Títol Nivell Temātica Ārees relacionades
Sortida per a un món sostenible
Internivells
Educació Ambiental
Coneixement del medi

Comissió de festes
CEIP Sant Salvador de Santa Coloma de Farners

En el marc de la participació de l'escola en el Fòrum 2004 i treballant l'eix transversal de la sostenibilitat, hem organitzat l'activitat "Sortida per a un món sostenible" pels entorns de la població que s'adreça a tots els cicles educatius participant conjuntament en una sortida d'un dia, excepte els alumnes d'educació infantil que surten només el matí.

El lloc de trobada d'alumnes i mestres va ser el Parc de Sant Salvador des d'on els alumnes van iniciar diferents itineraris per mitjà dels quals han realitzat activitats diverses de conservació del medi ambient.

.

Educació Infantil va fer un recorregut pel Parc de Sant Salvador, el cicle inicial va fer un itinerari fins a l'Escola Forestal de Can Xifra, el cicle mitjà seguí un altre camí fins a la Font d'en Prat i el cicle superior arribà fins a l'ermita de Farners.

L'activitat motivadora en tots els casos és un conte (es troba penjat a Internet: http://www.xtec.es/recursos/ciencies/ambinet/flash.htm) protagonitzat per un Planeta on la deixadesa dels seus habitants fa que s'hi acumulin les deixalles i el pobre Planeta no pugui aguantar el seu pes, caigui, i es perdi en l'univers. El Sol i la Lluna demanen ajuda a uns amics astronautes molt nets, els "cubis", que en són cinc: el cubi-plàstic, el cubi-paper, el cubi-piles, el cubi-vidre i el cubi-orgànic. Els "cubis" troben el Planeta dintre un forat negre, brut i malalt i es posen mans a la feina netejant-lo de dalt a baix. fins a guarir-lo. Els seus habitants, veient el que havia passat, decideixen no embrutar-lo més i els "cubis" es queden a ajudar-los.

A partir d'aquí es va fer saber als alumnes que els "cubis" han rebut missatges de socors de la Terra, on vivim nosaltres, i han vingut a netejar-la. La "sortida per un món sostenible" consisteix en que ells donin un cop de mà als "cubis".
Per ajudar als "cubis" en aquesta missió tant important cal que els alumnes es converteixin en un d'ells. Han de fer-se una placa i maquillar-se la cara del color del "cubi" que els correspongui. Durant el recorregut del seu itinerari aniran coneixent les malalties que té la Terra i quines solucions hi ha per a guarir-la. Cadascun dels grups d'alumnes disposa d'un llibre de ruta.

Una de les problemàtiques a treballar és la de l'aigua, el malbaratament i la contaminació. Una altra, és la dels residus i faran activitats relacionades amb les 3"R": reduir, reutilitzar i reciclar. Una altre aspecte a treballar és el de la biodiversitat i la problemàtica generada per l' extinció d'espècies amb activitats encaminades a conservar els animals i les plantes de la població. També treballen les energies renovables, reben consells per estalviar energia, i han de trobar errors ecològics en un seguit de dibuixos. Cap al final de l'itinerari, per comprovar si són amics de veritat de la Terra i la natura, han de resoldre un qüestionari. I en el punt final fan una activitat de contemplació del paisatge i un dibuix per tenir-ne un record.

La sortida s'acaba amb una festa de cloenda al pati de l'escola, quan tots els alumnes han acabat el seu itinerari, amb sorpreses i cançons.

Al CRP hi ha un exemplar del llibre de ruta.

2003 - 2004