El nostre centre és una escola rural que forma part de la ZER Canigó, i té
tres classes: la classe de la Lluna (P3 i P4), la classe del Sol (P5, 1r i 2n) i la classe
del planeta Urà (3r, 4t, 5è i 6è), i en total sumen 27 alumnes. Durant tot el 2n
trimestre del curs 1999-2000 hem estat treballant la fotografia dins l'Àrea d'Educació
Visual i Plàstica conjuntament amb tots tres grups. Les activitats les hem fet els
divendres de 15 a 17 h., la qual cosa ens ha permès d'organitzar tallers i racons pels
quals els nens i nenes anaven passant de forma rotativa.
Jocs amb la llum
A la primera sessió vam jugar amb la llum, com a element bàsic de la
fotografia. Vam fer ombres amb el projector de diapositives, les vam resseguir amb ceres
de colors i vam fer un mural. Vam observar com les ombres es feien grans o petites segons
col·loquéssim els objectes a més o menys distància del projector, i vam comprovar com
alguns materials deixen passar la llum, d'altres només una mica, i d'altres són opacs.
Cianotípia
Per tal que els nens observessin com actua la llum sobre el paper fotogràfic, vam preparar
uns papers amb una emulsió artesana cianotípica. Es tracta d'una emulsió sensible, de
preparació molt senzilla i barata, d'ennegriment directe, la qual cosa fa que els nens
comprovin de forma instantània com actua la llum sobre un paper sensible. Sobre aquests
papers emulsionats amb la solució cianotípica, els nens van col·locar objectes i, amb
l'ajuda d'una premsa casolana (una planxa, un vidre i unes pinces), els van exposar a la
llum del sol del pati i van fer uns fotogrames molt xulos
La càmera obscura
Una altra de les activitats que hem portat a terme amb els nens i nenes ha estat la
construcció d'una càmera obscura. Primer vam construir-ne una de grossa, per tal
d'explicar com funcionava i poder observar al pati les imatges que es formaven a dintre de
la càmera: els seus companys, els arbres, l'edifici de l'escola, etc. Després cada nen
va fabricar la seva pròpia càmera obscura amb una capsa de sabates.
Laboratori fotogràfic
Durant tot el mes de febrer vam disposar de l'equip mòbil de laboratori fotogràfic de la
delegació del PMAV de Girona. El vam instal·lar en un dels lavabos de l'escola que ens
permetia fer-lo fosc fàcilment i on podien entrar en grups de 6 o 7 nens. Al laboratori
vam fer fotogrames amb objectes diversos (fulles d'arbres, cordills, joguines, les
pròpies mans dels nens, etc. ). Vam aprofitar l'equip mòbil per explicar als nens com
funciona un laboratori fotogràfic i les eines i aparells que el composen (ampliadora,
rellotge d'exposició, llum vermell, cubetes, pinces, líquids, etc.).
Aprendre a mirar
Pel que fa als punts de vista i lectura de la imatge, vam realitzar diverses activitats,
partint de la capsa "Aprendre a mirar" del PMAV, com a material motivant. Vam
projectar l'àudiovisual de les "Aventures d'un llapis" i vam jugar amb les
fotografies d'objectes fotografiats des de diversos punts de vista que hi ha a la capsa.
També vam jugar al dòmino visual que hi ha penjat a la pàgina web del PMAV de Girona,
que consisteix en relacionar objectes vistos des de diferents punts de vista. També vam
fer que els nens observessin i dibuixessin objectes vistos des de dalt, des de baix i de
front.
Els mestres hem preparat les activitats
consultant les experiències que hi ha penjades la pàgina web del PMAV, i hem mirat els
vídeos "Àlbum de fotos" i "Aprendre a mirar: les primeres passes"
editats pel PMAV. A partir de tot aquest material i els nostres coneixements sobre el
tema, hem mirat d'adaptar-nos el màxim possible a les característiques particulars de la
nostra escola per tal de poder treballar simultàniament amb nens i nenes de 3 a 12 anys
Responsables de l'experiència: Eva Roca, Ester Barbosa i Agustí Pérez |