Notes sobre l'evolució
cultural
Josep Maria PANDOLFI i altres
L'home es distingeix dels altres
animals pel fet que tota l'experiència que va aconseguint
de la realitat l'organitza contínuament en pensament,
en experiència comunicable, mitjançant la
paraula, a altres homes. A l'inrevés, tot home adquireix
la major part de la seva experiència en forma de
paraula oral o escrita, això és, organitzada
ja en pensament per altres homes [...] De manera que, en
resum, el medi de cada home està estructurat per
altres homes; com ja és sabut, el medi humà
és la societat".
Faustino CORDÓN: La naturalesa
de l'home a la llum dels seu origen biològic.
En els últims milers d'anys
els humans a penes si han evolucionat biològicament.
Si passés pel mateix procés educatiu, un infant
del neolític no es distingiria dels nens d'ara. Per
contra la humanitat ha experimentat uns canvis enormes en
aquest mateix temps, especialment en els últims 250
anys. L'evolució natural ha deixat lloc a l'evolució
cultural de l'espècie humana. Els canvis genètics
segueixen actuant, potser, però a un ritme lentíssim,
gairebé imperceptible, introduint petites variacions
en els cossos humans, però els canvis culturals deguts
a l'educació i l'aprenentatge socials es difonen
a gran velocitat. Per això cal distingir entre "hominització"
i "humanització".
· HOMINITZACIÓ: És
el procés d'evolució biològica que
ha portat fins els éssers humans actuals (homo sapiens
sapiens) a partir dels primers homínids.
· HUMANITZACIÓ: És
el procés de canvi i d'evolució dels éssers
humans, però ja no des d'un punt de vista biològic
i genètic, sinó des d'un punt de vista cultural
i social.
Per tal d'explicar molts comportaments
humans, com ara els tipus de matrimoni i família,
el nombre de fills, les normes morals, les lleis polítiques,
les modalitats de comunicació, les diverses formes
de convivència i d'agrupació, els gustos alimentaris,
les preferències artístiques, és a
dir, per tal d'explicar els "estils de vida",
no hem d'acudir a les causes físiques sinó
a les raons històriques i culturals, no determinades
genèticament. L'ésser humà és
un animal cultural, un animal que aprèn socialment
els seus comportaments. El professor Francisco J. Ayala
a L'ORIGEN I L'EVOLUCIÓ DE L'HOME diu que:
"L'adaptació humana mitjançant
la cultura ha prevalgut sobre l'adaptació biològica,
ja que la primera és un mitjà d'adaptació
més ràpida i perquè pot ser dirigida.
Una nova mutació genètica favorable pot estendre's
a tota la humanitat, però només al cap de
moltes generacions. Pel contrari, un nou descobriment científic
o tècnic pot ser transmès a tota la humanitat
en molt menys d'una generació. Encara més,
quan apareix una nova necessitat, la cultura tracta de satisfer-la,
mentre que l'adaptació biològica depèn,
contràriament, de l'esdeveniment accidental d'una
mutació favorable, o d'una combinació de mutacions,
en el lloc i en el temps en què apareix la necessitat".
Alguns animals posseeixen una cultura
rudimentària; però és entre els humans
on l'organització cultural de l'existència
arriba al seu màxim exponent. Per això s'ha
dit que l'ésser humà no té naturalesa
sinó cultura. La seva naturalesa és cultura
rebuda. Gràcies a la seva intel·ligència
(que els permet descobrir nous estils de vida) i gràcies
al llenguatge (que permet comunicar-los), l'existència
dels humans es troba relativament "oberta", és
a dir, és una existència per fer.
La capacitat lingüística
és condició de possibilitat dels espectaculars
progressos científics i tècnics aconseguits.
Aquest eficient instrument de comunicació que és
el llenguatge humà, concretat en una o altra llengua,
fa possible que les experiències no es perdin i -al
contrari-s'acomulin. Tornant a les paraules de Francisco
J. Ayala:
... l'herència cultural fa
possible per a l'home allò que cap altre animal no
pot portar a terme, això és, la transmissió
acumulativa de les seves experiències, de generació
en generació. Els animals són capaços
d'aprendre per experiència, però no de transmetre
les seves experiències o "descobriments"
a les generacions futures. Els animals tenen memòria
individual, però no "memòria" social.
El medi en què viuen els éssers
humans no és, immediatament, la naturalesa (el bosc,
la sabana, la tundra o el desert) sinó els altres
humans, organitzats en famílies, clans, hordes, tribus,
pobles, ciutats, nacions, estats... La naturalesa en què
conviuen els humans està formada per altres humans;
és una societat amb una cultura determinada.
Si la naturalesa de l'ésser
humà és la seva cultura: ¿què
significa "cultura"?. Hi ha moltes definicions
d'aquest concepte, però una de les més conegudes
és la que va donar l'antropòleg anglès
Edward B. Tylor (1832-1917):
"Cultura és la totalitat
complexa [complex whole] que inclou coneixements, creences,
art, llei, moral, costums i qualsevol altra capacitat i
hàbits adquirits per l'ésser humà en
tant que membre d'una societat".
Així tot el allò que
els humans creuen i fan perquè ho han après
socialment d'altres humans és cultura. El concepte
antropològic de cultura, força diferent del
que transmeten els mitjans de comunicació quan parlen
de "cultura i espectacles" es basa en dues idees:
1.- Aprenentatge.
2.- Societat
Així d'una banda és
cultura la informació que s'aprèn per mediació
dels altres i, a més, per tal que un aprenentatge
sigui cultural s'ha d'aprendre socialment.
En resum, i per dir-ho com Jesús
Mosterín a FILOSOFÍA DE LA CULTURA (Alianza
Ed.):
"Tot allò que l'organisme
sap fer (en un sentit amplíssim, es a dir, es capaç
de fer) perquè està genèticament preprogramat
per fer-ho, forma part de la seva natura. Tot allò
que l'organisme sap fer, perquè ha après socialment
a fer-ho, constitueix la seva cultura. Parlant d'éssers
vius, natura és informació transmesa genèticament;
cultura és informació transmesa no genèticament
sinó per aprenentatge social".
Article
per guardar o imprimir 