Treball de recerca de Batxillerat
L'AVE A RIELLS I VIABREA
4. Conclusions
Aquest
treball ha estat el primer estudi que ha deixat de banda els aspectes
tècnics a què tants treballs abans han fet esment, per
centrar-se en l'aspecte social del tema. Llastimosament costa molt trobar
informació d'aquesta mena sobre el tema; tot el que s'ha dit
està dispers en les hemeroteques de tots els diaris estatals
o en documents oficials i és complicat recopilar tota la informació
que se sap. Aquest treball ha fet justament això, encara que
només en un tram concret del traçat. A més, s'ha
estudiat in situ el teixit social de la zona, fet que cap altre estudi
sobre l'AVE havia fet abans. Per tant, és un treball únic
i realment útil per a d'altres estudis semblants.
Per
altra banda, s'han arribat a unes conclusions pel que fa a la construcció
de l'AVE. En tota l'elaboració d'aquest treball hi ha hagut sempre
present la pregunta que encapçala la introducció: És
realment útil l'AVE? Ha arribat el moment de contestar-la.
Tots
els entrevistats amb cert grau de coneixement sobre el tema, coincideixen
a dir que l'AVE pot ser un molt útil avenç per al país,
que pot ser el propulsor de l'Estat espanyol cap a Europa, i aproximant-lo
al grup de països capdavanters per tal de deixar de ser un país
de tercer ordre; a més, pot augmentar notablement el nivell de
comoditat en els desplaçaments curts i mitjos i significar una
alternativa més barata, segura i ecològica a l'avió,
com es defensa. Però, i les línies aèries de baix
cost que han proliferat arreu últimament? Ja no surt tant a compte
l'AVE enfront de l'avió.
Deixant
de banda la pèrdua d'un dels principals arguments a favor de
l'AVE (ser més econòmic que l'avió), és
un fet que l'AVE es construeix igualment. Però sobre la correcta
construcció del TGV a Espanya no tots els entrevistats opinen
el mateix.
S'ha
demostrat que des del Ministeri de Foment, el GIF o des de les empreses
sots-contractades per aquests, no s'han fet les coses com caldria
perquè, en l'actualitat, el tema AVE no fes riure; no s'ha portat
el tema amb la naturalitat que es mereix i que facilita les coses.
La
política i els mitjans de comunicació han jugat un important
paper. S'ha convertit l'assumpte, el problema que destrossa boscos i
paratges naturals, el terror que fa fora de casa famílies senceres,
en un mer instrument de propaganda, en una simple joguina que passa
de mà en mà per ridiculitzar-se els uns als altres. O
ja hem oblidat que el ministre d'Interior de l'anterior govern va fer
"una visita rutinària" al tram en construcció de l'AVE
a Vilobí dues setmanes abans de les eleccions generals? Per citar
només un cas.
A
altres llocs com França o Alemanya, els projectes TAV són
un tema seriós que es procura dur amb la màxima normalitat,
potser perquè tenen més experiència en línies
d'alta velocitat o potser perquè tenen altres coses en que pensar
i el TAV els resulta útil i prou, no tenen motiu de queixes perquè
es fa correctament.
Evidentment
que hi ha disputes quan s'ha de definir algun nou tram, però
no és un mitjà polític per obtenir vots. Però
en el país en que ens trobem això sol ser típic.
Deixant
de banda el rerafons polític i social, l'AVE no està ben
construït. Com ja s'ha exposat en l'apartat "un traçat alternatiu",
el TAV espanyol no circularà en molts punts de la Península
pel recorregut que hagués resultat més adequat, tant econòmica
com ambientalment.
El
traçat no és el millor, però tampoc ho és
el sistema de construcció de les vies i dels vagons. Només
cal recordar els problemes d'infrastructura que van sorgir just després
de la inauguració del traçat entre Madrid i Lleida. Sota
la via van aparèixer cavernes subterrànies que havien
passat desapercebudes als enginyers i dins dels tant luxosos vagons
no es podia parlar per telèfon mòbil perquè saltaven
els frens de seguretat.
Aquests
descuits a l'hora de planejar el projecte i la passivitat i somnolència
amb que han actuat molts dels ajuntaments dels municipis afectats, ajudaran
a entendre com l'AVE a l'Estat espanyol no arribarà mai a rendir
tot el que podria haver rendit si hagués estat ben construït.
A
part d'això, cal dir que l'AVE a Riells i a la Selva ha colpit
molt menys que en altres llocs i les transformacions sofertes arran
de la construcció de l'AVE seran ràpidament tolerades
per la població, com ho demostra l'experiència en aquests
casos.
Pau
Blasco Franch
Treball de recerca de Batxillerat, febrer 2005
|