El projecte minibús és un agrupament que des de fa 7 anys
fem tots els alumnes de la zona, un matí per setmana, des de principis de gener a finals
de maig. Dins el projecte es treballen quatre tallers: taller d'expressió, taller
d'àudiovisuals, taller d'experimentació i taller de revista. Objectius del taller d'àudio-visuals:
- Diferenciar la imatge de la realitat: comparació a través del volum, l'olor, el
tacte...
- Identificar i ordenar imatges: jocs de desfiguració de la realitat en circuit tancat de
TV i jocs de fotografies.
- Identificar imatges que representin un mateix objecte vist des de diferents punts de
vista o angles a partir d'objectes reals, fotografies i diapositives.
- Identificar les nocions a dalt, a baix, a sobre, a sota, enfront, davant, darrera.
- Produir imatges des de tots els angles: mitjançant el dibuix i a través del circuit
tancat de TV.
- Adquirir la consciència de pla.
- Observar imatges que representen detalls d'objectes parcialitzats.
- Relacionar i associar la imatge parcialitzada (primer pla i pla detall) amb el pla
general corresponent.
- Identificar els diferents tipus de pla.
- Conèixer què és un guió de gravació.
- Elaborar un guió de gravació a partir d'unes idees ja donades.
- Modelar els personatges del guió amb plastilina.
- Enregistrar la historieta.
- Visionar els treballs enregistrats.
Continguts
a) Procedimentals:
- Planificació del treball.
- Confecció d'un guió audiovisual, segons el model donat en el material de l'alumne.
- Preparació del material necessari. Previsió de les necessitats.
- Iniciació al coneixement de les tècniques pròpies del llenguatge audiovisual: tipus
de plans, enquadraments, col.locació de la càmera, punts de vista ...
- Producció: filmació dels plans previstos al guió, elaboració de les diapositives...
- Muntatge dels plans: edició.
- Observació de com es juga amb el temps en una filmació.
- Modulació del llenguatge: vocalització, rapidesa, entonació...
- Exposició d'opinions de forma correcta.
b) Conceptuals:
- Iniciació al llenguatge audiovisual.
- Coneixement del vocabulari relacionat amb aquest camp.
- Coneixement de les tècniques de gravació.
- Aprenentatge dels diferents tipus de llenguatges que utilitza el món audiovisual.
c) Actitudinals:
- Afavoriment de la relació entre els nens.
- Potenciació dels valors democràtics.
- Interès pel món de les imatges.
- Descobriment de les possibilitats expressives, comunicatives i artístiques de les
imatges en moviment.
- Descobriment de les possibilitats expressives, comunicatives i artístiques pròpies.
- Interès per l'anàlisi crítica dels mitjans audiovisuals.
Metodologia
Aquestes activitats de llenguatge àudiovisual estan repartides en nou o deu sessions
quinzenals durant el segon i el tercer trimestre del curs.
Les mestres responsbles del taller es troben un cop per setmana per preparar-lo.
Els tallers del Projecte "Minibús" s'integren dins dels PCCs de Zona amb què
s'hi relacionen.
Els nens treballen per cicles.
La metodologia del taller ha anat variant al llarg dels anys. La nostra idea és enllestir
la programació de l'eix transversal de les audiovisuals. En principi, els blocs que ens
havíem marcat eren: "Aprendre a mirar", "Mirar de lluny i de prop" i
"Mira com es mouen!" .
Considerem que és important que els procediments i conceptes relacionats a cada curs
tinguin un resultat efectiu. Per aquest motiu, cada any es dediquen les últimes sessions
a elaborar una historieta.
Avaluació
Les mestres responsables de cada taller preparen una graella de pautes d'observació per
tal de valorar el treball dels nens dins del taller.
L'informe de cada taller s'incorpora dins de l'informe del tercer trimestre.
Les pautes que han servit per a l'elaboració de l'informe són les següents:
-Diferencia la imatge de la realitat.
-Identifica i ordena imatges en jocs de desfiguració de la realitat.
-Produeix imatges des de tots els angles.
-Identifica els diferents tipus de pla.
-Elabora un guió de gravació.
-Enregistra o produeix una historieta, les diapositives...
-Mostra interès per descobrir el món de la imatge.
-Mostra bona predisposició receptiva i creativa.
-Comença a descobrir la no ingenuïtat de les imatges i educa l'esperit crític.
Responsables del projecte: Claustre de mestres
de la ZER Requesens |