Els alumnes de 6è de Primària
anaven d’excursió de final de curs a Núria, a aprendre i/o millorar
les seves habilitats en l’esport de l’esquí. Era doncs una bona
oportunitat per a fer servir una nova eina arribada a l’escola des del
Departament: la càmera fotogràfica digital.
No
vàrem tenir gaire temps per a realitzar una sessió d’introducció
del funcionament i manipulació d’aquesta nova eina àudio-visual
(problemes de bateria), per la qual cosa, aquesta sessió va anar essent
improvisada a mida que anaven fent-se les fotos durant l’estada a Núria.
Ja que el seu funcionament no és gens complicat els nois i noies de 6è
de seguida varen poder començar a prendre algunes fotos durant aquesta
excursió, tenint en compte les indicacions prèvies de com s’havien de
fer les fotos: enquadrament, enfocament/zoom, modalitat en què la foto
sortiria i fer la foto pròpiament dita.
Segons les situacions, les
fotos varen anar sent fetes, tant interiors com exteriors –aquestes últimes
resultaven un xic difícils de fer, ja que la pantalla líquida de la càmera
era poc compatible amb la claror de l’exterior-, avisant, o sense
avisar. També varen aprendre com visionar-les i es varen assabentar que
si calia es podien esborrar.
Un cop fetes totes les fotos,
ja hi havia prou material per la segona part d’aquesta experiència: un
àlbum de fotos “virtual”. Els objectius es basen en l’ús de dos
programes: Paint Shop Pro 5 per a el tractament d’imatges (les fotos) i
el Power Point per a realitzar una presentació-àlbum de les fotos amb
efectes visuals i auditius. L’any anterior també s’havia fet aquesta
experiència, però sense càmera digital. La qual cosa va significar
ensenyar a la mainada l’ús de l’escànner, que és també un altra
eina molt útil.
Les passes són les següents:
a-
Amb el programa Paint Shop Pro 5 (PSP 5): iniciar-se
en les beceroles d’aquest programa, concretament:
-
Retallar/copiar i enganxar
d’unes fotos a unes altres;
-
Anomenar i desar els fitxers
resultants.
-
Saber moure’s entre
finestres: maximitzar i minimitzar-les.
-
Jugar amb les imatges: de dues
fotos antigues d’esquiadors a Núria, sobreposar els caps dels
alumnes de la millor manera possible.
b- A nivell de Windows:
-
Saber-se moure d’una a una
altra carpeta.
-
Saber arribar a una carpeta
determinada.
-
Usar si cal l’Explorador del
Windows 9x.
-
Treballar amb dos programes
alhora: PSP 5 i PPT.
c- Amb el programa Power
Point (PPT):
-
Iniciar-se en les beceroles
d’aquest programa: vocabulari bàsic, semblances i diferències amb
el Word 97.
-
Personalitzar animacions:
efectes visuals i auditius.
-
Fer les transicions de les
diapositives.
-
Visualitzar de forma preliminar
les presentacions, per tal de fer els canvis necessaris.
-
Entendre la importància de
l’ordre en fer les coses.
El resultat final serà un CD
amb la presentació-àlbum dels millors moments de l’esquiada, que els
alumnes podran enregistrar com a record d’aquesta sortida i del què han
anat aprenent en l’àrea de les noves tecnologies.
Responsable
de l'experiència: Josep
Barneda i Garanger, CEIP
de Montjuïc.
|