Científics dels EUA s'uneixen
per defensar les teories de Darwin o Intenten frenar l'auge
i l'impacte a les aules de la tesi del 'disseny intel.ligent'

Alumnes d'11 i 12 anys resen abans de començar les
classes en un col.legi de Wisconsin (EUA). Foto: AP / JOHN
MANIACI
Publicat a El Periódico: 12/4/04
IDOYA NOAIN
NOVA YORK
L'etern debat entre la ciència
i la religió en el permeable món de l'educació
s'aviva als Estats Units. Els últims a involucrar-s'hi
activament han estat els científics del Centre Nacional
per a l'Educació Científica i del Museu de
Paleontologia de la Universitat de Berkeley, a Califòrnia,
que han creat una pàgina web per guiar professors
en l'ensenyament de la teoria de l'evolució (http://evolution.berkeley.edu/)
La decisió dels científics
és una clara resposta a l'auge en aquell país
de les tesis que qüestionen per motius religiosos i
sense proves la teoria formulada per Charles Darwin. El
poder dels grups que defensen aquestes tesis s'ha demostrat
després que autoritats escolars de diversos estats
hagin decidit incloure les tesis inspirades en creences
en els programes educatius, malgrat que pràcticament
la totalitat de la comunitat científica accepta la
teoria de l'evolució.
POLÈMIQUES DECISIONS
A Ohio, per exemple, el Consell d'Educació
va aprovar al març un pla per incloure en el pla
d'estudis un conjunt de lliçons opcionals agrupades
sota el títol Anàlisi crítica de l'evolució.
A l'estat de Geòrgia, els tribunals estan debatent
si és legal la decisió de les autoritats escolars
d'incloure en els llibres de text una advertència
que afirma: "L'evolució és una teoria,
no un fet". I a Geòrgia s'ha proposat eliminar
la paraula evolució de tot el sistema escolar.
"Ens vam adonar que realment necessitàvem posar
més recursos en mans dels professors, i d'aquesta
manera va sorgir la idea de fer servir internet", va
explicar David Lindberg, director del departament de Biologia
de Berkeley. La web s'ha creat amb una beca de gairebé
400.000 euros de la Fundació Nacional de Ciència,
i l'Institut Mèdic Howard Hughes ha donat 310.000
euros més per a versions per a estudiants i ciutadans.
A més a més d'un curs
bàsic sobre els mètodes científics
i els mecanismes de l'evolució, la pàgina
web també ofereix als professors respostes davant
"les malinterpretacions" i els obstacles que poden
trobar quan expliquin la teoria. Entre ells, per exemple,
se cita la possibilitat que un estudiant pregunti a un mestre
si "creu" en l'evolució. La resposta que
suggereix la web és la següent: "No, accepto
el fet que la Terra és molt antiga i que la vida
ha canviat al llarg de milers de milions d'anys perquè
això és el que les proves ens diuen. La ciència
no es basa en creences, sinó en conclusions basades
en proves".
Normalment, la tesi religiosa que més impacte havia
tingut als EUA era la del creacionisme, que es guia pel
que diu literalment el Gènesi i la Bíblia,
i que afirma que Déu va crear tots els éssers
vius. Tot i això, en aquests últims anys ha
aconseguit un gran auge la tesi del "disseny intel.ligent",
que defensa la teoria que només una intel.ligència
superior desconeguda pot ser responsable de la creació
de l'univers i d'organismes tan complexos.
El suport de diversos científics
a aquesta tesi és el que els ha fet guanyar poder.
I els seus defensors també han buscat el suport dels
tribunals. En una petita localitat de Califòrnia,
per exemple, un grup de famílies han demandat les
autoritats locals perquè només inclouen la
teoria de l'evolució en els seus ensenyaments. Els
demandants denuncien que no es dóna als estudiants
accés a "totes les cares.