Jocs amb la pilota
Marcial esmenta diferents tipus de pilotes i els seus noms segons el material de què eren fetes o segons la modalitat de joc per al qual havien de servir. |
|
Marcial, Epigrames XIV 45 i 47; VII 5-10 |
|
Text a Internet: |
|
Referència editorial: |
Fundació Bernat Metge, Editorial Alpha, S.A., Barcelona 1960 |
Traducció: |
XIV 45. Pilota pagesa (pila paganica) Aquesta pilota, inflada de plomes, no sense esforç, és menys flonja que el baló d’aire i menys compacta que la pilota xica. XIV 47. Baló d’aire (follis) Ben lluny d’aquí, joves! El que m’escau és una edat més suau; jugar al baló d’aire és cosa de nens petits i de vells. VII 32, 5-10. Els teus preparatius per al bany no són la pilota xica (pila), ni el baló d’aire, ni la pilota pagesa, ni tampoc els cops sense efecte contra un pal nu. Tu no estens els braços en un gimnàs untós ni vas d’un cantó a l’altre per arreplegar els harpastes polsegosos. (Joan Bellès) |
Suggeriments d’activitats: |
![]()
|
Relació amb altres matèries: |
— Oci — Tecnologia |
Nivells per a ser utilitzat: |
ESO i Batxillerat |
Grau de dificultat del text original: |
Mitjana per al final de 1r i començament de 2n de Batxillerat. |
Marcial, Horaci i Isidor parlen de diversos tipus de jocs a pilota. El darrer al·ludeix a un joc practicat amb els peus. |
|
Marcial, Epigrames XIV 46 i 48 Horaci, Sàtires I 6, 125-126 Isidor, Les etimologies XVIII 69, 2 |
|
Text a Internet: |
http://www.thelatinlibrary.com/martial/mart14.shtml |
Referència editorial: |
Fundació Bernat Metge, Editorial Alpha, S.A., Barcelona 1960 Fundació Bernat Metge, Editorial Alpha, S.A., Barcelona 1927 Clarendon Press, Oxford 1911 |
Traducció: |
XIV 46. Pilota trigonal Si ets capaç de fer llançaments amb l’esquerra, els de més mèrit, seré teva. No n’ets capaç? Doncs restitueix la pilota, talòs! XIV 48. Harpastes Aquestes pilotes, les recull ràpidament del sòl polsegós de la palestra el xicotàs que així fa robust el coll amb vanitosa fatiga. (Joan Bellès) I, quan ja estic cansat i el sol ardent m’avisa que és l’hora d’anar al bany, fujo del Camp de Mart i del joc del trigó. (Joan Bellès) Entre les classes de pilotes, hi ha les trigonals i les arenals. La trigonal és la que es fa servir per a jugar entre tres. Amb l’arenal, s’hi juga en grup: llançada la pilota des del cercle dels espectadors, cal fer-la anar més enllà de l’espai assenyalat, i així comença la partida. El joc s’anomena «de colzes» quan dos jugadors, l’un davant l’altre, colpegen la pilota amb els colzes ben acostats, gairebé tocant-se. Es diu que «deixa anar el peu» el qui, avançant la cama, passa la pilota als altres jugadors perquè la colpegin. (Joan Bellès) |
Suggeriments d’activitats: |
|
Relació amb altres matèries: |
— Oci |
Nivells per a ser utilitzat: |
ESO i Batxillerat |
Grau de dificultat del text original: |
Alta, per a 2n de Batxillerat, amb ajuda del professor (sobretot per al text d’Isidor). |
Petroni descriu amb ironia com un grup heterogeni jugava a pilota a les termes. |
|
Petroni, Satiricó 27 |
|
Text a Internet: |
|
Referència editorial: |
Loeb Classical Library, Harvard University Press, Cambridge, Massachusets, Londres 1975 |
Traducció: |
27. Nosaltres, vestits com anàvem, comencem a rondar, o més ben dit, a entretenir-nos, i ens acostem als qui jugaven en cercle, quan de sobte, veiem un vell calb, vestit amb una túnica vermellosa, que jugava a pilota en un grup de xicots amb un bon tou de cabells. I el que ens atragué a contemplar-los no fou tant els nois, tot i que valia la pena, com l’amo (es deia Timalció), que, calçat amb sandàlies, feia exercicis amb pilotes petites (pila) de color verd. I, la que tocava a terra, ja no la tornava a agafar, sinó que un esclau en tenia una bossa plena i n’anava servint als jugadors. Ens vam adonar també d’alguns detalls estranys: en efecte, hi havia dos eunucs, un en cada extrem de la rotllana; l’un aguantava un gibrell de plata, i l’altre duia el compte de les pilotes, però no de les volaven d’una mà a una altra en el transcurs del joc, sinó de les que queien a terra. (Joan Bellès) |
Suggeriments d’activitats: |
|
Relació amb altres matèries: |
— Ètica — Ciències socials — Oci |
Nivells per a ser utilitzat: |
2n cicle d’ESO i Batxillerat |
Grau de dificultat del text original: |
Alta, només per al final de 2n de Batxillerat i amb ajuda el professor. |
Descripció d’un joc de pilota amb les mans en el qual participava força gent d’edats diverses. |
|
Sidoni Apol·linar, Lletres V 17,7 |
|
Text a Internet: |
|
Referència editorial: |
Fundació Bernat Metge, Editorial Alpha, S.A., Barcelona 1998 |
Traducció: |
[6] Tot seguit es formaren dos grups, d’acord amb l’edat, que es feren
portar, reclamant-ho a crits, la pilota per a uns i la taula de joc per
als altres. Jo vaig ésser el primer banderer de la pilota, la qual, com
tu saps, tinc per companya no menys que els llibres. D’altra banda, el
meu germà Domici, un home d’una gran elegància i de molta espurna, havia
agafat els daus i els agitava fent-los sonar, com qui toca la trompeta,
per cridar a la batalla de cornets els participants en els jocs d’atzar.
Nosaltres vam estar jugant molta estona amb un grup d’estudiants, el suficient
perquè els nostres membres afeblits per la torpor del treball sedentari
s’enfortissin amb aquell moviment saludable. [7] Aleshores el senador
Filomaci, segons l’expressió del poeta de Màntua, «ell també s’atreví
a intentar personalment aquest exercici de joventut»,es barrejà decididament
amb els esquadrons dels jugadors de pilota. Hi havia jugat molt bé, sí,
però quan tenia uns quants anys menys. Com que sovint era desplaçat del
seu lloc en el cercle dels qui eren dempeus per les escomeses del qui
corria al mig, i tampoc ara, posat al mig del reng, no reeixia ni a tallar
ni a esquivar la trajectòria de la pilota, que veia passar pel davant
o que li queia al damunt, i com que, obligat sovint a abalançar-se vinclant-se
endavant, amb prou feines podia redreçar-se d’aquesta flexió que cuidava
fer-lo caure, fou el primer a retirar-se d’aquell joc intens, tot panteixant
i amb les entranyes inflamades. Així, amb l’esforç que havia fet, tenia
inflat el lòbul del fetge i sentia contínues punxades de dolor.
(Joan Bellès, FBM 1998) |
Suggeriments d’activitats: |
|
Relació amb altres matèries: |
— Oci — Ciències de la salut |
Nivells per a ser utilitzat: |
ESO i Batxillerat |
Grau de dificultat del text original: |
Mitjana per al final de 1r i començament de 2n de Batxillerat. |