Altra escola és possible?
En un moment
en què es parla del Pla director de l'Educació Especial
a Catalunya, i que aquest pla incorpora conceptes com ara el d'escola
inclusiva ens va semblar necessari conèixer el que hi ha al darrere
d'aquest enfocament.
Ens
va moure la idea de millorar l'atenció dels alumnes amb NEE,
i per tant millorar la nostra pràctica. També teníem
present certa insatisfacció pel fet de que malgrat els avenços,
l'atenció d'aquests alumnes està molt supeditada tant
per la disponibilitat de recursos especialitzats com pel model d'intervenció
que es planteja. Sovint la manca de recursos ens fa oblidar la reflexió
sobre l'enfocament més eficaç per millorar el rendiment
de tots els alumnes.
L'atenció dels alumnes amb NEE no ha deixat del tot la consideració
d'una actuació marginal, afegida al centre ordinari ni està
del tot incorporada a la dinàmica del centre ordinari. Els alumnes
amb NEE continuen sent primer de tot alumnes de l'AEE i dels especialistes
que els atenen. Ben és cert que ja no ho són exclusivament.
L'aprofitament del temps que hi són a l'AO està sovint
limitat per les metodologies que s'hi apliquen. S'ha avançat
en la implicació dels professors de l'AO, però molts plantejaments
de l'ensenyament-aprenentatge i les dinàmiques del grup-classe
fan que sigui difícil incorporar efectivament aquests alumnes.
Encara la presència d'aquests alumnes es viu com a una càrrega
que nosaltres com a especialistes tampoc no podem alleugerar doncs o
no intervenim a l'aula ordinària o no disposem de prou temps
per recolzar la intervenció del/la mestra.
Hem millorat la coordinació i en el fet que l'AEE no sigui quelcom
desconnectat del que es fa a l'AO. Les ACI son més coherents
i l'alumne/a amb NEE poden compartir més activitats amb els seus
companys.
El primer que ens ha convençut dels plantejaments de l'escola
inclusiva ha estat el context de cooperació que proposa. Pot
repercutir molt positivament en la nostra satisfacció professional
doncs trenca la separació entre la tasca del mestre d'AO i la
dels especialistes, planteja compartir objectius, activitats i responsabilitats,
trenca l'aïllament de les intervencions. En aquest sentit, com
a Grup de treball proposem avançar en la incorporació
dels alumnes amb NEE a les activitats de l'aula ordinària, i
potenciar l'organització que faci possible la col·laboració
encara més amb els i les mestres de les AO.
Arribar al que pot ser una escola inclusiva no és només
incorporar tècniques, estratègies o activitats com ara
el treball cooperatiu a l'aula, el treball de dos mestres amb el mateix
grup o dur a terme certs programes d'ensenyament. Les reformes proposades
per l'Administració són necessàries però
no suficients per què es produeixin canvis significatius en els
centres. L'escola no esdevindrà inclusiva només per què
així quedi recollit al Pla director. Cal fer un procés
de reflexió com a escola, cal la voluntat d'introduir canvis.
Suposa un procés de canvi i millora de l'escola en què
el protagonista és la mateixa escola.
Es tracta d'encetar un procés a partir del que s'ha fet, del
que som, de les condicions que temin, del que volem aconseguir. A partir
també de les nostres possibilitats d'èxit.
Pel que fa a l'atenció de les NEE, primer cal definir les condicions
que ha de tenir una escola per anomenar-la inclusiva, i dins d'aquest
plantejament és quan hi caben les diversitats, i en concret les
necessitats educatives especials.
Plantejaments
que afavoreixen:
La convicció
de que tots els alumnes poden aportar coses al grup.La
riquesa de la diversitat.
El valor del treball cooperatiu. La
convicció de que en grup s'aprèn i treballa millor.
El valor potencial del grup com a lloc d'aprenentatge.
La importància de l'aprenentatge actiu.
El valor de les experiències prèvies.
La importància de l'avaluació.
El valor dels processos i necessitat de temps per consolidar els canvis.
També
cal:
Evitar que la incorporació d'aquest nou enfocament sigui viscut
com a una nova forma per retallar els recursos especialitzats per l'atenció
a les NEE. Preveure la dotació d'aquests recursos.
Facilitar el canvi de model encetant els processos de reflexió
i anàlisi al si de l'escola.
Facilitar l'acompanyament i el recolzament que necessiten aquests processos.
Facilitar la flexibilització del sistema, i respectar els ritmes
d'incorporació dels diferents centres.
Facilitar dins els PFZ la incorporació de l'enfocament inclusiu
a totes les activitats de formació.