EXPERIMENTEM
<<<<<passeu el ratoli pel damunt
Aquestes activitats que exposem es varen portar a terme al Museu
de l'escola, a l'hora del pati, com a activitat lliure pels
alumnes de Primària, amb motiu de la Setmana de la Ciència
del 2004.
Si esteu interessats/ades en conèixer
el nostre Museu: què és, com funciona, com ens
organitzem, podeu consultar la nostra Web: http://www.xtec.es/ceip-pfabra-angles/museu
Objectius de l'activitat:
....· Impulsar el coneixement
de la Ciència i els principis científics que la
regeixen.
....· Utilitzar el mètode
científic.
....· Assistir a una activitat
per interès propi.
ACTIVITAT 1
Quant mesura una balena blava?.
Explicació del conte "Hi ha res més gran
que una balena blava?" de Robert E. Wells de l'editorial
Joventut.
Al pati mesurem la llargada de 30 m. que és la mesura
d'una balena blava utilitzant la cinta mètrica i també
els nostres passos.
ACTIVITAT 2
Experiment 1
Material: Aigua, ampolles de plàstic amb tap,
recipient per recollir l'aigua.
Presentació: Omplo una ampolla d'aigua fins a
dalt i la tapo ben fort.
Hipòtesi:
....1.- Què passarà
si fem un forat al cul de l'ampolla?.
....2.- Què passarà
si fem un forat al cul de l'ampolla i la tenim mal tapada?.
....3.- Què passarà
si fem un forat lateral a l'ampolla?.
....4.- Què passarà
si fem un forat lateral i tenim l'ampolla mal tapada?.
Principi científic:
La pressió de l'aire que entra dins l'ampolla és
la responsable que surti l'aigua. Com més avall es fa
el forat lateral a l'ampolla, més
..
Apunt final: L'aigua que hem utilitzat la recollim i
la reutilitzem per omplir l'aquari.
ACTIVITAT 3
Experiment 2
Material: Gots i pots de vidre de diferents mides, paper,
recipients per recollir l'aigua, material de neteja per eixugar
l'aigua que es vessa.
Presentació: Omplim un got amb aigua fins al punt
de vessar. El tapem amb un paper procurant que el deixi ben
segellat i no hi entri gens d'aire.
Hipòtesi:
....1.- Què passarà
si capgirem el got que hem tapat amb el paper?.
....2.- Què passarà
si utilitzem un recipient més gros que un got?.
Principi científic:
La pressió atmosfèrica (de l'aire) empeny el paper
cap amunt i com que aquesta pressió és més
gran que no la força que fa l'aigua, el paper no cau.
Apunt final: L'aigua que hem utilitzat la recollim i
la reutilitzem per omplir l'aquari.
ACTIVITAT 4
Els nostres inventors
En Bilal Boubes de la classe de 6è ha construït
un torn per treure aigua d'un pou utilitzant materials de rebuig:
filferro, mitja ampolla de plàstic i cinta aïllant.
Ha tingut cura de posar a les puntes una bola de plastilina
com a mesura de seguretat perquè els nens i nenes petits
no es fessin mal amb els extrems del filferro.
|