La formació que es proposa respon a la construcció d’un model d’educació plurilingüe i intercultural basat en un enfocament competencial i de plurilingüisme integrador. La llengua catalana n’és l’eix vertebrador, per a garantir l’equitat i la cohesió social, i com a dinamitzadora del tractament integrat de les llengües.
L’objectiu del model és garantir que tots els alumnes, en acabar l’ensenyament obligatori, independentment del seu origen lingüístic familiar, tinguin un ple domini operatiu de les llengües oficials al mateix nivell i de, com a mínim, una llengua estrangera, que gaudeixin d’oportunitats per a l’accés al coneixement d’almenys una segona llengua estrangera, i que disposin de les estratègies que els han de facilitar l’aprenentatge d’altres llengües en el futur.
Per a assolir aquest objectiu, l’oferta formativa del Departament facilita al professorat les orientacions, tècniques i recursos bàsics necessaris per desenvolupar accions o pràctiques que contribueixin a la concreció i a l’aplicació del projecte lingüístic de cada centre i s’organitza a partir d’una formació específica i continuada de les diverses habilitats lingüístiques (lectura, escriptura i llengua oral) per al professorat en general, del tractament integrat de llengües, del tractament integrat de llengua i continguts i de la didàctica de i en segones llengües (immersió, TILC, AICLE). També s’ofereix una formació estrictament lingüística de català i d’occità, en col·laboració amb les Escoles Oficials d’Idiomes (EOI) i l’Institut Obert de Catalunya (IOC).