Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 2000-2001
![]() |
Títol: | Recerca de jocs motors tradicionals a Catalunya i arreu del món. Joc i diversitat intercultural, a l’educació infantil, primària i secundària |
Autoria: | Jaume Bantulà i Janot |
Característiques: | Conté
una memòria de 65 pàgines i tres annexos.
La memòria inclou una introducció en la qual es justifica i es detallen els antecedents del tema objecte de la recerca, per prosseguir amb la seva explicació, precisar-ne els objectius i establir un breu marc teòric. El proper apartat fa referència a l’orientació donada a la recerca: disseny, metodologia i recursos emprats. A continuació es descriuen els resultats obtinguts, així com s’expliciten les conclusions en les quals consten les possibles aplicacions de la recerca en l’àmbit educatiu. Una breu bibliografia conclou la memòria que s’acompanya dels annexos esmentats. |
Orientació del treball: | És un treball de recerca i investigació per confeccionar un repertori de jocs motors tradicionals. La seqüència lògica que segueix és partir de la realitat més propera i immediata per apropar-se a altres cultures més allunyades. Es pretén posar de manifest el caràcter transcultural, gairebé universal, d’aquesta manifestació humana. |
Temes i/o Identificadors: | Joc (jocs motors; jocs tradicionals; jocs populars; jocs d’arreu del món; jocs multiculturals; recull de jocs); educació física; necessitats educatives específiques; diversitat; multiculturalitat; interculturalitat; lleure; animació; ludoteca; esplai. |
Destinataris: | Educació
formal: Ensenyants, Educació Infantil, Primària, Secundària,
Educació en valors, Educació intercultural, Formació
inicial i permanent.
Educació no-formal: Educació temps de lleure i oci, Animació sociocultural, Ludoteques, Casals de Joves, Esplais, Centres d’acollida d’infants, Associacions Esportives, Centres de Tercera edat, Centres de Salut, Educació d’Adults. |
Resum: | La
creixent i la progressiva presència d’alumnat procedent de diferents
indrets del món en la xarxa de centres educatius de Catalunya; la
plena integració de Catalunya a Europa; la indiscutible pertinença
al mosaic mediterrani; la rapidesa amb la qual les noves tecnologies
i les comunicacions apropen realitats del planeta força allunyades;
el perill que pot comportar la globalització pel que fa a la pèrdua
d’identitats singulars, obliguen a incorporar amb urgència, el tractament
de la diversitat cultural en l’àmbit educatiu, des d’una perspectiva
intercultural que aposti per una educació integradora i respectuosa
amb les diferències. Sovint però, les aportacions realitzades
en matèria d’educació intercultural, descuiden el paper clau
que pot operar el joc tradicional en les societats humanes, com a producte
cultural i alhora generador de cultures.
L’estudi pretén contribuir a omplir aquest buit, oferint un recull de cent cinquanta jocs motors tradicionals de Catalunya i d’arreu del món. Es reforça així la utilització del joc com a recurs i font d’aprenentatge, amb la intencionalitat educativa que la pràctica lúdica ajudi a establir relacions basades en el respecte i la tolerància, afavorint la integració escolar i social de l’alumnat, sobretot de la població escolar amb necessitats educatives específiques. |