A 6è de Primària ,
des de fa alguns cursos, estem portant a terme el projecte de
creació d'una aula d'autoaprenentatge per treballar l'àrea
de llengua anglesa. Aquesta aula està concebuda com un
espai en el qual l'alumne és un element actiu, juntament
amb l'adult que dirigeix el seu aprenentatge, i aprèn
a ser autònom i a autoavaluar-se.
L'alumne parteix del seu coneixement
i, de mica en mica, el pot anar augmentant i consolidant. En
aquesta aula es treballen continguts utilitzant diferents procediments
i sempre hi ha una autoavaluació, de manera que l'alumne
pren coneixement del seu procès d'aprenentatge.
Prèviament vam fer una recerca
de material per confeccionar els diversos racons: listening,
reading, vocabulary, grammar, drama...; diccionaris; cançons
d'actualitat i jocs de taula.
En primer lloc vam confeccionar el
material pedagògic. Dels llibres d'activitats i dels
llibres de text en vam elaborar fitxes autocorrectives. Aquestes
fitxes es guarden dins d'una funda de plàstic que té
a la part superior esquerra un gomet de color corresponent al
nivell: nivell 1 (gomet verd), nivell 2 (gomet groc), nivell
3 (gomet vermell). er al treball de les cançons vam agafar
les lletres i en vam esborrar algunes paraules, deixant al costat
de cada espai dues opcions. En aquest racó hi ha fitxes
autocorrectives de cançons amb tota la lletra. També
vam gravar en cassets listenings (situacions de la vida quotidiana:
una festa, preguntes al carrer,...) que aprofitem per al racó
de drama. En aquest racó els alumnes han d'escenificar
un diàleg. L'audició es fa amb wàlkmans
i/o cassets.
L'aula queda repartida en les seccions
següents:
Reading (racó de lectura):
L'alumne pot triar segons un criteri de dificultat. Ha d'anar
passant pels diferents nivells. L'objectiu és augmentar
el vocabulari i millorar la comprensió de textos escrits.
Wrtting (racó d'escriptura):
L'alumne ha de composar textos breus (descripcions, gustos,
preferències...). L'objectiu és aplicar les estructures
gramaticals treballades.
Vocabulary: L'objectiu és
ampliar el nombre de paraules en anglès. El tipus de
fitxes és molt variat: mots encreuats, relacionar paraules
amb imatges, agrupaments en camps lèxics, sinònims,
etc.
Grammar: Les fitxes incideixen
en aspectes morfològics i sintàctics.
Drama (racó d'interpretació):
L'alumne representa diàlegs breus. L'objectiu és
treballar la llengua en situacions comunicatives i afavorir
l'expressió oral aprofitant la desinhibició dels
alumnes.
El treball seguint aquesta metodologia
ha engrescat molt els alumnes. Cada alumne segueix el seu propi
ritme d'aprenentatge. L'autoavaluació afavoreix la valoració
dels seus avenços i el poder treballar el nivell de dificultat
adequat a les seves necessitats.
|