Títol Nivell Temātica Ārees relacionades

Pilar Busquets i Pòrtulas
Jordi Xiberta i Soria
CEIP Pompeu Fabra d'Anglès

EXPERIMENTEM <<<<<passeu el ratoli pel damunt
Aquestes activitats que exposem es varen portar a terme al Museu de l'escola, a l'hora del pati, com a activitat lliure pels alumnes de Primària, amb motiu de la Setmana de la Ciència del 2004.

Si esteu interessats/ades en conèixer el nostre Museu: què és, com funciona, com ens organitzem, podeu consultar la nostra Web: http://www.xtec.es/ceip-pfabra-angles/museu

Objectius de l'activitat:
....· Impulsar el coneixement de la Ciència i els principis científics que la regeixen.
....· Utilitzar el mètode científic.
....· Assistir a una activitat per interès propi.

ACTIVITAT 1
Quant mesura una balena blava?.
Explicació del conte "Hi ha res més gran que una balena blava?" de Robert E. Wells de l'editorial Joventut.
Al pati mesurem la llargada de 30 m. que és la mesura d'una balena blava utilitzant la cinta mètrica i també els nostres passos.

ACTIVITAT 2
Experiment 1
Material: Aigua, ampolles de plàstic amb tap, recipient per recollir l'aigua.
Presentació: Omplo una ampolla d'aigua fins a dalt i la tapo ben fort.
Hipòtesi:
....1.- Què passarà si fem un forat al cul de l'ampolla?.
....2.- Què passarà si fem un forat al cul de l'ampolla i la tenim mal tapada?.
....3.- Què passarà si fem un forat lateral a l'ampolla?.
....4.- Què passarà si fem un forat lateral i tenim l'ampolla mal tapada?.
Principi científic:
La pressió de l'aire que entra dins l'ampolla és la responsable que surti l'aigua. Com més avall es fa el forat lateral a l'ampolla, més …..
Apunt final: L'aigua que hem utilitzat la recollim i la reutilitzem per omplir l'aquari.

ACTIVITAT 3
Experiment 2
Material: Gots i pots de vidre de diferents mides, paper, recipients per recollir l'aigua, material de neteja per eixugar l'aigua que es vessa.
Presentació: Omplim un got amb aigua fins al punt de vessar. El tapem amb un paper procurant que el deixi ben segellat i no hi entri gens d'aire.
Hipòtesi:
....1.- Què passarà si capgirem el got que hem tapat amb el paper?.
....2.- Què passarà si utilitzem un recipient més gros que un got?.
Principi científic:
La pressió atmosfèrica (de l'aire) empeny el paper cap amunt i com que aquesta pressió és més gran que no la força que fa l'aigua, el paper no cau.

ACTIVITAT 4
Els nostres inventors
En Bilal Boubes de la classe de 6è ha construït un torn per treure aigua d'un pou utilitzant materials de rebuig: filferro, mitja ampolla de plàstic i cinta aïllant. Ha tingut cura de posar a les puntes una bola de plastilina com a mesura de seguretat perquè els nens i nenes petits no es fessin mal amb els extrems del filferro.

2004 - 2005