|
||||||||||||||||
Pràctica | ||||||||||||||||
En l'anterior pràctica s'ha fet un breu recorregut sobre els antecedents i l'aparició dels trucatges en el cinema, amb la pretensió d'ajudar a situar-vos una mica en aquest món de ficció i fantasia. L'objectiu d'aquesta pretén ser el nexe entre la primera, de caràcter informatiu i les pràctiques següents, per contribuir a la reflexió i a la descoberta de les primeres tècniques i recursos que van fer possible traslladar les il·lusions, els somnis i la màgia al cinema, deixant ben sorpresos i bocabadats a tots els espectadors de l'època. Com a punt de partida, s'ha recorregut a una tria dels primers films més representatius de la història de la cinematografia en què es van aplicar trucatges. Visioneu-los, reflexioneu i responeu a les qüestions que es plantegen i a tantes altres com les seves imatges us puguin suggerir. Recordeu una vegada més que podeu optar, també, per fer aquesta activitat juntament amb l'alumnat, si l'organització del centre i de l'assignatura us ho permeten, és clar.
|
|||||||||||||||||
Desenvolupament de la pràctica | |||||||||||||||||
Comencem! | |||||||||||||||||
|
VIATGE A LA LLUNA Com no podia ser d'una altra manera, començarem amb el film més conegut i emblemàtic d'en Méliès, "Viatge a la lluna", produït el 1902. Feu clic sobre el fotograma i veieu un fragment de 13 segons. És el primer film de ciència ficció de la història del cinema, inspirant, per cert, en les novel·les de Jules Verne (De la Terra a la Lluna") i d'en H.G. Wells ("Els primers homes a la lluna").
|
||||||||||||||||
|
Iniciem-nos amb una reflexió del propi Méliès
Relació literatura i cinema Méliès es basà per produir aquesta pel.lícula en Verne i Wells. Literatura i cinema són, evidentment, dues formes d'expressió diferents.
Trucatges emprats en aquesta pel.lícula Centrem-nos ara en els trucs que ha fet servir Méliès en "Un viatge a la Lluna".
Cinema i teatre Fins ara la gent estava acostumada a veure teatre, al carrer o en un local. El cinema, en canvi, és una novetat per a tothom.
Informació i/o entreteniment Imatge i realitat són dos conceptes completament diferents. Cap imatge es pot confondre amb al realitat, ja que com a molt, el que se sol fer és seleccionar una part de la mateixa, però la cosa es complica més si a més hi ha intenció de manipular intencionadament la realitat amb l'objectiu clar d'introduir-hi imatges màgiques. Com ja sabeu, les primeres pel.lícules que es van poder veure, només reflectien aconteixements extrets de la realitat quotidiana, doncs sols existia una finalitat, seleccionar situacions reals per tal de què poguessin arribar a persones d'altres indrets, sense que aquestes tinguessin necessitat de desplaçar-se, cultivant-se d'alguna manera el que més tard es coneixeria com a documentals i reportatges. Feu clic sobre el fotograma i veureu un exemple. Però aviat sorgí una altra manera de concebre la finalitat de les imatges cinematogràfiques. El seu promotor va ser en Méliès, qui trencà amb aquest ús exclusiu del cinema com a retrat de la realitat, per a convertir-lo per primera vegada en un espectacle imaginari, on la il.lusió substituirà la realitat, creant narracions cinematogràfiques fantàstiques que sens cap tipus de dubte van contribuir, a més, a revolucionar el llenguatge de la imatge.
|
||||||||||||||||
|
L'HOTEL ELÈCTRIC Feu clic sobre el fotograma i veieu un fragment de 17 segons del l'Hotel Elèctric, una pel.lícula de Chomón produïda pels volts del 1910.
Trucatges emprats en aquesta pel.lícula Chomón, conegut també com el Méliès espanyol (va nàixer a Terol), aviat es convertir també en un mestre del trucatge cinematogràfic i entre altres invents relacionats amb els efectes especials va ser el precursor del cinema d'animació.
Cinema, teatre, entreteniment Amb la introducció dels trucatges en el cinema, aquest es converteix en entreteniment.
|
||||||||||||||||
ALTRES INVENTS DE CHOMÓN El precursor dels trucatges cinematogràfics va ser sens cap dubte en Méliès, però en Chomón incrementà considerablement la llista d'invents descobrint tot un seguit de nous efectes màgics que ell mateix s'encarregaria de posar a la pràctica en infinitat de pel.lícules de l'època, combinant enginy, imaginació, precisió, creativitat i molta paciència. No sols va inventar l'efecte animat, feu clic sobre cadascun dels següents fotogrames i comproveu altres de les seves aportacions.
|
|||||||||||||||||