Títol Nivell Temātica Ārees relacionades
Ciències del medi natural
...

Pilar Busquets
CEIP Pompeu Fabra (Anglès)

El Museu del CEIP "Pompeu Fabra" l'iniciem oficialment el Curs Escolar 1979-80. Fou en aquest moment quan es decidí classificar, exposar i donar nom de "Peces de Museu" a un bon piló de materials que havíem recollit quan anàvem d'excursió o bé la mainada ens portava a l'escola perquè els havia trobat al pati, al parc, al riu … Moltes d'aquestes peces eren curioses, úniques, interessants i sobretot havien cridat l'atenció dels nostres alumnes.

Això va ser l'embrió del Nostre Museu. Després de 25 anys catalogant i donant importància als materials que recullen els nostres alumnes hem aconseguit una col·lecció molt diversificada que reflecteix com és el Nostre Medi. T
enim animals dissecats (amb el vist i plau del Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca), minerals, fòssils, nius, plomes i pèl, ossos, insectes, postals, bitllets i monedes, objectes artesanals, instruments musicals, herbari i un llarg etc. Més de 1500 peces - totes informatitzades - a l'abast dels mestres per poder utilitzar com a recurs didàctic.

Les activitats que més destaquen del Museu per la rellevància que es dóna de cares a l'exterior són les Exposicions que es fan amb motiu de les Jornades de Portes Obertes que portem a terme dues vegades al Curs: per Nadal i a l'acabament de Juny. En aquestes exposicions, a part de mostrar peces d'arxiu, es desenvolupa un tema dedicat a divulgar el Coneixement del Nostre Medi o els principis d'investigació científica.

El camí que fa una peça per entrar al museu és el següent:

- en el cas d'una peça inert: entra al museu, es registra i s'emmagatzema. S'està a la lleixa d'entrada de peces fins el primer dijous de mes. Aquell dia, un equip d'alumnes la prepara per exposar. Un cop preparada i amb la fitxa corresponent, la peça s'exposa uns dies a la lleixa que en diem de "novetats". Quan és substituïda per altres, la peça passa a les lleixes definitives on hi pot quedar fins a 10 cursos escolars. Passada aquesta fita, la peça passarà a l'arxiu on serà utilitzada pels mestres com a material didàctic, o bé romandrà emmagatzemada fins que torni a ser exposada amb motiu d'alguna exposició monotemàtica.

- en el cas d'animals vius: es registren al llibre d'entrada de peces i tot seguit s'acomoden al terrari, a l'aquari o a l'aviari segons escaigui. Es classifiquen i se'n fa una fitxa. S'observen i se'n té cura i se n'encarreguen els alumnes de manera organitzada. S'hi poden estar des d'un dia fins a una setmana o tot un curs escolar segons les possibilitats que tenen de viure en captivitat. Finalment, es fa una convocatòria a tot l'alumnat perquè assisteixin a la seva posada en llibertat. Prèviament l'animal es passa per totes les classes de l'escola o es va a visitar al museu. Amb motiu de l'alliberament de l'animal es prepara una fitxa de la col·lecció "Coneguem el nostre medi" que conté unes dades molt bàsiques sobre l'animal i un dibuix per pintar. També s'indica el dia, l'hora i l'indret concrets on es deixarà en llibertat.

Per mantenir la catalogació i exposició d'aquestes peces es va endegar la classe d'Optativa, un taller voluntari que es realitza en grup mixt d'alumnes del Cicle Superior, els divendres d'11'10h. a 12h. i fins a la 1 h. amb voluntaris. Els alumnes que no estan interessats en el treball de Museu participen en d'altres activitats opcionals.Esporàdicament també tenim la colaboració d'altres amics del Museu que ens donen un cop de mà a les hores d'esbarjo.

Per accedir a la web del Museu

2003 - 2004