Comunicació i educació són dos fenòmens socials íntimament relacionats, fins el punt de què tot procés de formació és una realitat depenent de la comunicació, doncs és a través de les diferents manifestacions d'aquesta que es transmet la informació i conseqüentment les idees, els continguts, els valors, els pensaments, els sentiments, els procediments, etc., modelant els coneixements, la manera de pensar i d'actuar de les persones i de la societat en general, condicionant en gran mesura el seu progrés cultural, econòmic i social. Així ha estat, és i serà. L'única cosa que varia són els mitjans, els recursos i els codis lingüístics emprats, que òbviament han anat evolucionant amb el temps.
La tecnologia actual fa possible la interactivitat i la immediatesa en el traspàs de la informació, a través de diversos mitjans com la televisió, la ràdio, la premsa escrita, la telefonia mòbil, la informàtica, Internet, etc. A més, recorre a llenguatge que es caracteritza per ser multisensorial i molt més complert, en quant que inclou i combina diferents codis lingüístics (orals i escrits) i no lingüístics (imatges, música, gestos, efectes especials, etc.). Ambdós aspectes justifiquen el seu atractiu per a emissors i receptors, tant si relació comunicativa que mantenen és unidireccional o multidireccional.
En una societat tan mediatitzada com la nostra és imprescindible que l'alumnat dels centres d'Infantil, Primària i Secundària, conegui i sàpiga llegir aquests codis i el valor dels diferents elements que integren el seu llenguatge, per a què aprenguin a discernir i tenir criteri propi davant el bombardeig continu de missatges que rep i per dotar-los d'unes eines que els permeti utilitzar aquests codis lingüístics per expressar-se amb creativitat.
És dintre d'aquest context que aquesta proposta didàctica pretén ser sols una aportació més, de les moltes que hi ha, per a què el professorat no familiaritzat amb aquesta temàtica s'introdueixi en el món de l'educació en comunicació audiovisual, tot descobrint des de l'experimentació i la reflexió el contingut del seu llenguatge i les seves infinites possibilitats expressives, a més de poder servir de model en una posterior aplicació a les aules amb el seu alumnat, preferentment de cicle superior de Primària i qualsevol dels dos cicles de Secundària, realitzant les adaptacions pertinents en cada cas, segons els coneixements previs de l'alumnat.