LA FILOSOFIA DIALÒGICA:
MARTIN BUBER
Francesc GOMÀ
i MUSTÉ
Catedràtic de Filosofia de la Universitat de Barcelona
Una de les afirmacions
més consolidades de la història de la filosofia
moderna és la tesi segons la qual Descartes, amb
el seu famós "cogito", en fou el principi.
Aquest, diguem-ne tòpic, no és pas fals, però
les conseqüències que se'n deriven fan dubtar
que la consciència del jo sigui el primer i únic
principi del món del pensament.
És artificiós i forçat
creure que l'home que viu en aquest món natural amb
els seus semblants, justament per pensar-lo correctament
hagi d'aïllar-se dels altres i, posat d'esquena a les
coses, o sigui, reflexivament, aconsegueixi explicar-se'l.
Descartes mateix en dóna testimoni,
quan confessa les dificultats que tingué per tornar
a prendre contacte amb els altres i les coses, de les quals
s'havia allunyat. És la famosa qüestió
del "pont". Per sortir-se'n no va tenir més
remei que recórrer a Déu, suprema instància.
La separació, poc natural,
de l'ànima respecte del cos, com si fossin dues substàncies,
el dualisme, ve d'aquí.
Hegel en la seva famosa dialèctica
del senyor i de l'esclau, veu clarament que la dada inicial
no es la solitud del jo pensant, sinó que és
la contraposició originària de dos subjectes.
La consciència, al començament, ho és
dels processos vitals, especialment dels desigs, i arriba
a consciència de si mateix, a la possessió
de la seva essència, només quan el seu mateix
desig es converteix en desig de què una altra consciència
la reconegui com a tal consciència, després
de la lluita que s'ha creat entre les dues llibertats, amb
risc de la pròpia vida. La consciència triomfant
es realitza, justament com a consciència de sí,
autoconsciència.
Així, doncs, el principi de
la vida és la intersubjectivitat, la presència
de l'altre, i no la solitud.
Per tant, la consciència humana,
des que existeix, viva, en el món, està oberta
als altres i a les coses. No és un recipient clos,
sinó una finestra oberta, on es presenten, primer,
les expressions d'altres éssers vius, a començar
pels més pròxims, els progenitors i la família
en general. D'antuvi, l'infant veu i sent els moviments
expressius que l'afecten i que desperten o fereixen la pròpia
sensibilitat. Són els canals per mitjà dels
quals s'actualitza la presència i la disposició
favorable o amenaçadora dels qui el volten. Més
tard, percep i diferencia les aparences corporals i l'aspecte
que tenen les coses. Però, al començament
l'ambient del nou vingut el formen les seqüències
expressives.
La biologia, l'etologia i la psicologia
modernes han deixat ben clar que l'ésser humà,
més que cap altre, en néixer necessita un
ambient protector, un "segon niu o matriu" constituït
per la família, especialment per la mare, que li
doni acolliment, l'alimenti i amanyagui i l'entreni per
a la vida social.
L'atmosfera que envolta l'infant
humà es complica particularment perquè tant
ell com el adults que en tenen cura són persones,
és a dir, l'espècie fa un salt per sobre de
les seves característiques biològiques i entra
en una nova dimensió: el nivell espiritual, moral
i social.
Persona és molt més
que l'individu: és un individu racional, i com a
tal pensa, es comunica amb els altres mitjançant
paraules, centra el seu món i és lliure.
Els grecs resumien aquestes esplèndides
qualitats dient que l'home és un animal que té
logos. Podríem fer una perífrasi i proposar
que el logos és allò que ens permet conèixer
i parlar rectament de les coses.
Quan parlem, dia-loguem, intercanviem
els nostres logoi. El diàleg ens permet posar-nos
d'acord. Això és el triomf del logos en el
sentit més radical de la paraula.
L'estudi de l'estructura i dels elements
del diàleg pot ser, i de fet ha estat així,
un camí per arribar al coneixement dels homes i de
llur món , un mètode de l'antropologia filosòfica.
I això perquè el diàleg és l'acte
humà, per definició, i perquè en el
diàleg hi "figuren" les tres persones verbals,
o sigui, les tres posicions fonamentals que el homes assumim
en la nostra intercomunicació.
El pensador modern capdavanter en
aquesta línia d'investigació és Martin
Buber (1878 -1965), l'obra més coneguda del qual
és Jo i Tu de 1923. Jueu sionista, profundament religiós,
pertanyia al hassidisme, grup ortodox que aspirava a viure
segons la fe més que segons la lletra de la Llei,
i creia que els homes, criatures i col·laboradors
de l'Ésser suprem, hem de dur a terme la Creació
divina.
A to amb aquesta creença,
Buber afirmava com a primer, que el començament de
tot és la Relació -pensem en l'origen del
terme "religió"- i que anomenem "coses",
són els termes (desvinculats) de possibles relacions.
En tot diàleg apareixen dues
relacions que l'estructuren -i només dues-, a saber,
la que determina la parella de mots jo i tu, i la que indiquen
els mots jo i ell, ella, o allò. El sentit del mot
jo canvia segons el terme amb el qual s'aparella.
El jo en parella amb tu funda el
món de la relació, mentre que el món
de l'experiència o sigui del tracte amb allò
que en diem "coses", realitats separades, ve de
la degradació del primer.
Així, un i altre món,
provenen, doncs, de l'actitud que adopta el subjecte que
parla i de la connexió que manté o perd amb
el seu interlocutor.
Segons Buber, la relació -lligam
que s'estableix entre jo i tu- pot realitzar-se amb la Naturalesa,
amb els altres homes i amb les essències espirituals.
La naturalesa, com els altres homes, poden ser tu (relació
immediata de convivència i intimitat) o només
coses com a "objectes, "obstacles", allò
que cal emprar o arraconar.
Això mateix passa amb l'amor.
Seria erroni creure que l'amor és, només,
una concordància de sentiments entre dues persones.
L'amor trastorna el que semblava
ser merament una atracció mútua i converteix
aquelles dues persones en una unitat superior que les inclou
i que és la relació immediata entre jo i tu
(no ell o ella) i que ens dóna l'anhel de l'entrega
mútua. Som nosaltres, jo i tu els qui protagonitzem
la relació amorosa. Si aquesta relació es
degrada (i el mateix passa en l'amistat), connexió
passa a ser una freda coneixença: tant tu com jo
hem canviat. Quan tu, amic, ja no ets més que algú
que, fa temps, vaig conèixer, jo, per la meva banda,
sóc per a tu un record supervivent, cada vegada més
"objectivat".
Publicat a "Ateneu - Revista
de Cultura", segona època, nº13, gener
1995, p.6 - 7
Article
per guardar o imprimir 