Títol Nivell Temàtica Àrees relacionades
Dia escolar de la no violència i de la Pau
Batxillerat
Educació per a la Pau
Ciències Socials

Claustre de professors
IES Santa Coloma de Farners
El DENIP és una iniciativa independent, lliure i voluntària d’educació No-Violenta i Pacificadora que es practica en centres educatius d’arreu del món coincidint amb la data de l’aniversari de la mort de M. Gandhi, el 30 de gener de 1948. El missatge bàsic del DENIP és aquest: "Amor universal, No-Violència i Pau. L’Amor universal és millor que l’egoisme, la No-Violència és millor que la violència i la Pau és millor que la guerra". Cada any des de l’organització del DENIP es fa una proposta de lema i es faciliten materials didàctics per treballar-lo en els diversos nivells educatius de Primària i de Secundària.
Al nostre IES vam començar a celebrar-lo l’any 1991 a ran de l’enfrontament dels EEUU amb l’Iraq. Davant d’una manera tan irracional de regular els conflictes i l’oposició radical que suposava aquella opció als nostres plantejaments d’educadors que volem fomentar el diàleg, el respecte i la solidaritat..., necessitàvem manifestar d’una manera explícita la nostra oposició a aquella barbaritat i d’altres semblants que s’han produït al llarg de la història. Vàrem aprofitar la data del DENIP, 30 de gener, per expressar amb força i fermesa la nostra oposició a la guerra, i per mostrar la nostra clara opció per la pau, fruit de la justícia. Els alumnes van treballar la Guerra del Golf en els grups-classe i van sortir al pati a penjar cartells i dibuixos contra la guerra i a favor de la pau. Enmig de música i cançons es va viure una gran festa per la pau. Davant d’aquesta resposta tan satisfactòria ens vam animar a continuar treballant per la pau. Es va formar una Comissió de Solidaritat al centre, integrada per professors i alumnes que són els que cada curs fan les propostes per a la celebració del Dia de la Pau o DENIP. Cada curs, el DENIP ha tingut un eix central : la guerra del Golf, la pau i els drets humans, l’entorn, la immigració, noticiari de la utopia, guerra i pau a Bòsnia, diades interculturals...Es treballa el tema a partir de dossiers documentals, exposicions, vídeos, xerrades... i sempre es culmina amb un acte col·lectiu de tot l’institut: festival, concert, representacions teatrals, sopar.
La celebració continuada del DENIP al centre s’ha anat traduint en compromisos concrets, com són: l’agermanament de l’institut amb un altre de Nicaragua, en concret amb l’IES Rodolfo Castillo, de Palacagüina, la integració de l’IES al Pla d’Escoles Associades a la Unesco, l’elaboració d’un crèdit de síntesi sobre Solidaritat adreçat als alumnes
2002 - 2003