Els mitjans audiovisuals han evolucionat
moltíssim aquests darrers anys, de la mateixa manera que els ordinadors avui dia ocupen
un paper destacable als centres i a la vida mateix. Per adequar la realitat escolar a les
exigències de la societat actual i del nou model educatiu, i fer participativa la nostra
acció descola ens va semblar interessant elaborar un projecte descola que
reflectís la necessitat de treballar els mitjans audiovisuals com a suport en la nostra
tasca docent, alhora que fossin, també, una eina de coneixement ampli i profund
duna realitat, la de les noves tecnologies, present a la nostra societat. (sempre
dins de nivell de comprensió dels alumnes, i sobretot amb els més grans). Bàsicament, el treball que duem a terme al centre
respon a :
- Poder oferir un material a les famílies
daquells alumnes que no parlen , o amb dificultats de comunicació, per tal de
fer-los conèixer les activitats que es duen a terme a lescola, de levolució
del seu fill, etc. Existeix un servei de préstec gratuït de vídeos on els pares poden
conèixer les activitats que es duen a terme a lescola. Senregistren les
activitats i posteriorment sediten en format VHS domèstic. Al final de cada curs
escolar les famílies poden adquirir un VIDEO-RESUM-DE-LANY on hi surt tot, o
gairebé tot: és fet i fet, la nostra Video Revista Escolar.
- Observar levolució de lalumne
al disposar dun material audiovisual per a efectuar un seguiment
daprenentatges concrets, de lactitud davant del treball, de levolució
del llenguatge, de la motricitat, del comportament, etc.
- Disposar de reculls del treball que es duu a
terme a lescola al llarg del curs, ja sigui en format vídeo o en format
fotogràfic. Avui, també, amb el suport de la fotografia digital.
- Elaboració de materials informàtic amb el
suport de la càmera digital amb els quals es duen a terme fitxes de treball, programari
informàtic (per exemple treballs amb el CLIC); suports a laula, resums
dactivitats descola. Per exemple, Avui fem una activitat i els pares, aquesta
mateixa tarda, disposen dun document visual de lactivitat realitzada ja que
només, a través duna càmera de fotografiar digital, ens permet imprimir-ho en
format paper i fer-ne les còpies,...)
- El suport visual a través del
retroprojector de cossos opacs. Permet treballar els contes, les explicacions visuals de
materials en format paper que es poden projectar a la paret, etc. Aquest mateix treball, a
un altre nivell, també es duu a terme amb els materials dels quals lescola disposa,
amb el format diapositiva.
- Existeix, també un treball dels mitjans
audiovisuals a laula. Volem ajudar als nostres alumnes a que no siguin uns simples
consumidors indefensos del mitjà audiovisual, que siguin crítics i que des de la mateixa
manera que potenciem la producció de missatges verbals ho puguem fer amb el llenguatge
audiovisual. Això ho fem a través de senzilles produccions que duem a terme amb aquells
alumnes amb més possibilitats. Tot això, també, es redueix a treball entorn la
televisió com a eina de consum: analitzem els informatius, la publicitat, quin programes
podem veure, pel·lícules, etc.
- El suport del vídeo, el suport audiovisual
a través dun munt de produccions que existeixen i que posen a labast el PMAV
o els mateixos CRP ens ajuden a complementar la nostra tasca densenyar, en el dia a
dia, cadascuna de les diferents àrees curriculars.
La valoració del treball que duem a terme
és positiva, malgrat les mancances infraestructurals que té el centre motivades, en la
major part de les vegades, per la manca de recursos materials entorn aquestes noves
tecnologies les quals impliquen un suport i ajut econòmic per estar gairebé al dia en
tot; una altra vessant seria la dedicació horària per a dur a terme les activitats que
proposem: en la mesura que hi ha una implicació de centre per projectar aquestes idees,
en la mesura que es tracten aspectes que impliquen a tota la comunitat, aquest treball es
pot dur a terme.
Responsables de l'experiència: Anna Maria
Escòrcia i Gervàsio, Josep Maria Garcia i
Balda, Teresa Martí i Font, Carme Travé i Boschdemont. |