Enrera
Mòdul 5
Llenguatge audiovisual
  Pràctica
1
2
3
         
 
 
 

En l'anterior pràctica s'ha fet un breu recorregut sobre els antecedents i l'aparició dels trucatges en el cinema, amb la pretensió d'ajudar a situar-vos una mica en aquest món de ficció i fantasia.

L'objectiu d'aquesta pretén ser el nexe entre la primera, de caràcter informatiu i les pràctiques següents, per contribuir a la reflexió i a la descoberta de les primeres tècniques i recursos que van fer possible traslladar les il·lusions, els somnis i la màgia al cinema, deixant ben sorpresos i bocabadats a tots els espectadors de l'època.

Com a punt de partida, s'ha recorregut a una tria dels primers films més representatius de la història de la cinematografia en què es van aplicar trucatges.

Visioneu-los, reflexioneu i responeu a les qüestions que es plantegen i a tantes altres com les seves imatges us puguin suggerir.

Recordeu una vegada més que podeu optar, també, per fer aquesta activitat juntament amb l'alumnat, si l'organització del centre i de l'assignatura us ho permeten, és clar.

  • Comencem.
    • Viatge a la lluna.
    • L'hotel elèctric.
  • Altres invents de Chomón.
   
  Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica
Comencem!
   

 

 

 

 

 

 

 

 

VIATGE A LA LLUNA

Com no podia ser d'una altra manera, començarem amb el film més conegut i emblemàtic d'en Méliès, "Viatge a la lluna", produït el 1902. Feu clic sobre el fotograma i veieu un fragment de 13 segons. És el primer film de ciència ficció de la història del cinema, inspirant, per cert, en les novel·les de Jules Verne (De la Terra a la Lluna") i d'en H.G. Wells ("Els primers homes a la lluna").

Un grup de científics organitza un viatge a la Lluna. Aniran a una fàbrica d'invents on fabricaran un coet en forma de bala que serà llençat, una vegada tots dins, cap l'espai direcció a la Lluna, aterrant sobre un dels seus ulls.
   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iniciem-nos amb una reflexió del propi Méliès

"Vull explotar totes les possibilitats que aquesta maquina m'ofereix i demanar-li que produeixi il·lusió, l'únic ingredient veritable de l'espectacle."
  • Què en penseu, compartiu aquesta opinió?
  • Es pot considerar el cinema com un mitjà d'expressió capaç de generar il.lusions als espectadors?
  • El cinema és sols espectacle o és o pot ser alguna cosa més?

Relació literatura i cinema

Méliès es basà per produir aquesta pel.lícula en Verne i Wells. Literatura i cinema són, evidentment, dues formes d'expressió diferents.

  • Però, poden arribar a complementar-se i, fins i tot, enriquir-se mútuament.
  • És una casualitat que en Méliès s'inspirés en autors de narracions literàries que es caracteritzen per pertànyer al gènere de ciència ficció? Què tenen en comú aquests personatges?

Trucatges emprats en aquesta pel.lícula

Centrem-nos ara en els trucs que ha fet servir Méliès en "Un viatge a la Lluna".

  • Podeu concretar quins trucatges apareixen en aquest fragment que heu visionat?
  • A quins elements cinematogràfics recorre per aconseguir aquests efectes visuals?
    • Quina funció hi juga el decorat?
    • I la planificació?
    • I el punt de vista o angulació de la càmera?
    • Quin procediment s'utilitza per aconseguir el moviment, és la càmera mateixa la que es mou o és com a conseqüència del procés de muntatge?
    • Observeu alguna influència del món de la fotografia?

Cinema i teatre

Fins ara la gent estava acostumada a veure teatre, al carrer o en un local. El cinema, en canvi, és una novetat per a tothom.

  • Quines semblances i diferències penseu que veien aquesta gent, de principi de segle XX, entre ambdós espectacles?
    • Comparteixen una mateixa estructura?
    • S'empren recursos literaris?
    • Es fan servir a recursos tècnics semblants als d'una representació teatral?
    • Es recorre al vestuari i als decorats?
    • Què es busca més en cada cas, l'efecte o la narració?
    • En ambdós casos les sensacions que podien desencadenar en l'espectador són les mateixes?
    • Tenen el mateix grau de credibilitat un tipus d'espectacle i altre?

Informació i/o entreteniment

Imatge i realitat són dos conceptes completament diferents. Cap imatge es pot confondre amb al realitat, ja que com a molt, el que se sol fer és seleccionar una part de la mateixa, però la cosa es complica més si a més hi ha intenció de manipular intencionadament la realitat amb l'objectiu clar d'introduir-hi imatges màgiques.

Com ja sabeu, les primeres pel.lícules que es van poder veure, només reflectien aconteixements extrets de la realitat quotidiana, doncs sols existia una finalitat, seleccionar situacions reals per tal de què poguessin arribar a persones d'altres indrets, sense que aquestes tinguessin necessitat de desplaçar-se, cultivant-se d'alguna manera el que més tard es coneixeria com a documentals i reportatges. Feu clic sobre el fotograma i veureu un exemple.

Però aviat sorgí una altra manera de concebre la finalitat de les imatges cinematogràfiques. El seu promotor va ser en Méliès, qui trencà amb aquest ús exclusiu del cinema com a retrat de la realitat, per a convertir-lo per primera vegada en un espectacle imaginari, on la il.lusió substituirà la realitat, creant narracions cinematogràfiques fantàstiques que sens cap tipus de dubte van contribuir, a més, a revolucionar el llenguatge de la imatge.

  • Han passat més de cents anys des del naixement del cinema i alguns menys des de les aportacions de Méliès. Us atreviríeu a dir, des de la situació i perspectiva actual, que és el que segueix igual i que és el que ha canviat respecte a ara fa cent anys, en relació al cinema com a espectacle?
   

 

 

 

 

 

 

 

L'HOTEL ELÈCTRIC

Feu clic sobre el fotograma i veieu un fragment de 17 segons del l'Hotel Elèctric, una pel.lícula de Chomón produïda pels volts del 1910.

En un hotel, aparentment normal, el mobiliari i tot tipus d'objectes inanimats actuen amb vida pròpia.

Trucatges emprats en aquesta pel.lícula

Chomón, conegut també com el Méliès espanyol (va nàixer a Terol), aviat es convertir també en un mestre del trucatge cinematogràfic i entre altres invents relacionats amb els efectes especials va ser el precursor del cinema d'animació.

  • Expliqueu en què consisteix la tècnica que utilitza per aconseguir l'efecte animat.
  • Al marge de l'efecte animat, creieu que fa servir elements cinematogràfics iguals o diferents que en Méliès?
    • Decorats.
    • Planificació.
    • Punt de vista de la càmera.
    • Moviment d ela càmera.
    • Influència del món de la fotografia.

Cinema, teatre, entreteniment

Amb la introducció dels trucatges en el cinema, aquest es converteix en entreteniment.

  • Hi veieu semblances amb un espectacle teatral? Quines?
    • Comparteixen una mateixa estructura?
    • S'empren recursos literaris?
    • Es fan servir a recursos tècnics semblants als d'una representació teatral?
    • Es recorre al vestuari i als decorats?
    • Què es busca més en cada cas, l'efecte o la narració?
    • En ambdós casos les sensacions que podien desencadenar en l'espectador són les mateixes?
    • Tenen el mateix grau de credibilitat un tipus d'espectacle i altre?
    • Es pot dir que la finalitat de les produccions de Chomón és la mateixa que la que tenia en Méliès.
   

ALTRES INVENTS DE CHOMÓN

El precursor dels trucatges cinematogràfics va ser sens cap dubte en Méliès, però en Chomón incrementà considerablement la llista d'invents descobrint tot un seguit de nous efectes màgics que ell mateix s'encarregaria de posar a la pràctica en infinitat de pel.lícules de l'època, combinant enginy, imaginació, precisió, creativitat i molta paciència.

No sols va inventar l'efecte animat, feu clic sobre cadascun dels següents fotogrames i comproveu altres de les seves aportacions.

  • Reflexioneu sobre la tècnica que utilitza per aconseguir cadascun d'aquests trucatges, que en alguns casos és la mateixa.
  • Fixeu-vos que introdueix també i per primera vegada el color, el que no deixa de ser un efecte especial més. Com creieu que ho feia amb els recursos d'aquell temps?
La vida i la passió de Jesucrist (1904)
Jim l'escorredís (1909)
L'àlbum meravellós (1905)
Jim l'escorredís (1909)
KI RI KI Acròbates japonesos (1907)
L'avar (any desconegut)
Endavant la música (1907)
Títol i any desconegut
   
   
 
Amunt