Enrera
Mòdul 4
Llenguatge audiovisual
  Pràctica
1
2
3
4
           
 
 
 

L’objectiu d’aquesta pràctica és conèixer tots aquells aspectes relacionats amb la realització de la producció.

  • Distribució de responsabilitats
  • Enregistrament
  • Edició
  • Proposta de treball
   
  Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica
Distribució de responsabilitats
   
 

Finalitzada la fase de guionatge és el moment d'entrar en la de la realització. Abans, però, és menester distribuir les diferents responsabilitats del projecte de manera que tothom tingui una feina a fer i a ser possible la que més li pugui motivar.

Distribució de responsabilitats

Títol de la producció
Direcció
 
Actors i actrius
 
Figurants
 
Escenografia
 
Vestuari
 
Maquillatge
 
Perruqueria
 
Efectes especials
 
Àudio
 
Llum
 
Càmera
 
Edició
 

Altres

 

Tot i que es tracta de què cadascú pugui fer el que més li agradi, abans de procedir a la distribució de càrrecs, sobretot quan es treballa amb alumnat, és molt aconsellable explicar en què consisteix cadascuna de les feines, deixant molt clar tots els requisits que s'han d'assumir, especialment amb els següents:

  • Direcció: ha de recaure en persones amb capacitat d'organització, credibilitat i respecte per part dels altres membres del grup. A més de tenir molt clar el contingut de la pel.lícula i els criteris tècnics i d'expressió audiovisual que s'han d'aplicar per controlar i dirigir el càmera, l'escenografia i els protagonistes. Pot ser col·legiada.
  • Actors i actrius: abans de decidir qui ha d'interpretar cada paper és recomanable procedir a un càsting on els candidats i candidates representin algun que altre fragment de la producció per tal de valorar la seva capacitat interpretativa.
    • Valorar veu, gestualització de la cara i cos, capacitat de convenciment, memorització diàlegs, etc.
    • De feina en pot haver per tothom, però cadascú la que li sigui més adient.
  • Vestuari, maquillatge i perruqueria: tot i ser feines diferents estan íntimament relacionades, ja que amb la intervenció conjunta han de caracteritzar adequadament els personatges que intervenen.
  • Escenògraf: és el responsable d'organitzar l'espai i la decoració del lloc on s'ha d'enregistrar cadascuna de les accions distribuint els seus elements adientment. És una feina compartida amb l'encarregat de l'atrezzo, que ha de proveir del mobiliari i la resta d'objectes que han d'aparèixer en cadascuna de les escenes.
  • Tècnic d'àudio: ha de proporcionar les músiques de la banda sonora, els efectes sonors, els aparells tècnics de so necessaris i controlar la qualitat de la seva aplicació.
  • Tècnic de llum: proveir i tenir cura dels mitjans tècnics pertinents i vetllar perquè l'aplicació de la llum s'adapti als requeriments expressius del guió.
  • Càmera: quanta més autonomia tingui menys feina pels responsables de direcció, ja que no els caldrà comprovar els enquadraments i altres requisits relacionats amb aquesta tasca abans de procedir a l'enregistrament.
  • Edició: també pot ser compartit, és evident que han de ser persones que tinguin un mínim domini d'un programa d'edició digital. Han de capturar les imatges, editar-les i exportar-les.
 

 

Pràctica
Enregistrament
   
 

La direcció, individualitzada o col·lectiva, té la responsabilitat de dirigir la pel.lícula en funció de la planificació prèvia, distribuint els diferents referents i elements dins l'espai escènic i ordenant la posada en escena en l'enregistrament.

És aconsellable fer abans de res un petit assaig per a cada escena, però enregistrant-la. Posteriorment, en el moment de l'edició, pot anar molt bé per introduir imatges en la producció final. De vegades, fins i tot, pot ser que aquestes primeres imatges surtin molt més bé que les que es recollides amb posterioritat.

La direcció ha de decidir el lloc on col·locar la càmera, supervisant l'enquadrament i el punt de vista d'acord amb el guió preestablert. Assegurant-se, també, de què la decoració, la il·luminació, els personatges amb el seu vestuari, perruqueria, maquillatge i tots els requisits relacionats amb l'ambientació estiguin en el seu lloc i com cal.

No s'ha de ser mai rígid amb el guió, ans al contrari s'ha d'estar obert a escoltar els consells de la resta de persones presents en la filmació i introduir tantes modificacions com calguin, si serveixen per enriquir el producte final.

Dur el control de l'enregistrament anotant el número de cada presa en relació amb el número del comptador de la càmera a mesura que es va enregistrant, deixant constància del contingut i de les observacions pertinents sobre si és correcta o no o qualsevol altra, estalvia molta feina a l'hora de procedir a l'edició i muntatge de la pel.lícula.

CONTROL ENREGISTRAMENT
Títol producció:
Nº cinta de vídeo:
Nº PRESA

Nº COMPTADOR CÀMERA

CONTINGUT
OBSERVACIONS
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       
       

No va mai de més disposar de varis enregistraments d'una mateixa escena, amb diferents plans i punts de vista, i d'un bon recull de plans de detall. Per molt bé que s'hagi planificat tot, quan arriba el moment d'editar la pel.lícula sempre es d'agrair disposar de material sobrant per poder triar les imatges més interessants i adients d'acord amb el principi de continuïtat.

   
Pràctica
Edició
   
 

Acabat l'enregistrament, el darrer pas és el muntatge. No cal recordar que és molt aconsellable disposar d'un bon maquinari informàtic que permeti treballar amb rapidesa i sense cap tipus de problemes. Cal un processador potent, força memòria RAM i un disc dur amb molta capacitat, doncs les imatges en moviment pesen molt.

En el moment de planificar la producció audiovisual s'ha tingut molta cura en deixar-ho tot ben lligat, però ara és el moment clau per poder fer realitat les previsions. Les persones responsables de l'edició disposen d'unes imatges que han de triar en funció del tipus de pla, l'angle, el moviment si s'escau, establint la seva durada, i ordenar amb coherència i creativitat narrativa, tot respectant el principi de continuïtat i cercant-hi el ritme del muntatge més adequat.

El títol, els efectes especials, bé sigui l'aplicació de transicions, filtres o altres, a l'igual que les bandes musicals i efectes sonors, es poden anar introduint a mesura que es va avançant o bé deixar-ho pel final, una vegada col·locades i treballades totes les imatges corresponents a les diferents escenes.

No oblidar l'apartat de crèdits, on cal deixar-hi constància de totes les persones que han intervingut directa o indirectament en la pel.lícula: actors i actrius, figurants, idea, guió temàtic i tècnic, story board, escenografia, vestuari, maquillatge, efectes especials, control d'àudio i llum, banda sonora, càmera, edició, direcció, agraïments, etc.

Finalment, preveure un temps per a què totes les persones que han intervingut directa o indirectament en el procés de la pel.lícula puguin visionar i valorar el producte final, analitzant també tot el procés de l'experiència des del principi. És un bon moment per acabar de reconduir l'aprenentatge tot aclarint dubtes i recordant els diferents procediments seguits.

No es pot oblidar que les pel.lícules es fan per a què altres les puguin veure. És important, doncs, cercar temps i maneres per projectar-les tant a nivell intern com extern. En el primer cas, per a què altres grups d'alumnes del mateix centre hi puguin tenir accés, bé sigui en tutories o aprofitant els dies que se celebra alguna festa escolar. En el segon cas, facilitant a l'alumnat la possibilitat de poder traspassar via Internet la feina feta o bé enduent-se una còpia en una cinta VHS, en un disc CD o DVD a casa seva. També enviant-la a concursos nacionals o internacionals. En aquest darrer cas podeu consultar la següent pàgina web on hi consten tots els Festivals de cinema infantil i juvenil que es fan en el món, on s'indicquen les entitats organitzadores, les dates, els lllocs, etc.: http://www.cifej.com.

   
Pràctica
Proposta de treball
   
  Amb tots els guions elaborats és el moment de dur a la pràctica la producció planificada, distribuint responsabilitats, assajant, enregistrant i editant.
   
   
 
Amunt