EL CONCEPTE D'HOME AL LLARG DE LA HISTÒRIA

Al pròleg del seu llibre Lògica (1800), Kant
afirma que les quatre qüestions bàsiques de
la filosofia són: 1.- Què puc conèixer?,
2.- Què em cal fer, 3.- Què puc esperar? 4.-
Què és l'home?. Amb aquesta declaració
sembla afirmar-se que l'Antropologia dóna la clau
de la filosofia en el seu conjunt. Però en aquest
context, la significació del mot "home"
no és gaire clara; d'una banda sembla que s'afirma
que tant el coneixement de la raó, com l'ètica
com el coneixement de la divinitat estan al servei de l'home
i -tanmateix- no se'ns diu si aquest home és un concepte
"empíric" (l'home normal i corrent, del
carrer) o és un "transcendental" (una condició
de possibilitat del coneixent, una abstracció ideal...).
Per això, Heidegger a Kant
i el problema de la metafísica ha pogut dir que la
funció d'una antropologia filosòfica: "queda
fosca i indecisa". Per a aquest autor sense una indagació
metafísica del que significa el "ser" de
l'home (el que ell anomena "Dasein"- "ésser-aquí")
no hi ha cap filosofia possible.
Al llarg del temps trobem, però,
molts intents de definir l'home i, a partir d'aquí,
hom ha intentat construir alhora una ètica i una
teoria del coneixement. A continuació analitzarem
algunes de les definicions més conegudes sobre l'home.
D'una manera general, hom pot considerar
que hi ha tres moments en què la definició
de l'específic de l'home ha estat una matèria
de polèmica especialment significativa. Nosaltres
som també hereus d'aquests tres moments específics
en la definició de l'humà: Grècia,
el cristianisme i el Segle de les Llums, o Modernitat.
EL CONCEPTE D'HOME A GRÈCIA
Els Grecs tenien una figura similar
als actuals àrbitres esportius que anomenaven: "theorós":
el qui coneixia les regles, era capaç d'observar
el joc i podia vigilar si les normes es complien. D'aquí
neix el mot "teoria"; el més important
que Grècia dóna a la humanitat és la
idea d'un "bios theoretikos" ("vida teòrica",
dedicada a la reflexió i al pensament). Els grecs
consideren que allò que caracteritza els humans és
el "logos" (raó/paraula); una actitud racional
i atenta a l'anàlisi de les coses des de la comprensió
objectiva del món.
En el concepte d'home a Grècia
hi ha tres elements a destacar:
1.- La centralitat de l'ànima.
Per a Plató, segons ens diu al diàleg "Alcibíades":
"l'home és ànima i el cos és la
seva presó". Aquesta frase no s'ha d'entendre
en sentit cristià, com si l'ànima fos quelcom
incompatible amb el cos. Des d'un punt de vista grec, que
l'home sigui "ànima" s'ha d'entendre com
a afirmació que el millor que els humans poden fer
és prestar atenció al seu interior (ànima
és "animus" o força vital). De la
mateixa manera quan Plató diu que "filosofar
és preparar-se a morir" no expressa un pessimisme
existencial, sinó que vol expressar la idea que l'home
savi és el que viu com si la vida no li importés
especialment, perquè allò important és
l'ànima (o el món interior -avui en diríem
"la sensibilitat) específica de cada humà.
Posteriorment Aristòtil afirmarà
que en cada home coexisteixen tres ànimes: vegetatitiva,
sensitiva i racional cadascuna de les quals té una
estructura i unes necessitats diferents sempre dirigides
per l'ànima superior que és de caire racional
(lògica, simbòlica i lingüística)
i viu una existència teorètica, bàsicament
contemplativa.
2.- La centralitat de la polis: Per
a Aristòtil, l'home per naturalesa és un "animal
polític i dotat de raó", però
el pensament grec en general és una conseqüència
del fet que ser "home" no és una abstracció
sinó que es realitza en un espai concret que és
la Ciutat. A Grècia no hi havia una religió
d'Estat, cada "polis" tenia els seus propis sacerdots
i els seus propis déus. En conseqüència
la capacitat humana per a controlar la pròpia vida
(que els grecs anomenaven "autarquia"), era la
condició de possibilitat d'una vida social plaent
en comú.
3.- La moderació com a norma
de vida: Per a un grec el perill més gran en la convivència
dins la ciutat era el que ells anomenaven "hubris"
(desmesura, excés). Tot allò exagerat, sigui
per massa bo o per massa dolent, era considerat com una
dificultat o com una provocació (massa sort podia
ser considerada fins i tot com un anunci de futures desgràcies).
Les tragèdies gregues explicaven les maldestats que
podia patir qui tenia un destí excessiu i brutal
fins i tot sense culpa pròpia. D'aquí que
per als grecs l'ideal de la vida fos la moderació:
optar pel punt mitjà com a forma de virtut (i considerar
tot extrem com a viciós) és la millor manera
de viure feliç en la polis.
EL CONCEPTE D'HOME EN EL CRISTIANISME
El Cristianisme és la primera
religió universalista d'Occident. A diferència
dels déus grecs i romans, o del Jahvé jueu,
que eren divinitats locals, de cada ciutat o de cada país,
Crist porta una missatge per a tots els homes. Es tracta,
doncs, d'un pas de gegant a l'hora de concebre la idea de
igualtat que es basa en què tots els humans són
fills d'un mateix Pare per sobre de les seves diferències
(econòmiques, culturals, de raça i sexe, etc.).
El cristianisme aporta tres elements
centrals al concepte d'home:
1.- Legitima la idea de igualtat,
perquè considera tots els homes fills d'un mateix
Pare celestial. Fins i tot les dones, tradicionalment marginades
a Grècia (i no tant a Roma) troben un nou accés
a la dignitat en la mesura que els cristians, a partir del
segle IV comencen a donar culte a Maria com a "mare
de Déu".
2.- Desenvolupa la idea de dignitat
humana, perquè en afirmar que l'home està
fet a imatge i semblança de Déu fa que tots
els humans puguin reivindicar-se com a "mereixedors
de respecte".
3.- Proposa una nova concepció
del temps dins la qual té sentit el "progrés";
mentre que per als grecs el temps era cíclic (com
el de les collites) i, per tant, no hi havia canvi sinó
"etern retorn", en canvi, per als cristians el
temps és lineal: és com la sageta que ve d'un
origen (la Creació, l'alfa) i que assolirà
el seu final (el Judici Final, l'omega). Això significa
que en el cristianisme esdevé possible la concepció
d'una perspectiva històrica en què el futur
pot ser diferent (i millor) que el passat.
EL CONCEPTE D'HOME EN LA MODERNITAT
La Modernitat és un període
que comença aproximadament al segle XVII quan la
filosofia tracta d'explicar l'home des de si mateix, intentant
que les respostes siguin fruit de la Raó (universal
i necessària) i no de la fe. S'acostuma a considerar
que la modernitat s'inicia quan Descartes al "Discurs
del Mètode" proclama "Jo penso, ergo jo
sóc", posant el pensament per sobre de la creença
com a fonament de la identitat humana. Al Segle de les Llums,
l'Encyclopédie desenvoluparà aquest programa.
Molt en resum la modernitat aporta també dues idees
bàsiques al nostre concepte d'home:
1.- La idea de progrés vinculada
a la tècnica, desenvolupant una idea que tenia una
antiga arrel cristiana, la Modernitat creu que els humans
progressem i tenim dret a un progrés infinit no només
des del punt de vista material sinó també
en dignitat moral (el progrés moral s'expressa en
els drets humans). L'eina de progrés és la
ciència i la tècnica basades en un mètode
quantitatiu que ofereix resultats exacte, concrets i mesurables.
Aquesta idea de progrés infinit i sense límits
començà a entrar en crisi després de
la 2ª Guerra Mundial com a conseqüència
de la bomba atòmica i del creixement del pensament
ecologista que reivindica la "sostenibilitat".
2.- L'autonomia moral, per a la modernitat
el progrés significa que ha de ser cada humà
en particular qui sigui lliure i responsable d'ell mateix,
sense poder subordinar la seva llibertat a cap religió,
tradició, etc. L'autonomia moral és el fonament
dels drets humans universals.