|
L'objectiu d'aquesta pràctica és presentar alguns consells pràctics a l'hora de recollir imatges amb la càmera de vídeo.
- El trípode
- Previsions abans de sortir a enregistrar
- Previsions en el moment d'enregistrar
- Compte amb els moviments de càmera
- Quan el rodatge es duu a terme en moments i dies diferents
- Proposta de treball
|
|
|
|
El trípode |
|
|
|
Al marge dels enregistraments espontanis, sempre que sigui possible i no hi hagi contradiccions amb els dictàmens del guió tècnic, és molt aconsellable realitzar el procés d'enregistrament amb l'ajuda d'un trípode.
-
D'aquesta manera s'evita que les imatges surten mogudes i donin la sensació a l'espectador d'una
inestabilitat
no desitjada.
-
Tingueu en compte que per molt bon pols que es tingui la subjecció d'una càmera domèstica amb les mans no evita el moviment de la mateixa, per mínim que sigui. La càmera pesa molt poc i el nostre cos està sempre en contínua activitat, la suma d'ambdós aspectes no garanteixen una perfecta estabilitat del pla.
D'altra banda és convenient que el trípode disposi d'uns requisits bàsics i imprescindibles que sens dubte contribueixen en la consecució d'uns bons plans.
-
Unes potes mínimament consistents que garanteixin una ferma estabilitat.
-
Possibilitat d'allargar tant com sigui possible les potes i l'eix que subjecta directament la càmera, per facilitar des de diferents altures i punts de vista tot tipus d'enregistrament.
- Disposar d'un nivell que ajudi a
anivellar adequadament
l'enquadrament i no trobar-se amb canvis d'escenes amb inclinacions no desitjades que puguin trencar la coherència visual de les mateixes.
- Assegurar-se de què la peça que serveix de nexe entre el trípode i la càmera s'ajusti adequadament a la mateixa.
|
|
|
|
Previsions abans de sortir a enregistrar |
|
|
|
Habitualment quan es compra una càmera de vídeo, el paquet ja incorpora una bateria. Aquesta acostuma a ser de curta durada.
-
És molt aconsellable disposar-ne, com a mínim, d'una altra amb el màxim de durada possible.
-
Per obvi que soni es convenient assegurar-se el dia abans del rodatge de què totes les
bateries
estan carregades.
El mateix es pot dir quan parlem de les cintes. En funció de la previsió del temps que es pensa enregistrar, procurar disposar-ne d'un nombre de cintes suficient i una de més, no es doni el cas de què alguna surt defectuosa.
|
|
|
|
Previsions en el moment d'enregistrar |
|
|
|
El primer que heu de fer és enquadrar la imatge que voleu copsar d'acord amb el valor expressiu que hagi de tenir.
Assegureu-vos de tenir enregistrats per a cada pla, tant a l'inici com al final, tres o cinc segons de més, hi hagi o no acció.
-
Val més que sobrin imatges, ja tindreu temps de desprendre-us de les no necessàries quan munteu la pel·lícula.
-
Si ajusteu la durada, podeu trobar-vos, en fer el muntatge, que teniu imatges mogudes o bé que us en faltin. Us estalviareu haver de tornar a enregistrar.
Tingueu molt en compte quan enregistreu que un pla ha de tenir relació, tant amb l'anterior com amb el posterior, perquè s'ha de respectar una coherència visual.
- Evitareu problemes en l'edició, ja que el principi de continuïtat entre plans, del que es parlarà més endavant, és sagrat en el món del cinema.
Per facilitar l'edició és aconsellable enregistrar suficients i variats plans d'una mateixa escena.
|
|
|
|
Compte amb els moviments de càmera |
|
|
|
Quan hagueu d'enregistrar plans en què sigui necessari moure la càmera, bé sigui recorrent a una panoràmica, a un tràveling o a un zoom procureu:
-
Iniciar i acabar l'enregistrament amb la càmera en situació de repòs.
-
Assajar-ho prèviament, tant l'inici com el desenvolupament, com el final, per tal de controlar adequadament el ritme què es vol mantenir i comprovar que els referents estan situats en tot moment en el lloc que han de romandre.
-
Els moviments s'han de produir de manera suau i uniforme, sense interrupcions, evitant
brusquedats
i moviments dubitatius o poc precisos que poden donar a l'espectador la sensació d'errades o significats incoherents de la idea què es vol transmetre.
|
|
|
|
Quan el rodatge es dur a terme en moments i dies diferents |
|
|
|
No sempre és possible aconseguir enregistrar les escenes d'una pel.lícula de manera continuada o fins i tot en un mateix dia, la qual cosa pot ser perillosa, si no es prenen mesures de precaució, doncs en el moment d'editar poden sorgir sorpreses relacionades amb la manca de respecte al principi de continuïtat entre plans que trenquin la seva coherència visual.
- Per això és molt aconsellable que en acabar l'enregistrament es fotografiï la darrera escena des de diferents perspectives i cadascun dels personatges que hi intervenen per deixar constància d'on estan situats els objectes, de com porten el vestit els personatges, com estan pentinats, etc., i poder abans de reiniciar un nova filmació garantir que tot sigui igual.
- En cas de no disposar de càmera fotogràfica, sempre es pot recórrer al visionament i repàs de les últimes escenes enregistrades en la cinta de vídeo.
|
|
|
|
Proposta de treball |
|
|
|
Cercar una acció que es pugui enregistrar en quatre o cinc escenes com a molt, amb diferents plans i punts de vista, com per exemple posar-se les sabates, parar taula, fer una truita, endreçar un armari, etc. No cal que hi hagi una història per entremig.
Es tracta de fer dos enregistraments, no més llargs de 20 segons:
-
El primer, subjectant les càmera amb les mans.
-
El segon, amb el trípode.
Quan acabeu, compareu ambdós enregistraments per comprovar-ne el resultat. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|