En el marc de la participació
de l'escola en el Fòrum 2004 i treballant l'eix transversal
de la sostenibilitat, hem organitzat l'activitat "Sortida
per a un món sostenible" pels entorns de la població
que s'adreça a tots els cicles educatius participant
conjuntament en una sortida d'un dia, excepte els alumnes d'educació
infantil que surten només el matí.
El lloc de trobada d'alumnes
i mestres va ser el Parc de Sant Salvador des d'on els alumnes
van iniciar diferents itineraris per mitjà dels quals
han realitzat activitats diverses de conservació del
medi ambient.
.
Educació Infantil va fer un
recorregut pel Parc de Sant Salvador, el cicle inicial va fer
un itinerari fins a l'Escola Forestal de Can Xifra, el cicle
mitjà seguí un altre camí fins a la Font
d'en Prat i el cicle superior arribà fins a l'ermita
de Farners.
L'activitat motivadora en tots els
casos és un conte (es troba penjat a Internet: http://www.xtec.es/recursos/ciencies/ambinet/flash.htm)
protagonitzat per un Planeta on la deixadesa dels seus habitants
fa que s'hi acumulin les deixalles i el pobre Planeta no pugui
aguantar el seu pes, caigui, i es perdi en l'univers. El Sol
i la Lluna demanen ajuda a uns amics astronautes molt nets,
els "cubis", que en són cinc: el cubi-plàstic,
el cubi-paper, el cubi-piles, el cubi-vidre i el cubi-orgànic.
Els "cubis" troben el Planeta dintre un forat negre,
brut i malalt i es posen mans a la feina netejant-lo de dalt
a baix. fins a guarir-lo. Els seus habitants, veient el que
havia passat, decideixen no embrutar-lo més i els "cubis"
es queden a ajudar-los.
A
partir d'aquí es va fer saber als alumnes que els "cubis"
han rebut missatges de socors de la Terra, on vivim nosaltres,
i han vingut a netejar-la. La "sortida per un món
sostenible" consisteix en que ells donin un cop de mà
als "cubis".
Per ajudar als "cubis" en aquesta missió tant
important cal que els alumnes es converteixin en un d'ells.
Han de fer-se una placa i maquillar-se la cara del color del
"cubi" que els correspongui. Durant el recorregut
del seu itinerari aniran coneixent les malalties que té
la Terra i quines solucions hi ha per a guarir-la. Cadascun
dels grups d'alumnes disposa d'un llibre de ruta.
Una de les problemàtiques
a treballar és la de l'aigua, el malbaratament i la contaminació.
Una altra, és la dels residus i faran activitats relacionades
amb les 3"R": reduir, reutilitzar i reciclar. Una
altre aspecte a treballar és el de la biodiversitat i
la problemàtica generada per l' extinció d'espècies
amb activitats encaminades a conservar els animals i les plantes
de la població. També
treballen les energies renovables, reben consells per estalviar
energia, i han de trobar errors ecològics en un seguit
de dibuixos. Cap al final de l'itinerari, per comprovar si són
amics de veritat de la Terra i la natura, han de resoldre un
qüestionari. I en el punt final fan una activitat de contemplació
del paisatge i un dibuix per tenir-ne un record.
La sortida s'acaba amb
una festa de cloenda al pati de l'escola, quan tots els alumnes
han acabat el seu itinerari, amb sorpreses i cançons.
Al CRP hi ha un exemplar del llibre
de ruta.
|