|
||||||||||||||||
Pràctica | ||||||||||||||||
L'objectiu d'aquesta pràctica no és altre que fer un breu recorregut sobre els precedents del cinema i del món dels trucatges cinematogràfics.
|
||||||||||||||||||||
Desenvolupament de la pràctica | ||||||||||||||||||||
Una mica d'història | ||||||||||||||||||||
Seleccionar una part de la realitat i reproduir-la amb imatges és un fenomen que ve de molt antic. Tenim exemples de pintures rupestres de la prehistòria, on accions de la vida quotidiana com caçar, pescar, menjar, etc., es representaven amb tota naturalitat i senzillesa, en alguns casos fins i tot, amb la intencionalitat de plasmar el moviment. Coincidint amb l'aparició de les primeres civilitzacions trobem també, entre altres, les variades i expressives pintures egípcies. No ens podem oblidar tampoc dels espectacles públics de les "ombres xineses", on es projectaven imatges animades.
D'una manera o altra, des de temps llunyans, les persones han mostrar sempre interès per manifestar-se a través de les imatges. Tenim un altre exemple en un invent del segle XVI, amb la "càmera obscura", una habitació completament fosca on es projectaven imatges. És el primer antecedent de la fotografia. Un segle més tard apareix la "llanterna màgica", un projector òptic que manualment reproduïa imatges en una pantalla plana, la qual cosa ha estat considerada com el primer referent del cinema. Però no és fins el segle XIX, quan es descobreixen els dos aspectes bàsics que donen lloc a l'aparició del cinema.
El resultat de tots aquests invents conflueixen, gràcies a Thomas Alva Edison i William K. Laurie Dickons, en el descobriment del "kinetoscopi", l'any 1890. A través d'una lent i amb un complicat aparell que conté unes bobines es pot veure una pel.lícula animada composta per varis fotogrames, en un principi sols per a ús individual. Al poc temps, ja es realitzen projeccions per a més públic en grans pantalles.
És també molt recomanable i instructiu realitzar una visita al Museu del Cinema, de Girona, ni que sigui telemàticament. Hi trobareu 500 anys d'història de les imatges, amb els antecedents i orígens del cinema, fins a l'actualitat, amb una àmplia col·lecció d'aparells precinematogràfics i cinematogràfics. |
||||||||||||||||||||
Cinema i trucatges | ||||||||||||||||||||
El cinema es regeix per un llenguatge global, on plans, la seva composició, angle de visió, moviments, il·luminació, so, expressió corporal, etc., van de la mà. La projecció d'imatges en moviment provoquen a l'espectador una sensació de realitat, però també de màgia. Molt aviat hi ha qui treu profit d'aquestes possibilitats, traslladant l'espectacle dels trucatges d'un teatre o del carrer al món cinematogràfic.
Méliès va ser el primer en introduir en el cinema les imatges impossibles d'aconseguir en la realitat, juntament amb en Chomón i d'altres, que no tardarien en seguir les seves passes, enriquint-les amb noves i originals aportacions. L'ingeni de Méliès i Chomón marcarien, de fet, les tècniques dels trucatges cinematogràfics, fins al punt de què avui dia se segueix treballant pràcticament amb els mateixos trucs. L'única cosa que ha anat variant al llarg de la història són els recursos i els procediments, completament artesanals en un principi, fins arribar a les prestacions que ofereix en l'actualitat la tecnologia informàtica.
|
||||||||||||||||||||
Feu una passejada per les següents pàgines web on hi trobareu informació relacionada amb Méliès i els primers trucatges cinematogràfics. Són força interessants. La primera, la més completa, és en francès, la resta en castellà. |
||||||||||||||||||||