L’Educació
dels fills
És clar que els nens més
feliços són els que creixen amb normes de comportament clares. Per això,
la coherència, la constància
i tenir les idees clares de
com han d’anar les coses és
molt important. Els pares han de ser capaços de
controlar la conducta dels fills.
Cal pensar quines coses poden fer contents
els nens en el seu temps lliure.
La millor manera d’ajudar-los per
al futur és arribar a fer que se sentin còmodes i que aconsegueixin
controlar els seus propis sentiments. Finalment, cal dir que aquests nens són
molt sensibles i que, sovint,
tenen sortides molt singulars, fins i tot desconcertants.
Quan un
nen no es pot comunicar, no pot expressar les seves necessitats, els seus desitjos, el seu malestar, etc., pot desencadenar una reacció agressiva o autoagressiva
que aconsegueix, sens dubte, alertar l’entorn i expressar, d’alguna manera, la
gran frustració i impotència que comporta aquesta dificultat.
Reaccions que tenim els pares, davant els trastorns greus de conducta, que ens preocupen, ens espanten, que no ajuden els nostres fills, però que són "normals":
·
Els pares ens descontrolem i reaccionem, en ocasions, de manera inadequada, fins i tot amb
violència, la qual cosa aguditza encara més el problema.
·
Tenim,
en moments puntuals, sentiments molt negatius vers els nostres fills.
·
COM PODEM AFRONTAR ELS TRASTORNS DE CONDUCTA
Els
problemes de conducta, com les rebequeries (tot i que la seva intensitat i perillositat és molt més gran) requereixen molta paciència,
una acció educativa adequada al caràcter i a les circumstàncies de cada nen, i
molt d’amor.
De
l’enteresa, l’optimisme o el pessimisme amb què es prenguin els pares els
trastorns de conducta dels seus fills dependrà, en bona
part la seva resolució. Aquest transtorns poden superar-se, són
un graó, una etapa en l'evolució
del nostre fill, que cal
superar per poder arribar al graó
següent. I l'esforç valdrà la pena.
Els transtorns de conducte són un simptoma que posa de manifest un problema, una frustració, un malestar... En la mesura que aconseguim entendre i solucionar les causes que els provoquen, aquestes conductes aniran disminuint. L'orientació i intercanvi amb professionals especialitzats poden ajudar a millorar les estratègies comunicatives del nen i dels pares i això reduirà els problemes conductuals. Mentrestant, es fonamental que el nen "senti" que el volem ajudar.
Evitar, en la mesura del possible, les situacions frustrants que el nen no pot encara assumir, o que li provoquen malestar, és bàsic per a prevenir l'aparició de conductes descontrolades. Però també és necessari ajudar al nostre fill a tolerar la frustració, en els graus que pugui suportar i en els moments oportuns. Cal posar límits amb tot l'afecte del món.
Castigar un nen amb trastorns conductuals és una forma de violència contra ell, ja que l’estem castigant perquè no sap, no és capaç de comunicar-se amb nosaltres d'una altra manera. L’empatia, la confiança en els progressos del nen per difícils que siguin, la paciència... solen aconseguir, a llarg termini, millors resultats.
Els greus problemes conductuals, que són també una forma de cridar l'atenció
dels pares, apareixen en els moments més durs, com un acte reflex, davant
qualsevol demanda o malestar, i es reforcen en ser atesos pels adults. El nen
ha de sentir-se atès, però no cal que cada vegada correm tots cap a ell. N'hi
ha d'haver prou amb paraules tranquil·litzadores perquè se senti acollit. De
mica en mica li hem d'anar mostrant pautes que l'ajudin a trobar altres maneres
de fer les seves demandes.
Tot comportament porta implícit
un missatge, la nostra acció educativa ha d'orientar-se
a desxifrar aquest missatge i a donar-li la millor resposta possible. No hem d'oblidar mai
l'aspecte comunicatiu de
les conductes dels nostres fills, per difícils i greus que aquestes siguin.
|
||
|