GRUP DE TREBALL D'AULES D'EDUCACIÓ
ESPECIAL.
Activitat formativa inscrita en el marc de:
PFZ Curs 03-04 Montcada-Ripollet-Santa Perpètua.
Títol del treball: L’escola
inclusiva.
Objectius:
1. Recollir informació sobre
els plantejaments de l'escola inclusiva.
2. Conèixer experiències de centres del nostre entorn.
3. Conèixer les estratègies i tècniques de suport
que incorpora l'escola inclusiva.
4. Valorar les millores qualitatives que té aquest enfocament per
l'atenció dels alumnes amb nee.
5. Fer propostes d'intervenció.
Memòria de les sessions de treball:
Lectures comentades a les sessions del grup:
· "De l'escola especial
a l'escola inclusiva" Revista Guix, 299
· "Escoles inclusives efectives". Perspectiva escolar,
258
· "L'escola inclusiva". Revista Suports, volum 5, núm.
1 i 2
· Capítol 1 del llibre Aules inclusives, Susan Stambaick,
i altres. Narcea. Madrid 1999
· Els principis i objectius del Pla director de l'Educació
especial a Catalunya.
Sessions amb la Núria Tarrés
i en Jaume Carbonés (EAP d'Osona):
· Fonaments teòrics.
· Projecte d'escolarització efectiva a la Comarca d'Osona.
· Exemples d'activitats que es desenvolupen en els centres
escolars.
Amb tota aquesta informació
hem aprofundit en el marc conceptual i les propostes organitzatives i
metodològiques de les escoles efectives/inclusives així
com del significat dels processos de canvi i millora.
- A la vessant pràctica
les activitats que hem pogut conèixer són:
· El treball sobre les condicions d'escola.
· El treball cooperatiu a l'aula.
· Un programa de classe sobre "La consciència fonològica"
(Enriqueta Garriga, llicència d'estudi 02-03).
Evidentment caldria aprofundir
en el coneixement de cadascun d'aquests temes, doncs només
hem fet una aproximació.
A la discussió del grup hem destacat els següents aspectes
que al nostre entendre suposen una millora en la qualitat de l'atenció
dels alumnes:
La participació activa dels implicats en
la incorporació de les millores.
Entorn escolar "cooperatiu" tant pel que fa al treball
dels professors i professionals que intervenen, com pel que fa a
l'ensenyament-aprenentatge dels alumnes.
Importància del grup com a context de treball i aprenentatge.
- Quant a les propostes d'intervenció
es va decidir:
Valorar i rescatar en cada centre les experiències
que s'han portat a terme: racons, projectes, tallers...
Augmentar el treball del MAEE dins l'A.O.
Preparar activitats conjuntament amb el professor de l'AO, planificant
el treball cooperatiu en el grup.
Oferir el material sobre "Consciència fonològica"
(Enriqueta Garriga,
llicència d'estudi 02-03).
Fer un escrit adreçat als claustres recollint les reflexions
del grup.
|