
2.1.- Breu introducció a la Història de Nicaragua
Els orígens:
Nicaragua és un dels 6 països d'Amèrica central (hemisferi Nord).
L'actual territori de la república es divideix en quinze departaments
i dos regions autònomes. Els departaments més antics es van constituir
a partir de terrenys reconeguts a les comunitats indígenes pel
rei d'Espanya durant l'època colonial (S XVI). En aquella època
Cristòfor Colom, en el seu quart viatge al nou món, va recórrer
el territori de Nicaragua que seria conquerit vint anys després
quan la població havia estat sotmesa, esclavitzada i delmada.
A la zona central i del pacífic, els exploradors espanyols van
envair un territori dominat aleshores per pobles indígenes, els
nicaraos i chorotegas. Aquests no van acabar de comprendre els
objectius que duien els espanyols a l'imposar sobre el seu món
cultural dominat per mites, tradicions i creences, la religió
catòlica.
Al S XVII els anglesos es van apropiar de la zona costanera atlàntica.
Així doncs, els interessos imperialistes dels espanyols i els
anglesos (que atacaven ciutats nicaragüenques amb grups armats
pirates) van topar. Aquesta confrontació d'interessos va estar
a la base de múltiples conflictes entre les dues potències colonials,
especialment a la zona de río San Juan, pas obligat per amenaçar
Granada, capital de la colònia espanyola.
El camí cap a la independència:
Al s.XIX Nicaragua va aconseguir la seva independència, seguint
l'exemple d'altres països centreamericans que s'havien revoltat
contra la dominació espanyola.
En aquests moments es començava a pensar seriosament en la viabilitat
d'un canal transoceànic en la zona río San Juan-llac Cocibolca,
molt abans de que es contemplés l'alternativa de Panamà. Anys
després (1850), però, Gran Bretanya considerà la no viabilitat
de la via interoceànica per Nicaragua i va posar fi al seu protectorat.
Nicaragua va entrar en el procés de formació de l'estat nacional,
en el que governaran primerament el partit conservador i posteriorment
el liberal, durant llargs períodes. Aquest últim, va lograr fer
créixer les exportacions i el mercat nica, tot i que els sistemes
productius no van variar gaire.
Amb el S XX comença l'intervencionisme
dels EUA:
El partit liberal, governat per Zelaya va signar un conveni de
comerç amb Estats Units que sacrificava els impostos duaners per
afavorir el consum suntuari. Les elevades despeses militars i
la severa inflació van obstaculitzar el desenvolupament del país.
Els EUA volent-se assegurar el monopoli de la comunicació interoceànica
van recolzar un aixecament armat de liberals i conservadors contra
Zelaya, que va dimitir.
Argumentant que Nicaragua es trobava en una situació d'anarquia
crònica, el departament d'estat USA va condicionar el nou govern
a la subscripció dels "Pactes Dawson" que promulgaven
una nova constitució política que prohibia els monopolis estatals
per garantir els drets dels inversionistes estrangers. En un estat
catòlic, el govern conservador va pactar en vàries ocasions amb
els EUA a canvi de préstecs econòmics, comprometent així la independència
real del país. Com a conseqüència, va néixer una forta oposició
interna liderat pels liberals, que va desencadenar una guerra
civil sense precedents. El govern va perdre el control sobre els
principals centres urbans i va sol.licitar la intervenció d'EUA.
Això va provocar encara més violència i ràbia per part del poble
nicaragüenc. Per aturar les accions revolucionàries EUA (1917)
van imposar un protectorat a Nicaragua i un pla financer que donava
als banquers nord-americans més control sobre l'economia del país.
El país va entrar en crisi i va escollir un govern de transició
format per liberals i conservadors que va allunyar-se dels EUA,
però un cop militar del conservador Chamorro va restablir-hi les
relacions. Així doncs es va renovar el monopoli que EUA havia
creat a Nicaragua, que conduiria al país a una dependència política
i econòmica.
Neix el germen revolucionari:
En aquest context va aparèixer la figura de Sandino, que durant
cinc anys lliuraria una campanya guerrillera en contra de les
tropes d'ocupació nord-americana. Als seus ideals de justícia
i llibertat social s'hi van unir voluntaris d'arreu del món. Va
començar una nova guerra civil.
Els EUA van patir les conseqüències del crac del 29 i de les morts
produïdes per la guerra civil a Nicaragua. Per això van retirar
els marines i es van celebrar unes noves eleccions on va sortir
elegit Sacasa, que va aconseguir que el grup armat de Sandino
deposés les armes a canvi de prometre mantenir la sobirania i
la independència política i econòmica de Nicaragua.
La dinastia dels Somoza. La
dictadura:
La fràgil pau va trencar-se degut a l'assassinat de Sandino promogut
per Anastasio Somoza a qui els marins, abans de marxar de la república
van traspassar el comandament de 4000 soldats de la guàrdia nacional.
Somoza va pujar al poder amb l'ajut dels EUA i la guàrdia nacional.
La seva dinastia va durar de 1934 a 1979 i fou una llarga època
de repressió, corrupció i mercat negre per part del govern. Somoza
es va reelegir a sí mateix per sis anys més en els que va duplicar
el pressupost de la guàrdia nacional. Però mentre proclamava la
seva nova candidatura a la presidència un jove poeta va matar-lo.
Tot i així havia assegurat el traspàs de poder als seus fills.
El FSLN agafa el testimoni
de Sandino:
La necessitat de transformar aquest estat va estimular el sorgiment
de moviments socials inspirats tant en el marxisme com en el cristianisme
i que estaven a la base del naixement del FSLN (Frente sandinista
de liberación nacional). La crisi del règim somocista es va agreujar
el 1972, com a resultat d'un violent terratrèmol que va reduir
Managua a escombraries. Mentre el poble evacuava ferits, gran
part de les ajudes estrangeres van ser acaparades i comercialitzades
pels militars. Somoza fill va seguir la pauta de govern del seu
pare. Davant les injustícies, el FSLN va fer varis actes de protesta
fins que el 1976 va morir assassinat Carlos Fonseca, fundador
del FSLN. Somoza, que havia aconseguit el seu propòsit, va continuar
disfrutant del suport dels EUA (amb el president Nixon), fins
que un canvi de govern en aquell país va suspendre l'ajut militar
als Somoza. Al llarg de tota la república nica es van anar aixecant
moviments revolucionaris del FSLN que van ser contraatacats per
Somoza amb gran violència i matances de població civil. El poble
va resistir els bombardeigs fins que el dictador va abandonar
el país (el 1978), deixant un país arrasat.
El triomf de la revolució:
Aquí comença la revolució sandinista. El FSLN va fer una crida
als representants dels diferents sectors polítics i socials per
constituir una junta de govern de reconstrucció nacional. Aspirava
a la construcció d'una pàtria sobirana i a l'edificació d'una
societat organitzada segons la lògica de les grans majories, per
combatre les desigualtats i la pobresa social. Prometien igualtat
i justícia social. La reforma agrària i el repartiment de la terra
dels grans latifundis als camperols, la creació de cooperatives
agràries, la campanya d'alfabetització, la creació de serveis
socials (sanitat, educació, etc..), la lluita contra la fam, la
participació popular en el debat polític, foren èxits revolucionaris.
Però certs abusos de poder, estats de corrupció i violació de
drets humans que van aparèixer durant la dècada dels 80 foren
també realitats que coexistiren amb la creació d'una Nicaragua
justa i sobirana. L'absència de mecanismes de participació efectiva
va acabar afectant la legitimitat del règim; de la il·legitimitat
creixent del règim s'en va alimentar el moviment contrarrevolucionari
que va ser recolzat i promogut per la política exterior dels EUA.
A partir del govern de Reagan el 1981 la política dels EUA es
va dirigir al desmantellament del projecte revolucionari sandinista.
Les contradiccions generades pel model polític institucional estatista
del FSLN, la guerra contrarevolucionaria i les pressions econòmiques
imposades per EUA van coincidir amb el desmantellament de la URSS.
Tot plegat va provocar el debilitament del FSLN que contava únicament
amb el suport econòmic i polític del món socialista (la URSS i
Cuba). El govern USA va presentar una proposta per normalitzar
les relacions entre els dos països: a canvi del trencament de
les relacions amb models polítics socialistes i l'ajuda a El Salvador,
els EUA impedirien l'entrenament de "contres" al seu
territori. Aquestes condicions no varen ser acceptades i va començar
una guerra civil, marcada pel recolzament directe de la CIA a
la Contra. Per superar la crisis el 1988 el govern va restablir
el centralisme del mercat com eix ordenador de l'economia nica,
en un procés d'adequació de l'estat a les forces que operaven
en el seu context global, i que va portar a l'ampliació de la
distància entre l'estat i la societat nica.
La transició neoliberal:
Es van fer unes noves elecciones el 1990 on Violeta Barrios va
sortir elegida per la Unión Nacional Opositora. Del 1990 al 1996
hi ha una etapa de pacificació i transició neoliberal. El nou
govern va estar marcat per la fragmentació política, la virtual
paralització de l'economia nacional i el debilitament dels nivells
de solidaritat social entre nicas assolits durant la revolució.
Retirar el poder armamentístic a les forces sandinistes, privatitzar
les empreses estatals, i donar terres i recursos productius als
ex-combatents de la RN van ser objectius prioritaris d'aquest
govern. A finals del 1990, com que les expectatives promeses no
s'havien complert es van rearmar grups de les diferents faccions
que havien fet la guerra. Ex membres del FSLN (recontres), de
la EPS (recompas), i un tercer grup al front nord (revueltos).
Es va tornar a una guerra civil en que els nous rearmats eren
perseguits per l'estat. La societat nica vivia en un explosiu
nivell de pobresa sense capacitat de donar resposta a les demandes
socials, una economia desarticulada i sense sentit d'orientació
estratègic i una dèbil estructura de drets ciutadans; un estat
dependent de la cooperació externa, d'organismes financers mundials
i de les pressions de la globalització. Pel que fa a l'economia
es va buscar una eonomia lliure de mercat, però no era fàcil perquè
la capacitat productiva del país es trobava greument deteriorada.
(inflació, exportacions en descendència, augment del deute extern,
situació d'alta dependència respecte els organismes internacionals,
etc ....).
El 1993 s'havia lograt l'estabilització macroeconòmica a canvi
d'un gran cost per les majories empobrides (reducció de la despesa
pública, educativa i sanitària, i un augment de la polarització
social).
El 1996 degut al descontentament social, les eleccions van ser
guanyades per l'Aliança Liberal. El nou règim va continuar dependent
de la cooperació externa i de les directrius dels organismes internacionals.
Ni la crisi de l'huracà Mitch va poder apropar l'estat a la nació.
Però sí que va lograr l'alleujament del deute extern i l'obtenció
de nous recursos externs, tot i que l'absència de mecanismes de
participació política capaços de regular l'acció de l'estat, va
crear la proliferació de la corrupció administrativa i la impunitat
de delictes. El propi president el país, Arnoldo Alemán va ser
processat per corrupció i apropiació indeguda de fons públics
mentre el poble patia fam.
Conclusions:
Al llarg del S XX Nicaragua va viure una crisi gairebé constant
de governabilitat que es feia evident en la corrupció que afectava
el funcionament de la administració pública del país, i una crisi
de seguretat ciutadana. La governabilitat no es va lograr per
l'absència d'una estructura de drets ciutadans capaç de democratitzar
el funcionament de l'estat, i la absència d'èlits i moviments
socials capaços de nacionalitzar-ho.
Al concluir el s. XX, l'estat i el sistema polític estaven sota
el control del partit governant i del FSLN, ja que al 1999 van
fer un pacte aprovat per l'església catòlica, però al preu que
els ideals revolucionaris del FSLN havien estat minvats en gran
mesura. El precari ordre social de Nicaragua es veia dividit en
aquestes tres institucions.
Deu anys després de la transició a un model de governabilitat
l'estat nicaragüenc continuava gravitant sobre una societat que
no tenia la capacitat de controlar la conducta dels seus governants.
El 2001 Enrique Bolaños (clar opositor al règim sandinista) va
guanyar les eleccions amb el Partit Liberal Constitucionalista.
El nou govern tenia com a objectiu combatre la corrupció, tipificar
una sèrie de delictes que no estaven caracteritzats com a tals,
i la reforma del codi penal. Més enllà de les ambicions polítiques
el nou govern ha començat un camí molt complicat de reconstrucció
de la societat nicaragüenca per solucionar els problemes de pobresa
extrema i de les injustícies.

Monument Sandinista a Solentiname.
2.2.- Comparació de la situació
socioeconòmica de Nicaragua amb la d'altres països
En aquest apartat analitzaré
una sèrie de gràfiques de diferents països del món en els que
queden recollits un bon nombre d'indicadors del grau de desenvolupament
d'un país com per exemple el PIB, índex d'alfabetització, percentatge
de metges, etc... L'elecció dels països no ha estat aleatòria.
He triat dos països de l'Europa desenvolupada però amb diferent
grau de desenvolupament econòmic; varis països de centreamèrica
de característiques similars i dos països que actualment estan
travessant situacions polítiques molt complicades i indicadors
dels quals ens mostren el seu elevat grau de pobresa (Haití i
Sierra Leona).
Per fer la comparació dels diferents indicadors socioeconòmics
que es mostren a continuació m'he basat en el país amb un nivell
de desenvolupament més elevat (Noruega), el del nivell de desenvolupament
més baix d'Amèrica (Haití) i el més pobre a nivell mundial (Sierra
Leone) segons dades del PNUD.
Excepte en el cas d'Espanya la resta de països tenen en comú uns
nivells de població semblants, comparables a Catalunya.

Informe sobre el desenvolupament
humà 2002 (PNUD)
Aquesta representació gràfica reflecteix la situació econòmica
dels països que la formen. Observem com el PIB per càpita disminueix
ràpidament a partir de Costa Rica. Entre els països de centreamèrica
amb un desenvolupament menor, Nicaragua és el país que té el PIB
més baix de la zona; només per sobre de Haití i Sierra Loeone
que donen els valors més baixos ja que representen dos dels països
més empobrits a nivell mundial.. Cal destacar que Costa Rica,
país veí de Nicaragua, es situa en una posició més privilegiada
que la resta de països de centreamèrica; el considerem un país
desenvolupat econòmica i socialment.

Informe sobre el desenvolupament humà 2002 (PNUD)
Aquesta gràfica ens mostra
la població total dels diferents països que he escollit. La gràfica
ens demostra que el territori que comprèn un país sovint no és
equivalent a la seva demografia en alguns casos (com Espanya i
Noruega) mentre que en d'altres la manca de població és deguda
a la crisi econòmica, social i política en què es troba immers
el país (com és el cas de Nicaragua,).

Informe sobre el desenvolupament humà 2002 (PNUD)
Observem la densitat de població
dels diferents països estudiats. Hi ha dos països destacats per
sobre de tot: El Salvador i Haití. El cas de Nicaragua és complex.
La densitat total del país es troba a l'entorn de la mitjana centreamericana
donat que la zona atlàntica, que ocupa els dos terços del territori,
és terreny selvàtic pràcticament despoblat. Pel contrari, la zona
del Pacífic té la mateixa densitat que el Salvador (país veí de
la zona del pacífic justament). Això és degut a que la població
del país es concentra en aquestes costes i la zona del Pacífic
conté la principal font de treball de tot Nicaragua.

Informe sobre el desenvolupament humà 2004(PNUD)
Aquest índex seria el resultat
d'un seguit d'indicadors socioeconòmics baixos (el PIB per exemple)
i ens informa del percentatge de persones que es troben per sota
del llindar de la pobresa. Nicaragua, Guatemala, Haití o Sierra
Leone tenen els índex de pobresa més elevats del món. Tornem a
percebre el gran contrast entre Costa Rica i Nicaragua tot i ser
països veïns. Observem també que països desenvolupats com Noruega
o Espanya tenen uns índex de pobresa elevats malgrat la riqueza
del país. Això ens parlaria de la mala distribució d'aquesta riquesa

Informe sobre el desenvolupament humà 2002(PNUD)
La taxa d'alfabetització d'adults
ens demostra que en els països més desenvolupats econòmicament
és on la població adulta ha tingut accés en un passat a l'educació;
en canvi Sierra Leone o Haití són països en els que el concepte
d'educació tot just s'implanta en aquests moments i, per tant,
la població adulta té un índex baix d'alfabetització. Nicaragua
està sempre al centre de la gràfica, en un índex mitjà que es
decanta cap als països menys desenvolupats en una progressió ascendent
però negativa en els darrers anys..
Informe sobre el desenvolupament humà 1999-2001 (PNUD)

Abarcant un altre tipus de
variable observem com Costa Rica o El Salvador superen a Noruega
en despesa pública destinada a l'educació, el que sembla un fet
insòlit donat el seu gran desenvolupament socioeconòmic. Nicaragua
té la despesa més baixa en educació després de Guatemala. Aquesta
mancança és deguda a la pobresa del país i a la priorització que
es fa dels pocs recursos que es tenen, per exemple, destinant-los
a la despesa militar. En aquest cas no existeixen dades fiables
d'Haití i Sierra Leone.

Informe sobre el desenvolupament humà 2001/02 (PNUD)
A l'analitzar aquesta gràfica
veiem que la despesa que destinen els governs a l'educació no
té gaire relació amb la taxa de matriculació en l'educació primària.
Una cosa és la quantitat i l'altra molt diferent la qualitat.
Noruega i Espanya es tornen a situar a la taxa més elevada i Nicaragua
ocupa la més baixa. Tot i això la línia que dibuixa el gràfic
és bastant regular i només varia en un 10%. Aquesta variació és
deguda a les dificultats econòmiques, a la manca d'escoles i a
la necessitat del treball infantil en les regions més empobrides.

Informe sobre el desenvolupament humà 2002 (PNUD)
L'esperança de vida és molt
alta a Noruega i Espanya però redueix el seu valor a l'arribar
als països de centreamèrica. A Nicaragua l'esperança de vida és
bastant elevada en relació a la seva situació econòmica. Aquest
rànquing va minvant fins al punt que a Sierra Leone la població
aspira a viure poc més de 30 anys. La línia descendent que marca
la gràfica és una de les conseqüències de la situació socioeconòmica
reflectida en les diferents gràfiques.

Informe sobre el desenvolupament humà 2000-05 (PNUD)
Seguint la línia de l'anterior
analitzem una gràfica centrada només en els països de mig i baix
desenvolupament econòmic i social. A Nicaragua 10 persones de
cada 100 tenen unes perspectives de vida inferiors als quaranta
anys.
Informe sobre el desenvolupament humà 2002 (PNUD)

En aquesta representació gràfica
s'ens mostra com aquells països menys desenvolupats són els que
tenen un índex de població infantil o adolescent més elevat; podríem
atribuir aquest fet a la falta de mètodes anticonceptius, una
visió de la família més conservadora on els fills són una eina
de treball en un futur; segons aquestes dades i les anteriors
averigüem que en aquests països la majoria de la població és jove.
Pel contrari Espanya se situa en la posició més baixa. Aquests
índexs baixos que comparteix amb Noruega són deguts a un sistema
de vida diferent, urbà, a l'ús de mètodes anticonceptius i de
planificació familiar, a la incorporació de la dona al món del
treball i a l'accés més tardà dels joves al món laboral.

Informe sobre el desenvolupament humà 2002 (PNUD)
Aquesta gràfica ens mostra
la realitat deduïda anteriorment. L'ús d'anticonceptius disminueix
en relació al grau de desenvolupament d'un país (com menys desenvolupat
estigui menys ús s'en farà). Cal destacar que Nicaragua té la
taxa més elevada de centreamèrica segurament degut als programes
d'ajuda sanitària i/o de les ONG.
Informe sobre el desenvolupament humà 2000-05 (PNUD)

Seguim mostrant les causes
apuntades a les gràfiques anteriors. La fecunditat és més elevada
en aquells països que fan un ús inferior dels anticonceptius i
que tenen una visió més patriarcal/tradicional de la familia.
Tot i així Espanya se segueix situant en la taxa menys elevada.
Nicaragua se situa més o menys al centre del gràfic amb una taxa
bastant elevada.
Informe sobre el desenvolupament humà 2002 (PNUD)

La gràfica dels percentatges
de població que té 65 anys o més, ens descriu la relació paral·lela
que existeix entre el desenvolupament econòmic i social i les
taxes de mortalitat i natalitat que hem vist al llarg d'aquest
estudi. En aquest cas, Espanya i Noruega tenen una esperança de
vida molt més elevada que el resta de països gràcies a unes facilitats
mèdiques, alimentàries, d'adequació del treball, culturals i educatives.
Nicaragua té un dels índexs més baixos juntament amb Sierra Leone
ja que pateix mancances molt fortes a tots nivells.
U.S.Census Bureau, base internacional de dades

Extret d'una font diferent
a les anteriors, mostra la dinàmica d'una població dominada per
la població jove. Aquesta gràfica segueix el model dels països
del tercer món. La manca de planificació familiar, la freqüència
dels embarassos entre les adolescents, el poder de l'església
a Nicaragua pel que fa a la prohibició moral de l'ús d'anticonceptius,
la percepció dels fills com a eina de treball i l'estructura familiar
basada en el predomini de la figura del pare sobre la de la mare,
porten a una estructura de la població amb un clar predomini dels
menors de 20 anys. Aquesta situació sumada a l'alt índex de mortalitat
degut a mancances higièniques, sanitàries i de salut en general,
completa el perfil d'aquesta piràmide.

Informe sobre el desenvolupament humà 2003 (PNUD)
Les diferències entre els països
rics i els més empobrits en aquest camp són molt notables. En
el cas concret de Nicaragua, veiem que queda molt prop dels valors
dels països més empobrits. Això ens porta a pensar en una realitat
dura que propicia l'autodiagnòstic, l'automedicació, l'intrusisme
processional, la propagació de malalties, la manca d'atenció a
la infància i una taxa elevada de mortalitat.
Informe sobre el desenvolupament humà 2000 (PNUD)

Els valors d'aquesta gràfica
ens donen una visió potser més positiva que les representacions
anteriors. Observem com hi ha una certa regularitat a l'accés
sostenible d'aigua millorada, excepte a Haití i Sierra Leone,
països amb deficiències també en aquest camp. L'accés a l'aigua
millorada és un indicador de salut ja que moltes malalties poden
tenir la seva transmissió a través d'aigües contaminades en diferents
graus.

Informe sobre el desenvolupament humà 1999-2001 (PNUD)
En la mateixa línia, observem
el percentatge de persones desnutrides. Noruega i Espanya no apareixen
perquè tenen percentatges gairebé del 100% de la població.
Analitzant la gràfica veiem com es produeix una ascensió cap als
països menys desenvolupats com a totes les gràfiques. Nicaragua
té, també en aquest indicador, el percentatge més elevat de persones
desnutrides, després dels països més pobres. Manca d'accés als
recursos, mal repartiment de la terra, falta de treball per a
la població activa, pobresa generalitzada al país, famílies molt
nombroses, governs poc preocupats per les millores socials dels
seus habitants, etc....són causes que contribueixen a la desnutrició.
Informe sobre el desenvolupament humà 1995-2002 (PNUD)

La mala nutrició en quantitat
(menjar un cop al dia o menys) i en qualitat (dieta monòtona i
gens equilibrada), associada a malalties mal curades de vegades
conseqüència d'aquesta mateixa mala alimentació, té com a resultat
un creixement deficient de les criatures, inferior als paràmetres
que els correspondrien per edat, tant pel que fa al pes (gràfica
de dalt) com a l'alçada i en condicions de salut precàries.. Això
en el cas de Nicaragua és ben evident tot i que no arribi als
extrems d'altres països pobres. Aquesta situació hipoteca el futur
de les criatures i del país. Com es pot observar, al gràfic no
hi apareixen les dades d'Espanya i Noruega simplement perquè al
PNUD no hi consten ja que són dos països desenvolupats, on la
majoria de nens estan ben alimentats.

Informe sobre el desenvolupament humà 2002 (PNUD)
Aquesta gràfica és la conseqüència
de les causes esmentades anteriorment. Noruega i Espanya tenen
una taxa mínima de mortalitat infantil gràcies als mitjans sanitaris,
higiènics i alimentaris. Contrastant amb aquestes taxes Siera
Leone eleva la seva taxa fins als 160 infants morts per cada 1000
nascuts vius. Els països de centreamèrica es situen al centre
del rànquing en una línia regular on només destaca lleugerament
Guatemala. És una taxa massa elevada conseqüència de la desnutrició
i les mancances higièniques i alimentàries.
Conclusions extretes de les
gràfiques:
Les dades anteriors pretenen introduir el lector del treball a
la realitat de Nicaragua i a més a més completar les dades històriques
donades fins ara. Després d'estudiar aquestes dades podem arribar
a una sèrie de deduccions en relació a la recerca plantejada.
Nicaragua és un país de centreamèrica que està situat sota el
llindar de la pobresa. Això provoca mancances de tot tipus. Per
exemple en educació, ja que el govern hi destina una part molt
petita del pressupost nacional; dóna preferència a l'exèrcit i
la defensa del país abans que la educació dels qui hi viuen. Però
el govern no és l'única causa de la situació de l'ensenyament
educatiu; les taxes de matriculació a primària no arriben al 100%
perquè molts nens i nenes en lloc d'anar a escola es passen tot
el dia treballant al carrer i venent qualsevol cosa. En el cas
dels adults, tot i que el grau d'alfabetització ha augmentat en
els últims anys, hi ha una part important de la població que no
sap llegir ni escriure fet que implica que pot ser dominada i
manipulada per polítics o altres persones d'un nivell social més
elevat.
La dinàmica de la població reflecteix una societat on predomina
la població jove. És una població dominada per les noves generacions
no tan sols per l'alta taxa de mortalitat i natalitat, sinó perquè
la societat nicaragüenca es basa en una estructura familiar antiga;
els fills són un instrument de producció i no està gaire ben vist
tenir-ne un de sol. A més a més, l'ús d'anticonceptius està prohibit
per l'església que domina la mentalitat de la població, o bé resulten
cars, o el seu ús és de difícil comprensió per part de la gent
més humil. Per altra banda, les persones de més de 50 anys, normalment
no poden aspirar a continuar vivint gaire temps, sigui per malalties
o mancances econòmiques. Tot i que predomina la població jove,
molts infants moren als pocs mesos de néixer perquè hi ha una
gran manca de metges per tots els habitants i d'aigua potable
en moltes vivendes. Quan aquests dos factors coincideixen amb
una falta alimentària, les conseqüències són el desnodriment de
la majoria dels nens i, en alguns casos, la seva mort.
2.3.- Context socioeconòmic
de la zona objecte d'aquest estudi:
Abans d'iniciar la presentació
del meu treball de camp he cregut necessari de realitzar un breu
recorregut a l'entorn de l'espai físic i humà objecte d'aquest
estudi per tal d'oferir uns conceptes de referència que permetran
al lector entendre i comprendre millor la situació en la que viuen
els infants nicaragüencs. He presentat el municipi de Chichigalpa
(Nicaragua), lloc on realitzo l'estudi, l'escola pública Francisca
González en la que realitzo les entrevistes i mantinc contactes
amb els nens/es i el professorat i, finalment, el Barrio de Los
Lirios i els seu entorn, assentament marginal i extremadament
pobre de Chichigalpa on viuen molts dels nens matriculats a l'escola.
Chichigalpa
Chichigalpa és una població de 22000 habitants (als voltants de
50000 si contem el municipi sencer) que pertany al Departamento
de Chinandega (Nicaragua). Es troba situada a la costa nord-occidental
del país, a la zona del pacífic, a la frontera amb Honduras i
al peu del volcà San Cristóbal (1750m), punt més elevat de la
cadena volcànica de Los Maribios i al costat del volcà Casitas.
Chichigalpa està situada al bell mig de la plana que baixa des
del volcà i arriba al Pacífic. És una zona molt rica agrícolament
parlant perquè gaudeix de les cendres volcàniques transportades
per les pluges. A la vegada conviure tan a prop dels volcans és
una inseguretat constant i hi ha perill d'esllavissades cendroses,
terratrèmols, erupcions de cendres, i maremotos. A més, es trobar
a la zona del Carib, propensa a generar ciclons o huracans.

L'església del poble
vigilada pel volcà San Cristóbal.
SSSsssan CristóbalDSan Cristóbal.
|
Vista del volcà San
Cristóbal des del volcà Casitas.
San Cristóbal.
|
Esllavissada
del volcà Casitas. |
Nena resident
en un assentament al peu
del Casitas. |
L'esfondrament del volcà Casitas
(a causa de l'huracà Mitch el 1998) i l'esllavissada de les terres
que va seguir i que va matar 2600 persones deixant milers de damnificats,
és l'exemple recent més dramàtic de la combinació fatal entre
la fragilitat volcànica i els rigors climàtics, afegits a la fragilitat
dels habitatges, infrastructures, etc...

Treballadors de l'Ingenio San Antonio tornant de sulfatar.
L'activitat industrial del
municipi és important i es basa en dues fàbriques relacionades:
l'Ingenio San Antonio (gran fàbrica de sucre) i la Licorera (rom
Flor de caña) que aprofita la melassa excedent de l'Ingenio. L'Ingenio
San Antonio, fàbrica d'origen colonial, ha monopolitzat una gran
part de les millors terres per produir canya de sucre. Això comporta
que la majoria de la població no té accés als beneficis de la
riquesa de la terra. Els petits pagesos i la gent del poble no
tenen els recursos necessaris per explotar la terra. Una part
de la població té treball estable al Ingenio i la Licorera però
la majoria només aconsegueixen feines temporals: zafra, campanyes
de plaguicides, etc... Com vaig poder observar personalment aquests
treballadors treballen en condicions laborals mínimes, exposats
a productes nocius i cobrant un salari que no supera els 5 euros
al dia per treballar de sol a sol entre les canyes, a temperatures
molt elevades (42º el dia de la meva visita). La licorera ven
els seus productes a un preu que la població de Chichigalpa no
pot assumir; per ells s'elabora el guaro de menys qualitat, que
comporta greus problemes d'alcoholèmia a la població. Aquestes
empreses són rendibles pels propietaris i accionistes però no
generen beneficis a la ciutat. Paguen els seus impostos (mínims)
a Managua. Tanmateix a Chichigalpa hi deixen treball precari i
una destrucció i contaminació mediambiental no penalitzada (entrevista
amb l'alcalde de la ciutat el 26.07.04). Per això l'atur arriba
a nivells de més del 50%. El 70% de persones actives treballen
en treballs no formals (economia submergida, contractes il·legal,
etc..). A més, bona part de la població viu en àrees suburbials
i marginals dins una societat empobrida per la manca de treball
i la falta d'accés a la terra.

Imatge de dos treballadors de l'Ingenio als canyissars; treballen
dotze hores diàries i cobren un sou de 4 euros per jornada laboral.
Socialment parlant, no hi ha serveis sanitaris públics per a tothom;
el malalt ha de comprar-se els elements necessaris per a la seva
cura (gasses, desinfectant, injeccions, etc...) i això implica
que molta població no tingui els recursos necessaris per anar
al metge. A més no hi ha cap servei social que faci un seguiment
de la població ni tractaments específics. Cal esmentar la situació
social de la infància a Chichigalpa. La situació familiar és d'una
gran pobresa i d'una forta inestabilitat familiar que comporta
maltractaments, abandonament de les obligacions paternes, desestructuració
familiar, abusos sexuals, treball, violència i mendicitat. La
desestructuració de la societat comporta a la infància problemes
de salut i de desenvolupament global: problemes derivats de parts
dificultosos, mala alimentació i deficiències de creixement que
afecten el desenvolupament intel·lectual, absentisme escolar,
treball, violència, mendicitat, vida al carrer que genera mals
hàbits (delinqüència, drogues..), mals models adults (alcoholisme,
violència de gènere, poca predisposició al treball, baixa autoestima
de l'infant per part dels pares, abusos sexuals, etc..).
Les teulades
són fetes amb cartrons vells |
El mercat
de Chichigalpa està ple de sistema que fan servir també en
la paradetes plenes de diferents aliments
construcció de les cases. que dibuixen un quadre pintoresc.
|
Escuela Francisca González
Escola de Chichigalpa de 1100 alumnes que treballen en dos torns
(matí de 7h a 12h, i tarda de 12h a 17h) donada la gran quantitat
de població en edat escolar. A més té un annex en l'escola multigrau
al barri Los Lirios, assentament promogut per l'escola Jungfrau
per donar unes condicions de vida dignes als afectats per l'huracà
Mitch (1998). Les aules acullen entre 40 i 45 alumnes i hi treballen
36 persones entre mestres i personal no docent.

Aula de primària
decorada amb dibuixos i fotografies. |
Els germans
grans fan de pares als petits de la casa |

Cada divendres abans de
començar la jornada escolar és obligatori formar davant la directora.
És l'hora de recitar el pare nostre i l'himne nacional.
L'escola, en els seus inicis totalment suburbial, es troba just
a l'entrada de la població i acull l'alumnat dels barris i assentaments
més humils i, en alguns casos, marginals de la població. El nivel
socioeconòmic i cultural de els famílies de l'escola és molt baix.
La majoria d'alumnes pertanyen a famílies molt humils, amb un
nombre elevat de fills, greus problemes laborals i condicions
de vivenda i salut precàries. Els alumnes sovint treballen a casa,
venen al carrer o es passegen pidolant.
El folklore és una de les activitats escolars més preuades
i que fa somriure els més petits encara que només sigui una estona
del dia.
L'escola intenta convèncer els pares de família perquè permetin
que els infants acudeixin a l'escola. L'escola no rep del govern
pràcticament cap ajut econòmic. La subsistència del centre és
una petita part del pressupost que surt de les vendes que es fan
a l'hora de pati en un petit xiringuito del pati. Es treballa
gairebé sense llibres, reutilitzant les llibretes i utilitzant
cartrons i d'altres materials reciclats com a material de treball.
Els alumnes s'encarreguen del manteniment de l'escola pel que
fa a la neteja.
Els més petits es
diverteixen amb el material solidari enviat des de l'Escola
Jungfrau.
|
La neteja
és cosa de tots, però fins i tot aquí és vigent la desigualtat
de sexe. |
Barrio de Los Lirios
El barri de Los Lirios va sorgir de la iniciativa de l'escola
Jungfrau a l'hora d'ajudar a les persones damnificades per l'huracà
MITCH que va arrasar els països de centreamèrica a finals d'octubre
del 98. La campanya engegada des de l'escola (i que va rebre un
ampli recolzament a la ciutat de Badalona) va permetre donar suport
d'emergència (aliments, assistència mèdica, medicaments,...) a
la població que s'havia refugiat a l'escola Francisca González
fugint de l'esfondrament del volcà Casitas. (Ni a nivell nacional
ni municipal no es va actuar per ajudar els damnificats en un
primer moment i, per tant, la població es va veure en mans de
l'ajuda exterior.) A més de l'ajut d'emergència es va decidir
comprar un terreny per reubicar aquelles famílies que ho havien
perdut tot amb el pas de l'huracà fins i tot el sòl on reconstruir
la seva barraca amb plàstics i cartrons.

Barraca
del Barrio de los Lirios. |
Les dones
caminen cada dia fins al pou per poder tenir aigua durant
tota la jornada. |
El barri comença a créixer
i ja s'hi veuen les primeres cases.
Així va néixer el barri de Los Lirios. Es va crear l'associació
ASBACHI (associació de solidaritat Badalona-Chichigalpa) composada
per mestres de l'escola germana i algunes persones de Chichigalpa,
i per persones de la Jungfrau. De la iniciativa de la Jungfrau
i del suport econòmic de Badalona Solidària i del Fons Català
de Cooperació en va sorgir la primera fase de construcció coordinada
per Asbachi: dotze cases àmplies i sòlides i dos pous d'aigua.
Posteriorment, Arquitectos sin Fronteras ASFES al llarg del primer
semestre de 2001 va portar a terme l'execució de 33 habitatges
completant així la fase de construcció del barri.

El volcà San Cristóbal
amenaça totes les famílies del barri. |
L'any 2002 l'ONG Infancia sin
Fronteras, que treballa pel sistema d'apadrinaments, posa en funcionament
un menjador col.lectiu infantil al barri que dóna dinar a una
mitjana de tres-centes vint-i-cinc criatures diàries del barri
i dels assentaments que es van instal.lant al seu voltant cercant
els serveis que es van oferint. Al 2002, també, l'Escola Francisca
González hi crea una escola multigrau annexa que permet als més
petits quedar-se al barri i evitar-los el desplaçament llarg i
penós, especialment en època de pluges, des del barri a l'escola
(1700m). L'escola annexa que funcionava fragmentada en cases particulars
ara gaudeix d'un pabelló propi (projecte en el que està implicada
també l'escola Jungfrau)

Menjador infantil del Barrio de los Lirios. Els germans Flores.
El barri socialment retrata
una classe social extremadament baixa socioeconòmica i culturalment
parlant. La població adulta i juvenil pateix problemes d'alcoholisme,
drogaaddicció, mendicitat, violència de gènere, atur, abusos sexuals
etc.... Els esforços van doncs en la direcció de dignificar, culturalitzar
i professionalitzar els habitants del barri i afavorir l'empoderament
de les dones (propietàries de les cases) com a base per estructurar
el nucli familiar.
|