1.2.- Estructura del treball
El treball es divideix en sis parts diferenciades.
· La primera és una breu introducció en la qual exposo el
per què, la motivació d'aquest treball.
· Seguidament faig un primer estudi en un marc teòric, sobre
Nicaragua. Un recorregut per la història del país centrant-me,
finalment, en la seva situació socioeconòmica. A continuació
he realitzat una breu descripció de Chichigalpa i el seu entorn
per situar les condicions del treball de camp. Espero, d'aquesta
manera, apropar el lector a una realitat que serà el marc
de referència del meu treball. Una realitat, la de Nicaragua
i la de Chichigalpa que potser no coneix o si més no li es
llunyana.
· El tercer apartat és el treball de camp pròpiament dit..
És la part a la qual he dedicat més pàgines i més temps perquè
representa la meva aportació personal a la qüestió que em
plantejo. Compta amb diferents qüestionaris escrits passats,
en primer lloc, a nens i nenes de primària, a nois i noies
de secundària i mestres de l'escola Francisca González. Finalment
també he recollit oralment (gravació de veu i vídeo) entrevistes
fetes a nens i professors, de les quals s'en poden extreure
conclusions vàlides per a l'estudi. En aquesta tercera part
aporto una sèrie de diagnòstics (dels buidats dels qüestionaris),
a partir dels quals m'he pogut fer una idea més clara de la
situació dels infants a Nicaragua. Crec que ha estat molt
interessant haver anat part per part i poc a poc introduint-me
en aquell món.
· L'última part és la del diagnòstic. Abans de realitzar les
conclusions he fet un resum en forma de diagnòstic amb el
suport de gràfiques, sobre la situació dels infants nicas.
Finalment, les conclusions, l'opinió personal i la bibliografia
tanquen el treball. Llegint el treball des del principi fins
al final vas veient com en una pel·lícula com és aquell món
i estic ben segura que al final de tot qualsevol persona li
trobarà algun encant malgrat la duresa de les condicions de
vida que s'hi reflecteixen.
Totes les fotografies que
apareixen en aquest estudi són personals i han estat fetes
per alguns dels meus companys de viatge i per mi mateixa.
1.3.- Nicaragua, violentament dolça
Després d'estudiar diferents temes, vaig decidir-me per aquest.
Volia centrar-lo en Nicaragua, país amb el que ja de ben petita
hi vaig tenir contacte. Però no m'interessava fer-lo bibliogràfic
sobre la història de Nicaragua. Tenia vàries idees i alguns
dubtes sobre quina seria la més encertada. La resposta la
vaig trobar tan bon punt em vaig preguntar què era el que
realment m'interessava i m'apassionava de Nicaragua, i la
solució va venir al moment: els nens. Així que vaig decidir
dedicar la meva recerca a trobar com afecta la situació socioeconòmica
al desenvolupament dels infants a Nicaragua.
El títol del treball vol
reflectir el contrast que hi ha entre l'alegria que transmet
la gent nica i la duresa de la realitat que els ha tocat viure.
Els nens i nenes et somriuen dolçament mentre treballen venent
síndria o netejant sabates; és en aquests petits exemples
on s'observa el contrast entre la innocència de l'infant i
la violència de la seva vida diària.
Com ja he dit anteriorment, des de ben petita que estic en
contacte amb Nicaragua. Sigui per influències familiars o
escolars aquest món m'ha anat interessant cada dia més. Fa
dos anys vaig viatjar-hi per primer cop, fou tal l'impacte
que vaig rebre a l'aterrar en un món totalment diferent al
meu que mai m'he pogut desentendre d'aquell país. El territori,
la cultura, la música, els seus poetes, l'essència d'una revolució
perduda però viva als carrers, a les cases i sobretot a la
gent, l'alegria contrastada amb la misèria em van enamorar
de Nicaragua. Però el que em va fer decidir a escollir definitivament
aquest tema pel treball va ser el somriure dels nens /es amb
qui vaig estar. A l'allotjar-me a una escola de primària vaig
entrar en contacte amb els infants de l'escola, vaig poder
parlar amb ells, conèixer-los i observar la dura realitat
que els esperava al sortir d'escola. Després d'estar ajudant
un estiu a Chichigalpa, a l'escola Francisca Gonzàlez la meva
visió del món va canviar.
Allà hi havia fet amics mestres i alumnes, i vaig mantenir
el contacte amb ells al tornar a Catalunya. Alguns mestres
d'allà han tingut l'oportunitat en aquests anys de venir aquí
gràcies a l'agermanament que tenen amb l'escola Jungfrau,
la meva escola de primària. M'interessava esbrinar la vida
de tots aquells nens, descobrir quina era la seva realitat.
Casualment hi havia planejat un viatge a Nicaragua a l'estiu
i això em va fer decidir del tot. Vaig preparar, doncs, un
treball d'investigació a la recerca de fonts orals documentades
i de testimonis. Un cop allà, vaig realitzar enquestes a nens/es
de diferents cursos i estatus socials, vaig poder entrevistar
a professors/res i a persones que treballen en el camp de
la solidaritat per obrir una mica més la visió que tenia dels
alumnes; i el més important és que vaig tenir l'oportunitat
de veure les seves cases, les seves famílies, què menjaven,
on treballaven,....vaig poder descobrir la seva realitat.
Degut a aquests dos viatges, a les experiències personals
i a la necessitat de descobrir el per què d'una situació tan
injusta he decidit dedicar el treball de recerca a Nicaragua.
M'apassiona la seva cultura, la seva història, els menjars,
la forma de vida, la imatge innocent i dolça dels nens i nenes
niques que contrasta amb una realitat dura, injusta i pobre.
Al tornar del viatge, vaig analitzar el material amb el que
contava i vaig realitzar la principal línia treball:
Com afecta la situació
socioeconòmica al desenvolupament dels infants a Nicaragua.
Amb aquesta orientació vull estudiar com afecta la situació
familiar al rendiment acadèmic dels nens, amb quines dificultats
sanitàries i alimentàries es troben i amb què els afecten;
crec que també seria interessant descobrir si durant la infància
ja es determinen les desigualtats de sexe, averiguar fins
a quin punt un profes/asor s'involucra en la vida de l'alumne,
a través de les conclusions dels gràfics poder determinar
algunes de les causes de l'abandonament acadèmic i analitzar
els ideals dels joves. Penso, a més, que moltes de les conclusions
que es puguin desprendre de l'estudi seran vàlides per aplicar-les
a altres realitats o països del tercer món.
Per poder arribar a aquestes conclusions compto amb ajudes
escrites (enquestes, enciclopèdies, el PNUD, gràfics, etc..),
amb ajudes visuals (reflex de la realitat nicaragüenca) i
fotogràfiques.
Els infants són el principal al·licient que m'ha dut a realitzar
aquest estudi, ja que són el reflex de la societat nica, una
societat maltractada al llarg de la història.
|