Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 2000-2001
![]() |
Títol: | El pensament crític i el comentari de text en les matèries optatives tipificades del Batxillerat: «Lògica i metodologia » i «Sociologia». Materials i estratègies |
Autoria: | Antoni Martínez Riu |
Característiques: | És un estudi (460 pàgs.) distribuït en tres parts i un Annex: Iª Part: El pensament crític; IIª Part: Naturalesa i estructura dels textos humanístico/filosòfics; Annex: Quadres; IIIª Part (a): Textos de lògica i metodologia; IIIª Part (b): Textos de Sociologia. |
Orientació del treball: | Investigació i material per l’aula. |
Temes i/o Identificadors: | Anàlisi; argumentació; avaluació; ciència; coherència; comentari de text; fal·làcies; lògica; marcadors; metodologia; pensament crític; síntesi; sociologia; text. |
Destinataris: | Batxillerat. |
Resum: | El treball pretén aplicar al comentari de textos, en les matèries optatives tipificades del batxillerat -«Lògica i metodologia de la ciència», i «Sociologia»-, els plantejaments, criteris i estratègies pròpies del moviment de l’anomenat «Pensament crític» (CT). Consta de tres parts: En la primera s’investiga, apart de l’origen i les característiques del CT, les teories i principis que es poden aplicar al comentar de text, considerant sempre que el bon comentari és el comentari escrit. La segona part planteja la consideració de la naturalesa, propietats i estructura del text en general i dels textos humanístico/filosòfics en particular. Es fa recurs aquí tant a les teories del pensament crític com als principis didàctic comunament admesos de comentari de text. La tercera part es desdobla en un apartat de textos útils per acompanyar el temari usual de «Lògica i metodologia» i de «Sociologia». En aquesta part, es facilita la tasca escolar de comentar textos donant indicacions, contextualitzacions i esquemes que ajuden a dur a terme un comentari escrit, aplicant les estratègies del «pensament crític». |