Enrera
Mòdul 4
Llenguatge audiovisual
  Pràctica
1
2
3
4
           
 
 
 

L’objectiu d’aquesta pràctica és conèixer diferents produccions audiovisuals, susceptibles de ser treballades amb l'alumnat, i les seves principals peculiaritats. Es tracta sols de disposar d'uns coneixements bàsics que puguin servir com a punt de referència per muntar activitats didàctiques amb l'alumnat, cosa que requerirà la consulta d'altres fonts d'informació tant de caràcter teòric com pràctic, per tal d'adaptar-se a l'edat i a les circumstancies de cada situació escolar.

  • Produccions audiovisuals
  • Classificació de les produccions audiovisuals
    • Per transmetre informació
    • Per proporcionar entreteniment
    • Per incitar el consum
  • Proposta de treball
   
  Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica
Produccions audiovisuals
   
 

El ventall de produccions audiovisuals és ampli i varietat. Es distribueixen en diferents grups en funció del seu contingut, estructura, codis lingüístics i audiovisuals, públic a qui va dirigit, escenografia, finalitat, etc.

  • Abans de concretar un model de classificació anirà bé fer un petit exercici mental consistent en relacionar cadascun dels fotogrames que s'exposen seguidament amb un tipus determinat de producció audiovisual.
1
2
3
4
5
6
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  • És sols una selecció d'exemples. Dintre del món audiovisual proliferen una gran quantitat de produccions, algunes de les quals se centren en un sol gènere i d'altres que en combinen varis.
   
Classificació de les produccions audiovisuals
   
 

Les produccions audiovisuals es mouen dintre d'un context molt ampli i canviant. En alguns casos existeix fins i tot una relació molt estreta, compartint en major o menor mesura uns determinats recursos i estructures de comunicació. La següent proposta se centra en tres pilars: la informació, l'entreteniment i la publicitat.

1. Les que prioritzen la informació

  • Informatius
  • Documentals
  • Reportatges

2. Les que a més proporcionen entreteniment i distracció amb la finalitat de passar una estona agradable

  • Es troben entre moltes d'altres les següents:
    • Cinema: on coexisteixen tot tipus de gèneres i subgèneres, com de terror, ciència-ficció, musical, eròtic, històric, d'aventures, melodrama, còmic, western, romàntic, bèl·lic, etc.:
    • Concursos
    • Esportius
    • Magazines
    • Culturals
    • Musicals, vídeoclips
    • Telenovel·les

3. Les que utilitzen la informació per incitar al consum

  • Publicitat

   
1. Per transmetre informació
   
 

Són aquelles produccions que es poden incloure dintre dels gèneres informatius: els noticiaris, els documentals i reportatges. Tenen com a objectiu comú la transmissió d'informació extreta de la realitat actual o passada. Comparteixen les temàtiques tractades, però es diferencien en el seu format i la manera en com la transfereixen.

 
NOTICIARIS
DOCUMENTALS
REPORTATGES
Elements compartits
  • Selecció, interessada o no, de tot tipus d'aconteixements i temes d'actualitat.
  • Utilitzen tot tipus de recursos expressius i mediàtics: imatge fixa i en moviment, gràfics, entrevistes, enquestes, etc.
Elements diferencials directe diferit, requereix elaboració prèvia
vàries temes monotemàtic
presentació breu de cada notícia presentació més o menys extensa que permet l'anàlisi per aprofundir en el tema triat
estructura per blocs temàtics, sense relació estructura narrativa, on tot el que es tracta té relació amb el tema
ha de primar el criteri d'objectivitat ha de primar el criteri d'objectivitat en combinació amb el de subjectivitat, en quant que s'introdueixen idees i opinions personals ha de primar el criteri d'objectivitat
combinació d'imatges en directe amb d'altres d'arxiu combinació d'imatges recollides en directe amb altres extretes d'arxius les imatges s'enregistra en els llocs i moments en què es produeixen els aconteixements

apareixen persones que presenten juntament amb imatges relacionades amb els fets que es comenten

predominen imatges que tenen a veure amb el tema tractat predomina més la participació de diverses persones que imatges sobre el tema
la presentació està a càrrec d'una o vàries persones sols presentar una persona que intervé normalment en off, tot i que de vegades pot ser també visible

habitualment presenta una persona que sol aparèixer en pantalla

   
2. Per proporcionar entreteniment
   
 

En la secció d'entreteniment s'hi poden incloure molts tipus de produccions. Totes elles són interessants de treballar, però el cinema atrau i estimula molt més a l'alumnat que la resta, a més d'oferir un ventall més ampli de possibilitats per tractar didàcticament el llenguatge audiovisual, tant pel que fa a la lectura analítica com a la producció pròpia, creant pel.lícules partint de zero o bé realitzant adaptacions cinematogràfiques d'obres literàries.

Tot i que la finalitat primera del cinema és la distracció, no es pot ni molt menys menysprear el fet de que aporta també coneixements, sempre i quan es potenciï per part dels receptors una actitud activa davant aquest fenomen.

El cinema, fruit de la més completa ficció o fonamentat en situacions més o menys reals, es classifica en diferents gèneres. En destacarem alguns d'ells mostrant en primer lloc els elements que comparteixen i els que els diferencien:

Elements compartits

  • Es narra una història estructurada amb un principi, un desenvolupament i un desenllaç.
  • Es tracten una o vàries temàtiques que acostumen a estar interrelacionades.
  • L'argument condiciona l'organització dels continguts, és a dir, els fets, els espais, els temps, l'escenografia, la intervenció dels personatges, etc.
  • La història es protagonitzada per un o varis personatges, que es classifiquen en principals i secundaris, caracteritzats cadascun d'ells en funció del paper que han d'interpretar.
  • Els aconteixements succeeixen en un o varis espais i temps determinats.
  • S'empren recursos lingüístics audiovisuals o cinematogràfics: planificació, punt de vista, moviment o no de càmera, llum, diferents tipus d'àudio, etc., en combinació amb altres recursos de tipus rítmic, literari, interpretatiu, escenogràfics, vestuari i maquillatge i efectes especials.
  • Es busca l'atenció i complicitat de l'espectador recorrent als sentiments i les emocions.

Elements diferenciats

històric

Tracta sobre aconteixements i personatges d'interès històric que s'inclouen en un context narratiu barrejat amb elements dramàtics i d'acció, per tal de donar a la producció un enfoc molt més atractiu i no confondre-ho amb un documental o reportatge.

aventura

Treballa fets de ficció i intervenen personatges que destaquen per la seva heroïcitat, que s'enfronten a éssers malignes, fenòmens naturals, situacions difícils i complicades de la vida, etc., per resoldre problemes en benefici d'una persona, poble, una idea, etc. Predominen els efectes especials i les escenes d'acció.

dramàtic

Es presenten històries protagonitzades per personatges que experimenten tot tipus de situacions que tenen a veure amb el complicat món de les relacions humanes, on la manifestació de les emocions i els sentiments, dins d'un context tràgic, és el que més predomina.

comèdia

Es mostren històries còmiques relacionades amb situacions i accions quotidianes de la vida, que s'exageren i es ridiculitzen amb la intenció de fer riure.

ficció

Narra aconteixements que poc o res tenen a veure amb la vida real, es caracteritzen per una imaginació il·limitada , centrant-se en temàtiques futuristes i fantàstiques, que se situen en espais irreals i temps indefinits, on predominen escenografies i efectes especials de tot tipus, tant de caràcter visual como sonor.

musical

Expliquen històries urbanes, còmiques, dramàtiques, fantàstiques o de qualsevol altre gènere mitjançant la música, els diàlegs cantats i elaborades coreografies.

terror

Narra històries impactants, plenes d'intriga terrorífiques, protagonitzades per éssers malignes que espanten i cometen tot tipus d'actes horrorífics, amb la intenció de suscitar en l'espectador sensacions de repugnància i de por. El ritme el marca permanentment el factor sorpresa, que requereix de variats i espectaculars efectes especials visuals (on la manipulació lumínica i les ombres hi juguen un paper molt important) i sonors per ajudar a contribuir a creació d'una atmosfera d'angoixa i terror.

 


3. Per incitar el consum
   
 

La publicitat televisiva és el màxim exponent d'aquest tipus de producció. La seva finalitat és vendre un producte, una idea o un servei, recorrent a tot tipus de recursos lingüístics i no lingüístics, on l'element de la imatge acostuma a tenir un protagonisme primordial.

Tots els anuncis són fruit d'una planificació estratègica comercial que contempla un procés que passa per quatre fases clarament estructurades.

  1. Primerament han de cridar l'atenció del consumidor.
  2. Assolida la primera fase, han d'aconseguir despertar un interès per continuar mantenint viu el procés.
  3. A partir d'aquest interès han de tenir la capacitat de crear el desig de possessió.
  4. Finalment, si s'han acomplert les fases anteriors i per arrodonir el seu èxit, cal que es produeixi l'adquisició.

No és d'estranyar, doncs, la utilització d'elements, recursos tècnics i expressius que utilitzen per tal de persuadir i convèncer els potencials consumidors.

Elements
Recursos expressius i retòrics

imatge

text oral

text escrit

eslògan

logotip o marca

efectes sonors

efectes d'imatge

...

planificació

composició del pla

punt de vista

moviment de càmera

continuïtat entre plans

il·luminació i color

trucatges

...

repeticions

comparacions i metàfores

hipèrboles

sinècdoque

sentit figurat

antítesi

ironia

...

   
Pràctica
Proposta de treball
   
 

Es proposa analitzar tres produccions audiovisuals: un informatiu, una pel.lícula i un espot publicitari. Molt recomanable començar primer per una anàlisi objectiva abans de fer qualsevol valoració personal, és una manera de garantir que els continguts es tenen assimilats i que realment es parla amb coneixement de causa.

  • Les qüestions que es presenten per a la seva anàlisi en els respectius quadres s'han de prendre sols com a models i simples referents de partida, cal adaptar-les a les característiques del grup amb què es treballa. La seva finalitat no és altra que treballar la capacitat d'observació i de reflexió.

1. Informatiu

Seleccionar tres cadenes de televisió i dues o tres notícies d'interès general tractada en un mateix dia, a ser possible en la mateixa franja horària (matí, migdia o vespre), és qüestió de posar-se d'acord. A partir d'aquí, realitzar una anàlisi comparativa de com es tracta cada informació i posteriorment procedir a la seva valoració.

  • És imprescindible dur gravat els tres informatius complerts, per tal de poder visionar-los conjuntament, abans de procedir a l'anàlisi de cadascuna de les notícies.
NOTÍCIA Nº ___
Canal 1
Canal 2
Canal 3
Anàlisi objectiva

Moment: 1ª, 2ª, 3ª, 4ª, 5ª... notícia de l'informatiu

     
Durada.
     
Incorpora imatge, gràfics o qualsevol altre recurs de suport.
     
Recursos expressius que utilitza la persona que presenta l'informatiu.
     

Tractament dels elements del llenguatge audiovisual i finalitat expressiva, tant de la persona que presenta com de les imatges que acompanyen la notícia

Planificació, composició enquadraments, punts de vista, moviments de càmera, continuïtat entre plans, àudio, il·luminació

     
Separar la informació de l'opinió personal.
     

Anàlisi Subjectiva

Valoració global quant a la credibilitat que ofereix la notícia a nivell personal, en funció dels elements abans analitzats
     

2. Pel.lícula

Triar una pel.lícula d'interès per a tothom i una vegada vista comentar-la conjuntament.

Anàlisi Objectiva

Títol de la pel.lícula
 
Autoria
 
Gènere cinematogràfic
 
Tema i idees que tracta
 
Argument
 
Estructura narrativa
 
Personatges principals
 
Personatges secundaris
 
Tractament de l'espai
 
Tractament del temps
 

Tractament dels elements del llenguatge audiovisual i finalitat expressiva

Planificació, composició enquadraments, punts de vista, moviments de càmera, continuïtat entre plans, àudio, il·luminació, efectes especials d'imatge i de so

 

Anàlisi Subjectiva

Valoració global de les sensacions obtingudes a nivell personal, en funció dels aspectes analitzats anteriorment.

3. Espot publicitari televisiu

Cercar i gravar uns quants anuncis televisius d'actualitat. Seleccionar-los en funció del sector de població a qui van dirigits: infants, adolescents, joves, homes, dones, famílies, tercera edat, etc. Visionar-los i analitzar-los individualment. En acabar fer un estudi comparatiu cercant les coincidències i les diferències.

Anàlisi Objectiva

Producte, idea o servei

 
A qui va dirigit
 
Durada
 
Eslògan
 
Logotip
 
Text escrit
 
Text oral
 
Recursos retòrics
 

Tractament dels elements del llenguatge audiovisual i finalitat expressiva.

Planificació, composició enquadraments, punts de vista, moviments de càmera, continuïtat entre plans, àudio, il·luminació, efectes especials d'imatge i de so.

 
Valors que transmet
 
Anàlisi Subjectiva
Valoració personal que mereix, tenint en compte els criteris anteriorment analitzats
 
   
   
 
Amunt