Títol Nivell Temātica Ārees relacionades
Bits a educació infantil. Despertem la memòria visual.
Educació Infantil
Intercomunicació i llenguatges
Llengua, Educació Visual i Plàstica

Jordi Guerrero i mestres d'E.I.
Escola Vedruna (Arbúcies)

L'objectiu principal del treball amb bits o imatges és captar l'atenció dels alumnes i augmentar la seva memoria visual mitjançant la visualització d'una imatge durant uns segons, tot associant-la al nom o descripció que se'n fa seguidament. Això els ha de servir per aprendre a establir connexions amb posteriors visions similars o amb possibles aprenentatges relacionats amb aquest àmbit cognitiu. Hi ha també d'altres objectius, que poden variar segons el curs en que es porta a terme l'experiència o segons el criteri de l'educador que l'aplica. A tall d'exemple: aprendre els colors (P3), conèixer les parts del cos (p4) o identificar obres pictòriques famoses (P5).

El treball que es proposa és trimestral Es fa una sessió diària a cada classe de dos o tres minuts de durada. En aquest període es treballen tres grups d'imatges semblants, entre 10 o 15 per grup, en tres fases.

Fase 1: Es passen els bits cada dia durant dues setmanes (10 sessions), procurant fer-ho sempre a la mateixa hora. Durant la primera setmana només es cita el títol de las imatge. En canvi, durant la segona setmana ja se'n fa una descripció o se'ls dóna una pista que ajudi a la seva identificació. Durant la segona quinzena, es canvia el grup d'imatges i es repeteixen les sessions seguint el mateix procediment. Després d'aquestes sessions es descansa una setmana per al d'iniciar una nova tongada amb un nou grup d'imatges.A continuació, es fan sessions amb bits barrejats dels tres grups que ja hem treballat durant un altre període de dues setmanes.

Fase 2: Es valora el grau de reconeixement del grup-classe, sense avaluar, de moment, individualment. Es treballa durant una setmana cada grup d'imatges a l'aula tot explicant-ne anècdotes o curiositats i propiciant la recerca de material relacionat amb l'experiència a casa.

Fase 3: es facilita a la família de cada alumne un dossier amb els tres grups de bits reduïts en 3 o 4 fulls, per tal de garantir la continuïtat de l'experiència amb els pares i/o germans.

Les làmines que s'utilitzen per a l'experiència es preparen en el mateix centre: només cal buscar en revistes i enciclopèdies, fer una selecció de les més apropiades i plastificar la fotocòpia en color que s'ha fet prèviament. Aquesta experiència la vam iniciar el curs passat, 2002-03, i resulta molt gratificant per l'interès i l'entusiasme que mostren els alumnes. Alguns dels grups d'imatges que hem treballat fins ara han sigut: grups d'animals, alguns d'ells molt simples i coneguts i d'altres més complexos, amb matisos dins la mateixa espècies (per ex. elefant africà/elefant asiàtic); grups de monuments i/o edificis emblemàtics d'arreu del món; grups de quadres de pintors impressionistes i avantguardistes.

2003 - 2004