Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 2001-2002
![]() |
![]() |
Títol: | Igualtat i Diferència: Materials per a la Coeducació en ètica i filosofia |
Autoria: | Anna Masó Monclús |
Modalitat: | A: curs escolar sencer. |
Característiques: | El
treball ha consistit en l’elaboració un CD que du per títol Les
dones i les filosofies i per subtítol el títol d’aquest
projecte. El CD inclou:
- Presentació general - Introduccions històriques - Biografia i exposició de l’Aportació filosòfica de cadascuna de les filòsofes incloses. - Textos originals de les filòsofes - Imatges - Bibliografia - 2 Annexos: índex de noms i de conceptes accessibles a través de links - Activitats ( jocs interactius) El CD està presentat en versió bilingüe CATALÀ/CASTELLÀ. La versió original ha estat la catalana i se n’ha fet traducció al castellà. Les traduccions dels textos de los filòsofes, sempre són directes de la llengua original. Quan s’ha trobat una traducció publicada s’ha utilitzat. Si no ha estat així s’ha traduït del francès, anglès o alemany. En tots els casos s’ha indicat la referència bibliogràfica i el nom del o la traductora. |
Orientació del treball: | El treball consisteix en un material adreçat a l’aula, útil per a professorat i alumnat de les matèries de filosofia, ètica, humanitats i ciències socials |
Temes i/o Identificadors: | De
temes: amor cortès, antropologia, catarisme, ciència newtoniana,
diferència, dones, drets humans, educació, escolàstica,
existencialisme, filosofia, història, igualtat, judaisme, llibertat,
llibertins, misticisme, paritat, pària, política, psicoanàlisi,
teatre.
De persones: Abelard, Agustí d’Hipona, Arendt (Hannah), Capmany, (Maria Aurèlia), Châtelet (Madame du), Heine (Heinrich), Heloïsa del Paràclit, Goethe, Mead (Margaret), Nietzsche (Friedrich), Salomé (Lou von), Teresa d’Àvila, Varnhagen (Rahel), Voltaire. |
Destinataris: | Va adreçat a Batxillerat però pot ser utilitzat o consultat pel professorat per a les classes de segon cicle d’ESO. |
Resum: | El
treball té com a propòsit fonamental oferir a l’alumnat i
al professorat una informació, pedagògicament adequada, sobre
les aportacions intel·lectuals de les dones filòsofes, des
de l’antiguitat grega fins a l’època contemporània. S’ha
volgut dur a terme emprant les noves tecnologies o Tecnologies de la Informació
i Comunicació per tres raons: primer perquè aquest és
un mitjà cada vegada més imprescindible a les aules i cap
matèria no n’hauria de ser aliena. Segon perquè l’autora
considera que la filosofia, entesa en el sentit més antic, com a
bressol de tots els sabers i desig de saber, però alhora entesa
en un sentit contemporani, com a reflexió crítica i invitació
al pensament és summament necessària en el moment present
i de cara al futur. I en tercer lloc perquè m’ha semblat una manera
atractiva de fer visibles les filòsofes oblidades i difondre el
seu pensament, una manera eficaç d’incorporar-les a l’educació
del futur.
El treball respon a la constatació de l'absència de les dones en la transmissió del saber, en els llibres de text i en els programes educatius en la majoria de les matèries que s'imparteixen a les aules. Esmenar aquesta mancança té un doble significat en l'educació actual: s'ofereix a les noies models intel·lectuals femenins que ajuden a la construcció de la seva identitat autovalorada i, en segon lloc, es recull l'aportació d'aquelles que representen a la meitat de la humanitat sense la qual el saber que es transmet no és universal sinó parcial i incomplet. |