El
Museu del CEIP "Pompeu Fabra" l'iniciem oficialment
el Curs Escolar 1979-80. Fou en aquest moment quan es decidí
classificar, exposar i donar nom de "Peces de Museu"
a un bon piló de materials que havíem recollit
quan anàvem d'excursió o bé la mainada
ens portava a l'escola perquè els havia trobat al pati,
al parc, al riu
Moltes d'aquestes peces eren curioses,
úniques, interessants i sobretot havien cridat l'atenció
dels nostres alumnes.
Això va ser l'embrió del Nostre Museu. Després
de 25 anys catalogant i donant importància als materials
que recullen els nostres alumnes hem aconseguit una col·lecció
molt diversificada que reflecteix com és el Nostre Medi.
Tenim
animals dissecats (amb el vist i plau del Departament d'Agricultura,
Ramaderia i Pesca), minerals, fòssils, nius, plomes i
pèl, ossos, insectes, postals, bitllets i monedes, objectes
artesanals, instruments musicals, herbari i un llarg etc. Més
de 1500 peces - totes informatitzades - a l'abast dels mestres
per poder utilitzar com a recurs didàctic.
Les
activitats que més destaquen del Museu per la rellevància
que es dóna de cares a l'exterior són les Exposicions
que es fan amb motiu de les Jornades de Portes Obertes que portem
a terme dues vegades al Curs: per Nadal i a l'acabament de Juny.
En aquestes exposicions, a part de mostrar peces d'arxiu, es
desenvolupa un tema dedicat a divulgar el Coneixement del Nostre
Medi o els principis d'investigació científica.
El camí
que fa una peça per entrar al museu és el següent:
- en el cas d'una
peça inert: entra al museu, es registra i s'emmagatzema.
S'està a la lleixa d'entrada de peces fins el primer
dijous de mes. Aquell dia, un equip d'alumnes la prepara per
exposar. Un cop preparada i amb la fitxa corresponent, la peça
s'exposa uns dies a la lleixa que en diem de "novetats".
Quan és substituïda per altres, la peça passa
a les lleixes definitives on hi pot quedar fins a 10 cursos
escolars. Passada aquesta fita, la peça passarà
a l'arxiu on serà utilitzada pels mestres com a material
didàctic, o bé romandrà emmagatzemada fins
que torni a ser exposada amb motiu d'alguna exposició
monotemàtica.
- en el cas d'animals
vius: es registren al llibre d'entrada de peces i tot seguit
s'acomoden al terrari, a l'aquari o a l'aviari segons escaigui.
Es classifiquen i se'n fa una fitxa. S'observen i se'n té
cura i se n'encarreguen els alumnes de manera organitzada. S'hi
poden estar des d'un dia fins a una setmana o tot un curs escolar
segons les possibilitats que tenen de viure en captivitat. Finalment,
es fa una convocatòria a tot l'alumnat perquè
assisteixin a la seva posada en llibertat. Prèviament
l'animal es passa per totes les classes de l'escola o es va
a visitar al museu. Amb motiu de l'alliberament de l'animal
es prepara una fitxa de la col·lecció "Coneguem
el nostre medi" que conté unes dades molt bàsiques
sobre l'animal i un dibuix per pintar. També s'indica
el dia, l'hora i l'indret concrets on es deixarà en llibertat.
Per
mantenir la catalogació i exposició d'aquestes
peces es va endegar la classe d'Optativa, un taller voluntari
que es realitza en grup mixt d'alumnes del Cicle Superior, els
divendres d'11'10h. a 12h. i fins a la 1 h. amb voluntaris.
Els alumnes que no estan interessats en el treball de Museu
participen en d'altres activitats opcionals.Esporàdicament
també tenim la colaboració d'altres amics del
Museu que ens donen un cop de mà a les hores d'esbarjo.
Per
accedir a la web del Museu
|