![]() |
||
SUBGÈNERES
|
DEFINICIÓ DEL SUBGÈNERE, CARACTERÍSTIQUES, ETC.
|
TÍTOLS I EL SEU AUTOR/A
|
![]() |
||
EPOPEIA
|
Poema narratiu extens, de to elevat i amb personatges heroics i elements sobrenaturals | L'Odissea d'Homer |
CANÇÓ
DE GESTA
|
Gestes de persoatges heroics, històrics o llegendaris, transmesa de manera oral, i de caràcter popular. |
Poema del Mío Cid. (anònim) Cançó de Rotllà (anònim) |
POEMA
HEROIC
|
Poemes cultes , d'autor conegut, que tracten un fet històric o patriòtic | El Canigó, de Jacint Verdaguer |
CONTE
|
Peça narrativa en prosa, breu, que representa fets, ambients i personatges dins d'una trama senzilla. Pot ser moral, didàctic, folklòric o bé literatri, com novel.les en petit | Els contes de Pere Calders |
LLEGENDA
|
Narració d'aparença històrica amb elements imaginaris | La llegenda del comte Arnau, de Joan Maragall |
RONDALLA
|
Narració popular que combina elements fantàstics i reals, amb finalitat moralitzadora | Els contes dels germans Grimm, H.C. Andersen, Perrault : En Pere sense por, en Patufet, la Ventafocs.. |
QUADRE
DE COSTUMS
|
Narració que plasma uns ambients, costums, tipus i converses molt localitzats geogràficament. | Les obres d'Emili Vilanova sobre La Barceloneta. |
NOVEL.LA
CAVALLERESCA
|
Aventures d'un cavallers que viatja per una geografia real i que actua en plena versemblança. | Curial e Güelfa (anònim) o Tirant lo Blanc, deJoanot Martorell. Don Quijote de la Mancha, de Cervantes |
NOVEL.LA
PICARESCA
|
Narra les aventures d'un pícar i els seus problemes per sobreviure sense mitjans econòmics, enganyant la gent de més posició social. | . El Lazarillo de Tormes (anònim) |
NOVEL.LA
D'AVENTURES
|
Narració de viatges, on el protagonista viu moltes peripècies i proves fins a aonseguir l'objectiu inicial: trobar un tresor, un manuscrit antic, etc. | Les novel.les de Juli Verne |
NOVEL.LA
HISTÒRICA
|
Narració inspirada amb més o menys exactitud en fets històrics. | El arpista ciego, de Terenci Moix |
NOVEL.LA
DETECTIVESCA
|
Narra la investigació que determinats agents o detectius fan d'un crim o delicte, seguint les pistes per a la seva resolució, mitjançant la lògica i l'enginy | Totes les obres de Sir Arthur Conan Doyle, Agatha Christie, Dashiell Hammet, etc. |
NOVEL.LA
SENTIMENTAL
|
Relat d'amors tràgics i plena d'obstacles entre dos personatges, generalment aristòcrates. | |
NOVEL.LA
DE TERROR
|
Explica fets enigmàtics o fora de laraó, que trenquen la normalitat del quotidiài amb personatges aclaparats pels fets que veuran canviada la seva vida. | Tots els contes d'E.A. Poe, Stephen King, Lovecraft,etc. |
NOVEL.LA
DE CIÈNCIA-FICCIÓ
|
Narra fets científics, reals o possibles, en èpoques futures (novel.la d'anticipació o SF) per vehicular els desitjos i temors del present, els beneficis i perills de la ciència i la tècnica i amb protagonistes del mateix ram (astronautes, científics...) | Totes les obres d'Isaac Asimov (Jo, robot), o algunes d'Aldous Huxley (Un món feliç) o George Orwell (1984)El Mecanoscrit del 2n origen, de Pedrolo |
NOVEL.LA
FANTÀSTICA
|
Presenta un món fictici, sense aparent relació amb el present i situat, gairebé sempre, en un temps relacionat amb l'Edat Mitjana, poblat d'éssers irreals i màgics on el protagonista viu la mateixa estructura que en la novel.la d'aventures (una recerca) | El senyor dels anells, de Tolkien |
NOVEL.LA
DE FULLETÓ
|
Utilitza elements melodramàtics I diversos cops d'efecte, relacionats amb secrets familiars, I els personatges són profundament desgraciats | Les novel.les d'Eugène Sue |
NOVEL.LA
ERÒTICA
|
Novel.les on la principal trama se centra en les relacions sexuals del/s protagonista/s | Quaderns d'en Marc, atribuïda a Pedrolo |
GUIÓ
CINEMATOGRÀFIC
|
Diàlegs que representen una història per a ser duta al cinema, expressada amb llenguatge oral i imatges. Conté indicacions tècniques sobre seqüències, il.luminació,etc. | Qualsevol guió de pel.lícula, com ara Casablanda o Ben-Hur |
GUIÓ
TELEVISIU
|
Diàlegs que representen una història per a ser duta al cinema, expressada amb llenguatge oral i imatges. Conté indicacions tècniques sobre seqüències, il.luminació,etc. | Qualsevol guió de programa televisiu de tema fictici, com culebrons, sèries, sitcoms, etc. |
CÒMIC
|
Narració expressada a través de dibuixos i diàlegs (dins de globus) i altres convencions gràfiques per als sorolls, moviments,. Etc. | Qualsevol obra d'Eisner, Hugo Pratt, Moebius, etc. Mortadelo y Filemón... |
![]() |
||
HIMNE
|
Poema de to solemne que expressa sentiments i ideals elevats cap a la pàtria, Déu, un heroi... | Els Himnes d'Agustí Bartra |
ODA
|
Poema deto elevat d'assumptes diversos que preocupen i inspiren al poeta | Oda a la pàtria, de B.C. Aribau |
PANEGÍRIC
|
Poema que elogia unes persones, país, poble | Panegírico del Duque de Lerma , de Góngora |
CANÇÓ
|
Poema que expressa els sentiments íntims del poeta en relació atemes com l'amor, la solitud... | Quasevol poema d'Ausiàs March, Espriu,Sagarra, Salvat -Papasseit... |
ELEGIA
|
Poema que expressa el dolor davant la mort d'una persona o una desgràcia col.lectiva | Súnion! , de Carles Riba |
ÈGLOGA
|
Poema on es manifesten sentiments en boca de pastors quie es lamenten en un marc bucòlic i una natura idealitzada | Les èglogues de Virgili |
EPITALAMI
|
Poema per celebrar un casament | Possible introducció a un epitalami, de Salvador Espriu |
EPIGRAMA
|
Poema breu, mordaç i satíric | Epigramata, de Josep M. López-Picó |
SÀTIRA
|
Poema o text en prosa que critica de manera burlesca els vicis i defectes de les persones | Les Sàtires de Guerau de Liost o Juvenal |
HAIKÚ
|
Petites poesies, de només tres versos, que expressen una sensació, un instant, | Els haikús de Ryokan, Josep M. Junoy o Salvat-Papasseit |
TANKA
|
Una sola estrofa de cinc versos femenins i de diferent mesura, sense rimar, que suma 31 síl.labes, incloses les àtones finals. | Les tankes de Carles Riba |
GOIG
|
Poema religiós sobre JC, la Verge, els sants... | Goigs a la Verge de Núria |
NADALA
|
Poema sobre el naixement de Jesús Fum,fum,fum... | Fum,fum,fum... El noi de la mare, Silent night, El tamborilero |
CORRANDA
|
Poemes anònims que són cançons d'amor, de bressol, cants de treballal camp... | El ball de la civada |
CANÇÓ
DE PANDERO
|
Poemes anònims que són cançons d'amor, de bressol, cants de treballal camp... | |
POESIA
VISUAL
|
Incorpora imatges plàstiques a les grafies i paraules | L'obra de Joan Brossa |
CAL.LIGRAMA
|
Poema que juga amb la col.locació dela tipografia i els mots per oferir una imatge visual que es relaciona amb el missatge del poema | Els poemes de Guillaume Apollinaire, Junoy, Salvat-Papasseit |
PROSA
POÈTICA
|
Textos en prosa que mantenen les característiques de la poesia, tals com les figures retòriques, el ritme, i fins i tot , en algun cas, el còmput sil.làbic i la rima interna. | Alguns textos de Salvador Espriu |
![]() |
||
TRAGÈDIA
|
Temes elevats i seriosos, amb personatges importants i rellevants, que actuen dominats per fortes passions i un destí advers. El desenllaç és sempre catastròfic, ja que acaba amb la mort dels protagonistes. Té origen grec. | Antígona, de Sòfocles, i la majoria d'aobres de Shakespeare, com Romeu I Julieta.Bodas de sangre, de Federico García Lorca |
COMÈDIA
|
Intenció crítica i satírica, perquè tracta en clau d'humor les situacions de la vida quotidiana. Els personatges són identificables amb el públic i el desenllaç és feliç. La commedia dell'arte italiana es basa en màscares i arquetipus de persones. Té origen grec.L'alta comèdia, a principis del s. XX, crea situacions elaborades per a l'alta burgesia. | El malalt imaginari, de Molière.El somni d'una nit d'estiu, de ShakespeareCivilitzats, tanmateix, de Carles Soldevila (alta comèdia) |
DRAMA
|
To seriós i amb possible desenllaç tràgic, però amb personatges més propers a l'espectador I que poden dominar el seu destí. Té origen francès, al XVIII | Un enemic del poble, d'Ibsen.Aigües encantades, de Puig i Ferreter, o les obres més conegudes d'Àngel Guimerà, com Terra baixa |
MELODRAMA
|
Apareix el s. XVIII i els personatges es redueixen a bons i dolents, explotant els contrastos i cops d'efecte, i acompanyat de música. | Forasters, de Sergi Belbel |
VODEVIL
|
Comèdia sense pretensions, còmic I amb intrigues d'embolics amorosos | Un barret de palla d'Itàlia, d'Eugène Labiche |
TRAGICOMÈDIA
|
Barreja de comèdia i tragèdia, del to sublim amb el grotesc.Normalment presenta una desgràcia que s'acaba solucionant i sempre triomfa l'amor o la justícia. | Tragicomedia de Calixto y Melibea, de Fernando de Rojas |
FARSA
|
Composició breu, esquemàtica i còmica | Farsa d'en Cornei (anònima) |
ENTREMÈS
|
Llenguatg planer i dialectal, adreçat a públic rural. Té un sol acte | El retablo de las maravillas, de Cervantes |
SAINET
|
Un sol acte, còmic i popular, representat intercalat entre els actes d'una obra extensa | Sainets revolucionaris, de Josep Robrenyo |
PARÒDIA
|
Imitació d'una altra obra o gènere amb intenció satírica, humorísticai crítica. | L'esquella de la torratxa, de Serafí Pitarra |
ÒPERA
|
Representació dramàtica amb text cantat, acompanyada d'orquestra | Madame Butterfly, o els Nibelungs... |
SARSUELA
|
Obra dramàtica lleugera que combina parts cantades i parts recitades | Cançó d'amor i de guerra, de Rafael Martínez Valls |
OPERETA
|
Peça teatral dialogada I cantada amb orquestra, més lleugera que l'òpera i de to humorístic, que sol presentar la frivolitat dels ambients cortesans | Opereta dels tres rals, de Bertolt Becht |
COMÈDIA
MUSICAL
|
Obra recitada amb cançons itercalades, alguns números de ball i una orquestra lleugera. | Algunes de les peces de Dagoll Dagom, com Glups! |
REVISTA
|
Números de cant , ball i humor, amb tramamínima i caràcter còmic, amb molts cops d'efecte o gags que enllacen escenes picants referides a temes d'actualitat. | Cómeme el coco negro,de La Cubana |
MUSIC-HALL
|
Espectacle frívol, amb numeros de ball, cançons, strip-tease I transformisme | Cabaret |
ESQUETX
|
Peça còmica breu I directa | Els esquetxos de Monty Python |
MIM
|
El mim o pantomima és una representació muda a través del gest i l'expressió corporal. | Totes les obres de El Tricicle |
![]() |
||
ASSAIG
|
Peça breu o més llarga que desenvolupa un tema concret mitjançant opinions personals | Diccionari per a ociosos, de Joan Fuster |
EPISTOLARI
|
Recull de cartes que exposen temes diversos entre dos o més corresponsals | La majoria d'autors tenen epistolaris, com Verdaguer, Rodoreda, Salvat-papasseit, etc. |
APÒLEG
|
Relat breu que transmet un ensenyament moral o consell | El Llibre de les bèsties, de Ramon Llull |
DIÀLEG
|
Argumentació sonre un o diversos temes en forma de diàleg entre dues o més persones. | Diàlegs de Plató |
FAULA
|
Relat protagonitzat per animals personificats que transmet un ensenuament moral.Pot ser en vers o en prosa. | Les faules de La Fontaine, Iriarte o Samaniego |
MEMÒRIES
|
Autobiografia que s'escriu per a perpetuar les vivències personals | Confieso que he vivido, de Pablo Neruda |
BIOGRAFIA
|
La vida d'una persona d'interès per a la col.lectivitat. Si està escrita en 1ª persona és una autobiografia | Els Homenots, de Josep Pla |
LLIBRE
DE VIATGES
|
Presentació de dades històriques o geogràfiques mitjançant la narració de viatges, peripècies i aventures dels personatges. |
Viaje a la Alcarria, de Camilo José Cela Viatge a Itàlia de Goethe |
DIETARI
|
Narració dels fets que succeeixen en la vida d'una persona, escrits de forma diària. |
El quadern gris, de Josep Pla El vel de Maia, deMarià Manent |
(web realitzada durant
el segon trimestre de 2005)
|