El motor de corrent continu.

Fitxers EWB associats a aquest document:

 

 

 

El podem obtenir a:

 

 

 

Identifiquem els terminals del motor:

 

 

 

Paràmetres del motor:

 

Fem una verificació dels valors nominals que hem obtingut per defecte (es poden canviar, com és lògic):

Les relacions que utilitza el simulador per modelitzar el motor són:

Circuit induït:

Circuit inductor:

Part mecànica:

Aquestes equacions generals són vàlides en qualsevol situació del motor.

Aquestes equacions diferencials relacionen els diferents paràmetres en el transcurs del temps i també cal utilitzar-les si s’analitza un sistema realimentat que inclogui el motor.

VA és la tensió d’alimentació de l’induït; VF és la tensió d’alimentació de l’inductor. Poden ser fixes o poden variar en el temps (el cas més general).

Les intensitats iA, iF circulen pel debanat induït i inductor, respectivament. Només són fixes si les tensions d’alimentació ho són i no hi ha variació dels paràmetres mecànics, com pot ser el parell de càrrega.

Els paràmetres elèctrics dels debanats són RA, LA a l’induït, i RF i LF a l’inductor.

La velocitat de gir del motor és wm (en rad/s).

BF és un coeficient que abasta tots els efectes de fregament en el rotor i càrrega.

J és el moment d’inèrcia del conjunt rotor-càrrega acoblada.

TL és el parell resistent que oposa la càrrega.

La constant Km la podem avaluar a partir de les condicions de funcionament en règim permanent del motor i de les condicions de funcionament nominal que s’introdueixen com a paràmetres en el simulador (VAN, IAN, IFN, NN) i RA (podeu veure les equacions una mica més endavant). Es dedueix:

La velocitat en rad/s és:

El paràmetre Km és:

 

Si considerem una situació estàtica –suposem que no hi ha cap variació dels paràmetres des de fa un temps, i tots estan estabilitzats a un determinat valor. En aquest cas, sense variacions en el temps, les tres equacions anteriors es simplifiquen:

Circuit induït:

Circuit inductor:

Part mecànica:

Aquestes equacions nomès són vàlides en règim permanent: no hi ha variacions de cap paràmetre elèctric o mecànic.

Avaluació del motor amb debanat inductor independent.

Utilitzem el següent circuit de mesura i avaluació:

Els paràmetres del motor són els que s’han mostrat a l’inici.

Podem mesurar per a diferents valors de VA, actuant sobre el potenciòmetre [R]:

 

 

 

 

 

 

Amb les mesures anteriors, hem obtingut resultats que ens relacionen els paràmetres elèctrics amb la velocitat desenvolupada (amb un parell resistent i un coeficient de fregament que s’han entrat com a paràmetres del motor).

En les mateixes condicions anteriors, també podem mesurar el parell motor que es desenvolupa, el qual ha de ser (en règim permanent):

A l’esquerra de la igualtat, tenim el parell desenvolupat pel motor:

A la dreta, el parell resistent, amb dues components: la deguda als fregaments, proporcional a la velocitat : BF·wm i el parell resistent d ela càrrega acoblada al rotor TL.

Calculem el valor de Km a partir de les dades del motor:

 

 

Muntem un circuit de mesura del parell motor:

La multiplicació indicada per mesurar el parell s’ha realitzat amb la font dependent no lineal del simulador:

 

Amb els paràmetres següents:

 

El parell resistent del motor (introduït com a paràmetre) és 0 N·m. Per tant, el parell mesurat de 1,588 N·m és només per compensar el parell resistent degut al fregament, i proporcional a la velocitat. Es pot verificar numèricament passant la velocitat de 1521 rpm a rad/s i multiplicant-la per BF=0,01. Surt pràcticament el parell mesurat.

Augmentem el parell de càrrega del motor, des de 0 N·m fins a 3 N·m:

Podem obtenir la potència mecànica desenvolupada (en W) multiplicant el parell desenvolupat (en N·m) per la velocitat (en rad/s). Aquesta mesura la podem realitzar automàticament.

 

La font dependent no lineal que s’ha utilitzat per mesurar la potència mecànica té els paràmetres següents:

 

Podem fer un balança de potències, mesurant la potència elèctrica en els circuits d’inductor i d’induït.

Preparem un wattímetre com a subcircuit per simplificar les connexions de l’esquema:

Creem un subcircuit amb el mesurador de parell:

 

També creem un mesurador de potència mecànica:

Connectem els instruments que hem creat i podem fer una avaluació de les potències mecànica i elèctrica a cada debanat:

Altres connexions del motor de corrent continu.

 

El règim transitori en el motor.

Analitzem el circuit següent:

 

 

 

Ara deixem l’alimentació del circuit inductor com a fixa i introduïm una tensió variable en el circuit d’induït:

L’anàlisi del motor en el domini de les freqüències.

Quan el motor forma part d’un sistema realimentat, interessa saber les seves característiques en el domini de la freqüència per avaluar l’estabilitat i la rapidesa del servo.

Podem analitzar-lo amb el traçador de Bode:

Anàlisi de les característiques del motor amb les opcions d’anàlisi del simulador.

Podem obtenir relacions gràfiques i amb taules numèriques que ens donin informació sobre com depenen uns paràmetres d’altres.

Utilitzem el següent circuit d’avaluació:

Hi ha dos fonts d’alimentació separades per a l’inductor i l’induït per poder realitzar exploracions paramètriques independents.

Cada nus del circuit té un nombre assignat per defecte pel EWB, que s’haurà d’utilitzar. Activem el menú Circuit / Schematic options

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L’esquema presenta la informació següent:

Analitzarem la variació d’alguns paràmetres en funció d’altres.

Comencem per veure com varia la velocitat si la tensió de V1 pot variar de 40 V fins a 140 V- La velocitat es mesura al nus 1, i la font de tensió que variarà és V1.

Activem Analysis / Parameter Sweep:

 

Premem simular i apareix el gràfic de variació de la velocitat en funció de V1:

Activem el botó de propietats del gràfic i li donem una forma més adequada: títol, nom de cada eix, etc.

 

Activem el botó dels cursors i tenim:

Podem moure els cursors i veure resultats concrets per a cada valor de l’eix horitzontal.

Obtenim ara la variació de la velocitat quan el parell resistent varia des de 0 N·m fins a 6 N·m.

La variació de la potència mecànica desenvolupada en funció del parell resistent variable entre 0 i 6 N·m. La potència es pot mesurar al nus 10.

Determinem la relació entre la tensió d’alimentació de l’inductor (V7) i la velocitat (nus 1):

 

La relació entre la potència (nus 10) i la tensió d’alimentació de l’inductor (V7):

Podem analitzar de forma binària tantes variables com ens interessin.

També podem assajar diferents connexions del debanat inductor (sèrie, derivació) i comparar els diferents tipus de relacions que s’estableixen entre els paràmetres.