1.
Introducció
Aquesta WEB permet
ser utilitzada per alumnes i professors en una aula dotada d'ordinadors
i també en domicilis particulars per alumnes, pares i professors
particulars si disposen d'un ordinador connectat a internet. Aquesta
WEB resulta especialment útil en situacions en les que l'alumne
no pot assistir a classes com quan està convalescent o durant els
períodes de vacances.
D'altre banda aquesta
WEB pot ser utilitzada per aprendre tot un tema o simplement per
fer alguns exercicis de tant en tant, ja sigui a l'aula o a casa.
En aquest últim cas els exercicis poden ser impresos i presentats
en paper al dia següent. També es pot fer servir com a font
de partida per localitzar una sèrie de WEBs que permetin trobar
informació i activitat interactives sobre un determinat tema.
2.
Protocol a seguir en un aula amb ordinadors
A continuació
s'exposa un dels protocols d'utilització d'aquesta WEB que s'ha
comprovat funciona bé en un aula d'ordinadors típica d'un
centre escolar.
2.1
La primera vegada. Si és la primera vegada que es treballa
amb aquesta WEB es recomana explicar primer els aspectes bàsics
de la WEB. Mentre es fa això es recomana que els alumnes
tinguin tancats els ordinadors. Els aspectes a comentar són:
•
Que es tracta d'una WEB amb continguts, exercicis i enllaços
amb unes altres WEBs sobre el tema que es vol estudiar o repassar.
•
Quin navegador
s'ha d'utilitzar (Explorer, Netscape, etc.) i com es localitza
el navegador a la pantalla.
•
Quina és
l'adreça de la WEB (cal explicar que per fer el signe
"~" cal pressionar la tecla "Alt" i, sense deixar
de pressionar-la, teclejar el número 126 amb les tecles de
números de la dreta i amb la tecla "Bloq Num" activada)
•
Quina és
l'estructura de la WEB i com s'arriba a la unitat a treballar.
Una vegada fet tot
això ja es poden iniciar els ordinadors.
2.2.
Com iniciar una unitat didàctica. Abans de començar
un tema convé haver-lo treballat prèviament a classe i,
inclòs, haver fet alguna pràctica. Si no és així
cal fer una presentació prèvia a la pissarra. A continuació,
si el tema presenta un text introductori (que
es presenta en color blau marí),
es recomana fer-ho llegir a un alumne en veu alta i després iniciar
un breu debat a classe, formular preguntes, intentar contestar-les
entre tots i fer alguna reflexió. Es tracta de motivar l'alumne
respecte al tema a tractar.
A continuació
el professor indica als alumnes que llegeixen el
text en lletra de color vermell en el qual s’explica el que s’ha
de fer, i dóna les següents directrius:
•
Que primer
s'ha de llegir la primera meitat del text, el que hi ha abans
del primer exercici, després fer el primer exercici i avisar
al professor per a què aquest anoti a la seva llibreta
la qualificació obtinguda per l'alumne o parella d'alumnes.
•
Que el text
s'ha de llegir pausadament i tantes vegades com calgui per assimilar
bé tots els continguts. Que alguns exercicis calculen la
nota només a partir de les preguntes contestades bé
a la primera i, per tant, abans de contestar convé estar
prou segur.
•
Que per
tornar a llegir el text mentre es fa un exercici sense perdre la puntuació,
el millor és obrir una segona finestra i anar canviant de
finestres. També va bé tenir el llibre de text
a mà per fer consultes.
•
Que per
buscar el significat d'un terme es pot utilitzar el "cercador"
que hi ha al final de la pàgina inicial de la WEB i que
és pot triar entre fer la cerca només a la WEB o a tota
la xarxa d'Internet.
Si la nota obtinguda
és baixa cal que el professor indiqui a l'alumne que repeteixi
l'exercici fins que arribi a un puntuació mínima de 8 i
així podrà pujar, per exemple, un punt la nota anterior.
A continuació
el professor indicarà a l'alumnat que llegeixi la segona part
dels continguts, que després faci els dos o tres exercicis
finals i que l'avisi al final de cada exercici per anotar la qualificació.
2.3
Pels alumnes amb un ritme d'aprenentatge més ràpid.
Pels alumnes que acabin de seguida i que, per tant, disposen de temps
per ampliar els seus coneixements o per aprendre nous procediments, el
professor els pot encarregar un treball sobre un determinat aspecte del
tema. Per això pot indicar un tema general o facilitar una sèrie
de preguntes concretes.
Els recomanarà
que utilitzin el llistat temàtic de WEBs que apareix a la
pàgina inicial de la WEB.
El treball ha d'incloure
imatges i bibliografia, és a dir les referències
de les WEBs on ha trobat la informació.
Es pot recomanar presentar-lo
en WORD, en Power Point o construir un mural. A més, els alumnes
podrien preparar una presentació oral a classe d'aquest treball.
2.4
Per repassar el tema i afavorir el treball en equip. Per afavorir
el repàs del tema d'una forma lúdica es pot organitzar
un concurs a classe entre grups de 4 o 5 alumnes. Les regles del concurs
podrien ser, per exemple, les següents:
•
Demanar
als alumnes que formin grups de 4 o 5 alumnes i que triïn
un portaveu
•
Deixar uns
minuts per a que elaborin 4 o 5 preguntes sobre el tema. Han
de ser preguntes concretes que es responguin amb una sola paraula,
un número, una sèrie de paraules, etc.
•
Recollir el professor totes les preguntes i establir l'ordre d'actuació
dels diferents grups.
•
Iniciar
el concurs realitzant al primer grup una de les preguntes triada
a l'atzar. Si la resposta és encertada el grup tindrà
un punt. Si al cap de 30 segons no ha contestat, la pregunta passa
al segon grup que si encerta obtindrà mig punt. Si passats
15 segons no ha contestat la pregunta passarà al tercer grup
i així successivament.
•
El concurs ha de continuar fins que tots els grups hagin tingut les
mateixes oportunitats. Si es necessari el professor pot afegir
preguntes. Si es considera convenient als alumnes del grup guanyador
se'ls pot posar una determinada nota, i als del segon grup classificat
una altre una mica més baixa.
|