XIMPANZÈS I HUMANS
L'ètica ambiental i l'antropologia
tenen un camp d'estudi important en l'anàlisi de
la conducta dels ximpanzés i els bonobos que serveix
d'argument en favor de l'extensió
de
drets almenys a animals propers a nosaltres psicològicament
i genètica. Avui queden només uns 30.000 ximpanzés
(5.000 en captivitat, la majoria en poder de laboratoris
farmacèutics) i és urgent reivindicar per
a tots els gran simis l'ideal de igualtat moral, de llibertat
o de prohibició de la tortura que fins fa poc semblaven
privatius de l'ésser humà. Els grans simis
(ximpanzés, bonobos, goril·les i orangutans)
tenen facultats mentals força desenvolupades i, a
més, disposen d'una vida emocional rica i variada.
Els ximpanzés tenen diverses aptituds de tipus intel·lectuals
en què es fonamenta la seva organització social:
· El propi cos: els ximpanzés
es reconeixen davant del mirall i són conscients
del seu propi cos.
· El seu cervell: està
estructurat en dos hemisferis diferenciats, com l'humà.
Ximpanzés i humans comparteixen una mica més
del 98% de la dotació genètica.
· Eines: recullen o fabriquen
eines a partir de branques, fulles i pedres i les usen per
a alimentar-se i netejar-se. (Veure vídeos: eines.wmv
i raonament.wmv)
· Política: el repartiment
dels aliments s'organitza a l'interior del grup segons aliances
político-jeràrquiques. La lluita pel poder
està vinculada a la popularitat.
· Família: el vincle
familiar entre mare, fills i néts és estret
i durador.
· Incest: eviten conscientment
l'incest com en les cultures humanes.
· Estètica: tenen sensibilitat
estètica a formes i colors i una marcada preferència
per les formes simètriques i equilibrades.
Tot això permet pensar que
la nostra diferència amb els primats és de
grau -sobretot a través del llenguatge- però
no substancial. La qüestió de la suposada existència
de principis ètics en els ximpanzés ha estat
abordada per Frans de Waal en dos llibres bàsics:
La política de los chimpancés (Alianza)
i, sobretot, el magnífic Bien natural: los orígenes
del bien y del mal en los humanos y otros animales (Herder,
1997, ed. original, Harvard U.P. 1996). Segons aquest etòleg
entre els ximpanzés hi ha, com a mínim:
· Socors mut, solidaritat
· Ajustament de la conducta envers els més
incapacitats i ferits
· Empatia (capacitat de posar-se al lloc de l'altre)
· Contagi emocional
· Regles socials prescriptives i interiorització
de regles
· Concepte del do, de l'intercanvi i de la venjança
· Reconciliació i prevenció de conflictes
· Preocupació per la comunitat
· Acomodació d'interessos a través
de negociació
Hi ha un obvi paral·lelisme entre el cervell del
ximpanzé i l'humà per evidents raons de proximitat
evolutiva, i d'economia organitzativa. El problema es planteja,
però, en la qüestió del llenguatge: la
seva mancança seria la frontera entre l'humà
i l'animal. En tot cas els indicis morals en animals ens
mostraria que la moralitat està també en el
centre de la calumniada naturalesa.
El cas de Kanzi, ximpanzé
nan o bonobo, nascut i criat en captivitat a Atlanta, és
prou significatiu. Als tretze anys (abril, 1994) és
capaç de comunicar-se amb els seus cuidadors en un
anglès rudimentari, equivalent al d'un nen de dos
anys i mig. Es capaç de guiar altres monos a través
d'un laberint, associa noms com "clau", "poma",
"pilota" a objectes concrets. També associa
verbs com "anar", "colocar" o "menjar"
amb accions concretes. I el que és més sorprenent:
comprèn el significat de frases que escolta per primer
cop; elements tots aquests que cal associar amb la intel·ligència.
Les seves capacitats cognitives fan que bonobos (però
també ximpanzés, orangutans i goril·les)
hagin de ser considerats com a "persones", tot
i no ser humans.
Sabem, a més, que els ximpanzés
s'autoconsideren al mateix nivell de l'home. Un joc molt
senzill, i sovint repetit en diferents contextos, bastarà
per comprovar-ho. Si es donen a un ximpanzé figures
d'animals barrejades i se li demana que les ordeni, posarà
elefants amb elefants, girafes amb girafes, ocells amb ocells...
i ximpanzés amb humans, tots junts!
Tot i que l'ètica ambiental
és contraria a l'especisme (sobrevaloració
d'una espècie animal sobre les altres, per raons
estètiques o per simpatia), és indubtable
que aquests elements tan intrínsecament humans obliguen
a una reinterpretació, potser fins i tot "panteista"
de l'ètica, incompatible amb la imatge mecanicista
i cruel de l'animal-màquina. El projecte Gran Simi
(original 1993, traducció ed. Trotta 1998), impulsat
pel filòsof de l'ètica Peter Singer, és
l'expressió d'aquesta exigència d'extensió
dels drets a l'àmbit dels nostres parents biològics
més propers. Hi ha tres drets que, segons el projecte
Gran Simi, han de ser garantitzats als grans primats:
a.- dret a la vida: la mort d'un
gran simi no és justificable en cap cas, ni per raons
d'experimentació mèdica.
b.- dret a la llibertat individual:
és a dir desaparició dels camps de concentració
per a grans simis (zoològics, laboratoris) i garanties
per a la subsistència dels seus espais vitals naturals.
c.- prohibició de la tortura:
el maltractament als animals no és justificable en
cap cas, ni per una justifació suposadament artística
(domesticació en circs), ni per raons d'experimentació
mèdica.
Els partidaris del projecte Gran
Simi consideren que aquesta reivindicació de drets
no és cap exageració voluntarista sinó
una conseqüència Els arquitectes del Renaixement
desenvoluparen la teoria geomètrica de la perspectiva.
Durant tot el segle XVIII es va treballar molt per fer conèixer
l'obra