|
L’objectiu d’aquesta pràctica és conèixer diferents produccions audiovisuals, susceptibles de ser treballades amb l'alumnat, i les seves principals peculiaritats. Es tracta sols de disposar d'uns coneixements bàsics que puguin servir com a punt de referència per muntar activitats didàctiques amb l'alumnat, cosa que requerirà la consulta d'altres fonts d'informació tant de caràcter teòric com pràctic, per tal d'adaptar-se a l'edat i a les circumstancies de cada situació escolar.
- Produccions audiovisuals
- Classificació de les produccions audiovisuals
- Per transmetre informació
- Per proporcionar entreteniment
- Per incitar el consum
- Proposta de treball
|
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
|
Produccions audiovisuals |
|
|
|
El ventall de produccions audiovisuals és ampli i varietat. Es
distribueixen
en diferents grups en funció del seu contingut, estructura, codis lingüístics i audiovisuals, públic a qui va dirigit, escenografia, finalitat, etc.
- Abans de concretar un model de classificació anirà bé fer un petit exercici mental consistent en relacionar cadascun dels fotogrames que s'exposen seguidament amb un tipus determinat de producció audiovisual.
1 |
2 |
|
|
3 |
4 |
|
|
5 |
6 |
|
|
6 |
7 |
|
|
8 |
9 |
|
|
10 |
11 |
|
|
12 |
13 |
|
|
14 |
15 |
|
|
|
|
|
|
Classificació de les produccions audiovisuals |
|
|
|
Les produccions audiovisuals es mouen dintre d'un context molt ampli i canviant. En alguns casos existeix fins i tot una relació molt estreta, compartint en major o menor mesura uns determinats recursos i estructures de comunicació. La següent proposta se centra en tres pilars: la informació, l'entreteniment i la publicitat.
1. Les que prioritzen la informació
-
Informatius
-
Documentals
-
Reportatges
2. Les que a més proporcionen entreteniment i distracció amb la finalitat de passar una estona agradable
- Es troben entre moltes d'altres les següents:
- Cinema: on coexisteixen tot tipus de gèneres i subgèneres, com de terror, ciència-ficció, musical, eròtic, històric, d'aventures, melodrama, còmic, western, romàntic,
bèl·lic, etc.:
- Concursos
- Esportius
- Magazines
- Culturals
- Musicals, vídeoclips
- Telenovel·les
3. Les que utilitzen la informació per incitar al consum
|
|
|
|
1. Per transmetre informació |
|
|
|
Són aquelles produccions que es poden incloure dintre dels gèneres informatius: els noticiaris, els documentals i reportatges. Tenen com a objectiu comú la transmissió d'informació extreta de la realitat actual o passada. Comparteixen les temàtiques tractades, però es diferencien en el seu format i la manera en com la transfereixen.
|
NOTICIARIS |
DOCUMENTALS |
REPORTATGES |
Elements compartits |
- Selecció, interessada o no, de tot tipus d'aconteixements i temes d'actualitat.
- Utilitzen tot tipus de recursos expressius i mediàtics: imatge fixa i en moviment, gràfics, entrevistes, enquestes, etc.
|
Elements diferencials |
directe |
diferit, requereix elaboració prèvia |
vàries temes |
monotemàtic |
presentació breu de cada notícia |
presentació més o menys extensa que permet l'anàlisi per aprofundir en el tema triat |
estructura per blocs temàtics, sense relació |
estructura narrativa, on tot el que es tracta té relació amb el tema |
ha de primar el criteri d'objectivitat |
ha de primar el criteri d'objectivitat en combinació amb el de subjectivitat, en quant que s'introdueixen idees i opinions personals |
ha de primar el criteri d'objectivitat |
combinació d'imatges en directe amb d'altres d'arxiu |
combinació d'imatges recollides en directe amb altres extretes d'arxius |
les imatges s'enregistra en els llocs i moments en què es produeixen els aconteixements |
apareixen persones que presenten juntament amb imatges relacionades amb els fets que es comenten |
predominen imatges que tenen a veure amb el tema tractat |
predomina més la participació de diverses persones que imatges sobre el tema |
la presentació està a càrrec d'una o vàries persones |
sols presentar una persona que intervé normalment en off, tot i que de vegades pot ser també visible |
habitualment presenta una persona que sol aparèixer en pantalla
|
|
|
|
|
2. Per proporcionar entreteniment |
|
|
|
En la secció d'entreteniment s'hi poden
incloure
molts tipus de produccions. Totes elles són interessants de treballar, però el cinema atrau i estimula molt més a l'alumnat que la resta, a més
d'oferir
un ventall més ampli de possibilitats per tractar didàcticament el llenguatge audiovisual, tant pel que fa a la lectura analítica com a la producció pròpia, creant pel.lícules partint de zero o bé realitzant adaptacions cinematogràfiques d'obres literàries.
Tot i que la finalitat primera del cinema és la distracció, no es pot ni molt menys menysprear el fet de que aporta també coneixements, sempre i quan es potenciï per part dels receptors una actitud activa davant aquest fenomen.
El cinema, fruit de la més completa ficció o fonamentat en situacions més o menys reals, es classifica en diferents gèneres. En destacarem alguns d'ells mostrant en primer lloc els elements que comparteixen i els que els diferencien:
Elements compartits
- Es narra una història estructurada amb un principi, un desenvolupament i un desenllaç.
- Es tracten una o vàries temàtiques que acostumen a estar interrelacionades.
- L'argument condiciona l'organització dels continguts, és a dir, els fets, els espais, els temps, l'escenografia, la intervenció dels personatges, etc.
- La història es protagonitzada per un o varis personatges, que es classifiquen en principals i secundaris, caracteritzats cadascun d'ells en funció del paper que han d'interpretar.
- Els aconteixements succeeixen en un o varis espais i temps determinats.
- S'empren recursos lingüístics audiovisuals o cinematogràfics: planificació, punt de vista, moviment o no de càmera, llum, diferents tipus d'àudio, etc., en combinació amb altres recursos de tipus rítmic, literari, interpretatiu,
escenogràfics, vestuari i maquillatge i efectes especials.
- Es busca l'atenció i complicitat de l'espectador
recorrent
als sentiments i les emocions.
|
Elements diferenciats
històric |
Tracta sobre aconteixements i personatges d'interès històric que s'inclouen en un context narratiu barrejat amb elements dramàtics i d'acció, per tal de donar a la producció un enfoc molt més atractiu i no confondre-ho amb un documental o reportatge. |
aventura |
Treballa fets de ficció i intervenen personatges que destaquen per la seva heroïcitat, que s'enfronten a éssers malignes, fenòmens naturals, situacions difícils i complicades de la vida, etc., per resoldre problemes en benefici d'una persona, poble, una idea, etc. Predominen els efectes especials i les escenes d'acció. |
dramàtic |
Es presenten històries protagonitzades per personatges que experimenten tot tipus de situacions que tenen a veure amb el complicat món de les relacions humanes, on la manifestació de les emocions i els sentiments, dins d'un context tràgic, és el que més predomina. |
comèdia |
Es mostren històries còmiques relacionades amb situacions i accions quotidianes de la vida, que s'exageren i es ridiculitzen amb la intenció de fer riure. |
ficció |
Narra aconteixements que poc o res tenen a veure amb la vida real, es caracteritzen per una imaginació il·limitada , centrant-se en temàtiques futuristes i fantàstiques, que se situen en espais irreals i temps indefinits, on predominen escenografies i efectes especials de tot tipus, tant de caràcter visual como sonor. |
musical |
Expliquen històries urbanes, còmiques, dramàtiques, fantàstiques o de qualsevol altre gènere mitjançant la música, els diàlegs cantats i elaborades coreografies.
|
terror |
Narra històries impactants, plenes d'intriga terrorífiques, protagonitzades per éssers malignes que espanten i cometen tot tipus d'actes horrorífics, amb la intenció de suscitar en l'espectador sensacions de repugnància i de por. El ritme el marca permanentment el factor sorpresa, que requereix de variats i espectaculars efectes especials visuals (on la manipulació lumínica i les ombres hi juguen un paper molt important) i sonors per ajudar a contribuir a creació d'una atmosfera d'angoixa i terror.
|
|
|
|
|
3. Per incitar el consum |
|
|
|
La publicitat televisiva és el màxim exponent d'aquest tipus de producció. La seva finalitat és vendre un producte, una idea o un servei, recorrent a tot tipus de recursos lingüístics i no lingüístics, on l'element de la imatge acostuma a tenir un protagonisme primordial.
Tots els anuncis són fruit d'una planificació estratègica comercial que contempla un procés que passa per quatre fases clarament estructurades.
- Primerament han de cridar l'atenció del consumidor.
- Assolida la primera fase, han d'aconseguir despertar un interès per continuar mantenint viu el procés.
- A partir d'aquest interès han de tenir la capacitat de crear el desig de possessió.
- Finalment, si s'han acomplert les fases anteriors i per arrodonir el seu èxit, cal que es produeixi l'adquisició.
No és d'estranyar, doncs, la utilització d'elements, recursos tècnics i expressius que utilitzen per tal de persuadir i convèncer els potencials consumidors.
Elements |
Recursos expressius i retòrics |
imatge
text oral
text escrit
eslògan
logotip o marca
efectes sonors
efectes d'imatge
...
|
planificació
composició del pla punt de vista
moviment de càmera
continuïtat entre plans
il·luminació i color
trucatges
... |
repeticions
comparacions i metàfores
hipèrboles
sinècdoque
sentit figurat
antítesi
ironia
... |
|
|
|
|
Proposta de treball |
|
|
|
Es proposa analitzar tres produccions audiovisuals: un informatiu, una pel.lícula i un espot publicitari. Molt recomanable començar primer per una anàlisi objectiva abans de fer qualsevol valoració personal, és una manera de garantir que els continguts es tenen assimilats i que realment es parla amb coneixement de causa.
- Les qüestions que es presenten per a la seva anàlisi en els respectius quadres s'han de prendre sols com a models i simples referents de partida, cal adaptar-les a les característiques del grup amb què es treballa. La seva finalitat no és altra que treballar la capacitat d'observació i de reflexió.
1. Informatiu
Seleccionar tres cadenes de televisió i dues o tres notícies d'interès general tractada en un mateix dia, a ser possible en la mateixa franja horària (matí, migdia o vespre), és qüestió de posar-se d'acord. A partir d'aquí, realitzar una anàlisi comparativa de com es tracta cada informació i posteriorment procedir a la seva valoració.
- És imprescindible dur gravat els tres informatius complerts, per tal de poder visionar-los conjuntament, abans de procedir a l'anàlisi de cadascuna de les notícies.
NOTÍCIA Nº ___ |
Canal 1 |
Canal 2 |
Canal 3 |
Anàlisi objectiva |
Moment: 1ª, 2ª, 3ª, 4ª, 5ª... notícia de l'informatiu |
|
|
|
Durada. |
|
|
|
Incorpora imatge, gràfics o qualsevol altre recurs de suport. |
|
|
|
Recursos expressius que utilitza la persona que presenta l'informatiu. |
|
|
|
Tractament dels elements del llenguatge audiovisual i finalitat expressiva, tant de la persona que presenta com de les imatges que acompanyen la notícia
Planificació, composició enquadraments, punts de vista, moviments de càmera, continuïtat entre plans, àudio,
il·luminació
|
|
|
|
Separar la informació de l'opinió personal. |
|
|
|
|
Valoració global quant a la credibilitat que ofereix la notícia a nivell personal, en funció dels elements abans analitzats |
|
|
|
2. Pel.lícula
Triar una pel.lícula d'interès per a tothom i una vegada vista comentar-la conjuntament.
|
Títol de la pel.lícula |
|
Autoria |
|
Gènere cinematogràfic |
|
Tema i idees que tracta |
|
Argument |
|
Estructura narrativa |
|
Personatges principals |
|
Personatges secundaris |
|
Tractament de l'espai |
|
Tractament del temps |
|
Tractament dels elements del llenguatge audiovisual i finalitat expressiva
Planificació, composició enquadraments, punts de vista, moviments de càmera, continuïtat entre plans, àudio,
il·luminació, efectes especials d'imatge i de so |
|
Anàlisi Subjectiva |
Valoració global de les sensacions obtingudes a nivell personal, en funció dels aspectes analitzats anteriorment. |
|
3. Espot publicitari televisiu
Cercar i gravar uns quants anuncis televisius d'actualitat. Seleccionar-los en funció del sector de població a qui van dirigits: infants, adolescents, joves, homes, dones, famílies, tercera edat, etc. Visionar-los i analitzar-los individualment. En acabar fer un estudi comparatiu cercant les coincidències i les diferències.
Anàlisi Objectiva |
Producte, idea o servei |
|
A qui va dirigit |
|
Durada |
|
Eslògan |
|
Logotip |
|
Text escrit |
|
Text oral |
|
Recursos retòrics |
|
Tractament dels elements del llenguatge audiovisual i finalitat expressiva.
Planificació, composició enquadraments, punts de vista, moviments de càmera, continuïtat entre plans, àudio,
il·luminació, efectes especials d'imatge i de so. |
|
Valors que transmet |
|
Anàlisi Subjectiva |
Valoració personal que mereix, tenint en compte els criteris anteriorment analitzats |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|