la vam iniciar el curs passat, 2002-03,
i resulta molt gratificant per l'interès i l'entusiasme
que mostren els alumnes. Alguns dels grups d'imatges que hem
treballat fins ara han sigut: grups d'animals, alguns d'ells
molt simples i coneguts i d'altres més complexos, amb
matisos dins la mateixa espècies (per ex. elefant africà/elefant
asiàtic); grups de monuments i/o edificis emblemàtics
d'arreu del món; grups de quadres de pintors impressionistes
i avantguardistes.
|