- A partir de la lectura de la novel·la, i del llibre de text o l'enciclopèdia,
feu un esquema amb les característiques dels bacteris i els virus per deduir-ne
les diferències.
- Elaboreu, a partir de l'experiència pròpia o dels coneixements
que tingueu, una llista de malalties infeccioses bacterianes i víriques. Comenteu
amb el grup tot el que en sapigueu.
En citem unes quantes:
• Víriques
(xarampió, rubèola, galteres,sida, hepatitis, grip...)
• Bacterianes
(tètan, còlera, tuberculosi, diftèria, tos ferina, sífilis...)
-
Busqueu informació sobre els mecanismes de transmissió de les malalties infeccioses
de l'activitat anterior i sobre les mesures que cal prendre per evitar el contagi
(podeu preguntar-ho a casa vostra). Anoteu tota aquesta informació.
-
Distribuïts en grups, feu una descripció detallada de la resposta immunitària
(capítol VII) en cada un dels casos pràctics següents:
• Un home beu aigua
contaminada amb el virus de l'hepatitis A i, per primera vegada, té contacte amb
el virus.
• Una nena va patir el xarampió fa dos anys i ara entra en contacte
una altra vegada amb el virus però no desenvolupa la malaltia.
• Un noi que
ha estat vacunat contra el tètan entra en contacte una altra vegada amb el bacil
i no pateix la malaltia.
• Una dona es contagia del virus de la sida i es
fa portadora d'anticossos.
- Responeu breument aquestes qüestions, a partir
de la informació del text, i feune després un comentari a classe:
• Per
què cal vacunar-se cada any contra la grip i no pas només un cop a la vida?
• Per què algunes malalties infeccioses es pateixen només una vegada a la vida?
• Quina diferència hi ha entre vacunar-se i posar-se una gammaglobulina contra
el tètan?
- Les descobertes en les investigacions sobre l'origen microbià
d'algunes malalties o la forma de combatre-les se succeïren entre finals del segle
XIX i l'actual. Hi ha biografies i treballs interessants sobre això, que són fàcils
de recollir. Elaboreu de forma breu la història de la vida i els descobriments
de qualsevol dels següents científics: L. Pasteur, R. Koch, A. Fleming, J. Lister.
-
Feu un diccionari terminològic amb els conceptes que tenen relació amb la novel
·la: antibiòtic, anticòs, antigen, bacil, bacteri, font d'infecció, gammaglobulina,
germen, immunitat, infecció, limfòcit, malaltia transmissible, macròfag, mecanisme
de transmissió, mutació, toxina, vacuna, virus...
- Per grups, després
de llegir No em bacil·lis!, expliqueu quins són els trets bàsics de la novel·la
policíaca.
- Feu una llista de detectius coneguts i classifiqueu-los per
les seves característiques: aventurer, metòdic, immoral, lògic, alcohòlic, faldiller...
- Elaboreu el guió d'un conte policíac. Deixeu ben clares les pistes de què parteix
el detectiu i el camí que ha de seguir per tal de resoldre el cas.
- De
quins autors de novel·les policíaques parla en Lluís a No em bacil·lis! (capítol
VI)? Citeu una novel·la de cada un i, si n'heu llegida cap, feu-ne un resum breu.
- Escriviu tres refranys que trobeu al relat. Afegiu-ne tres de nous,
que conegueu.
- Anoteu cinc paraules d'argot i cinc paraules d'ús col·loquial
extretes de la novel·la. Digueu-ne les diferències.
- Creeu un diàleg
en què els personatges utilitzin paraules d'argot (de cent línies com a mínim).
-
En grups, prepareu interpretacions dramàtiques de diferents situacions del relat:
• joc de persecució del bacil, al càmping
• trobada de la penya a la cerveseria
•
escenes tendres de l'Anna i en Lluís
• diàlegs de l'Anna i en Màrius o la
Carme, etc.
- El Delta de l'Ebre és l'indret de Catalunya més important
des del punt de vista ornitològic. Citeu i descriviu els ocells de què es parla
en el viatge de tota la colla d’amics al Delta (capítol VII). Informeu-vos també
d'altres tipus d'ocells propis de zones humides com el Delta.
- Investigueu
el cicle de l'arròs i la història de la formació del Delta.