Tots sabem que al primer cicle
d'educació infantil es dóna molta importància
a l'àrea corresponent a la descoberta d'un mateix. Al
llarg del cicle l'infant ha d'anar adquirint un coneixement,
domini i acceptació del propi cos, establint diferència
entre les persones i altres éssers vius.
A mesura que l'infant avança en aquest coneixement, s'adona
de la manera que pot intervenir en l'entorn pel coneixement
que té d'ell mateix, alhora que es va descobrint com
a persona.
A partir del conte d'en Tabalet anem coneixent les parts del
cos.![](imatges/tabalet1.jpg)
En Tabalet és un conillet blanc, amb unes orelles molt
grans, una cua, amb una pell molt fina,... que un dia, tot jugant
amb la papallona Tela es va anar allunyant del seu cau. Quan
es va fer fosc, la papallona va deixar en Tabalet i, tot volant,
se'n va anar cap a casa seva. Però, el pobre conillet,
que no sabia ni podia volar, es va quedar tot trist perquè
no sabia pas com poder tornar al seu cau. Molt trist i amb les
llàgrimes als ulls, va escoltar un soroll. Què
podia ser? Era un sorollet que sortir d'entremig els matolls.
De cop va veure una cuca de llum, que amb la seva claror el
va poder acompanyar fins al seu cau.
Doncs, bé, a partir de la imatge d'en Tabalet, els Cargolet
(nom de la classe) han après quines són les parts
del cos que tenim com el conill i les que no tenim com el conill.
És a dir, a partir de la comparació, un element
que es pot introduir a l'educació infantil com una eina
d'aprenentatge.
Les activitats que s'han dut a terme són refents a l'àrea
I "Descoberta d'un mateix" són:
--Caminar com en Tabalet de quatre grapes i caminar amb les
dues cames com les persones.
-Tocar-nos la nostra pell i la del conill. Són molt diferents!!
- Veure que el conill té les orelles molt grans i que
nosaltres no, i que les orelles serveixen per escoltar, com
el conillet ha escoltat el soroll que feia la cuca de llum.
- Experimentar amb farina. Joc lliure amb farina, culleres i
recipients. Comparar, a partir del contacte amb el propi cos,
la textura de la farina, molt fina i suau, com la pell del conillet.
Activitats de l'àrea
II "Descoberta de l'entorn":
- Poder veure, tocar,... un conill de veritat, blanc com en
Tabalet.
- Conèixer on viu el conill: el cau. A la classe hi hem
tingut un cau (caixa de cartró gran).
- Què menja el conill? Com camina? ...
Activitats de l'àrea
III "Intercomunicació i llenguatge":
- Cançons: conill, papallona vola, vola, i cuca de llum.
- Verbalització de totes les sessions.
|