Aquest
treball sorgeix de lexperiència de
lacolliment i la rebuda de començament de curs
dels nens i nenes de P3 que, provenint de la Llar
dInfants o bé de casa (avis, pares, cangurs, etc.)
es troben en un mitjà desconegut i rar per a ells :
espais grans, molts nens i nenes, situacions noves,
sorolls, moviments... Una de les classes que més agrada als nens
i nenes daquesta edat és la classe de música, un
espai on shi troben còmodes, cantant, ballant,
bellugant-se, escoltant música... tot plegat duna
manera més lliure que a laula. Aquestes sensacions
les tenen també els alumnes més grans de lescola,
encara que en el seu cas lactivitat sensorial
deriva a un treball més sistemàtic del llenguatge
musical, tal i com es contempla en el Projecte Curricular
de Centre
Com podem ajudar, doncs,
des de la classe de música a perdre aquesta
"por" inicial a lescola, a allò que els
és desconegut i nou?
A cadascun dels espais que hem
triat com a nous pels nens i nenes de P3 hi hem adjuntat
una cançó que ells saben, que coneixen, la qual
shan fet seva. Aquesta cançó desprèn un efecte
emocional que els arriba directament i que fa que allò
que és novetat per a ells es converteixi en quelcom de
més conegut, ajuda a fer-se seva lescola.
A mesura que hem anat
treballant hem observat que aquesta és una eina perfecte
per a començar a introduir amb els nens i nenes
linici del llenguatge audiovisual i que a través
dell i de manera Inter - disciplinar es podia anar
treballant conceptes que estan inclosos en el disseny
curricular del centre en el nivell de P3, conceptes de
situació espacial, de descoberta dun mateix i de
lentorn...
Com a treball
dintercicles, des de la classe de música hem
treballat amb els alumnes de 5è de primària per a
orquestrar les cançons que shan utilitzat per
laudiovisual. Aquestes cançons han estat
orquestrades pels alumnes encara que dirigides, deixant
un marge per a ladaptació de cada nen o nena al
seu instrument
Les fotografies han estat
realitzades també pels alumnes grans de manera que
sha fet un treball de punts de vista a través de
lobjectiu de la cambra fotogràfica per a
interpretar diversos plans: General, detall, picat,
contra-picat, etc.
Alhora, els alumnes de
1er. de Cicle Superior han realitzat uns dibuixos
referents a les cançons que apareixen en el diaporama.
La imatge seqüencial té
forma dhistòria: una nena arriba per primera
vegada a la seva vida a lescola dels grans i es
troba amb un munt de coses noves a les quals hi fa front
a través dunes cançons que ella ja sap i que
treballen a la classe de música.
Fitxa
tècnica de l'experiència
- Idea original:
Glòria Bonal i Sarró. Mestra de música
i Cap dEstudis del CEIP Montjuïc.
- Col·laboradora
: Soledat Barris i Cornell. Mestra de P3
del CEIP Montjuïc.
- Fotografia :
Alumnes de 1er. de Cicle Superior del
CEIP Montjuïc.
- Música :
Cançons populars arranjades pels alumnes
de 1er. de Cicle Superior i la mestra de
música del CEIP Monjuïc
- Narració :
Alumnes de P3 del CEIP Montjuïc
- Dibuixos :
Alumnes de 1er. de Cicle Superior del
CEIP Montjuïc.
|
Responsable de
l'experiència: Glòria Bonal i Sarró
|