Entenem per Metacognició la capacitat que tenim dautoregular el propi aprenentatge, és a dir de planificar quines estratègies shan dutilitzar a cada situació, aplicar-les, controlar el procés, avaluar-lo per a detectar possibles errades, i com a conseqüència... transferir tot això a una nova actuació. |
Això implica dues dimensions molt relacionades:
a) El coneixement sobre la pròpia cognició implica ésser capaç de prendre consciència del funcionament de la nostra manera de aprendre i comprendre els factors que expliquen que els resultats duna activitat siguin positius o negatius . Per exemple: quan un alumne sap que extreure les idees principals dun text afavoreix el seu record o que organitzar la informació en un mapa conceptual afavoreix la recuperació duna manera significativa. Daquesta manera pot utilitzar aquestes estratègies per a millorar la seva memòria. Però el coneixement del propi coneixement no sempre implica resultats positius en lactivitat intel·lectual, ja que és necessari recuperar-lo i aplicar-lo en activitats concretes i utilitzar les estratègies idònies per a cada situació daprenentatge.
b) La regulació i control de les activitats que lalumne realitza durant el seu aprenentatge. Aquesta dimensió inclou la planificació de les activitats cognitives, el control del procés intel·lectual i lavaluació dels resultats.
Encara que aquests dos aspectes estan molt relacionats; el primer, el coneixement del propi coneixement, sorgeix més tard en el nen que la regulació y el control executiu, ja que aquest últim depèn més de la situació i lactivitat concreta.
Relació de la metacognició amb les estratègies, habilitats destudi i daltres processos cognitius i no cognitius.
El rol de la metacognició es podria comprendre si analitzem les estratègies i habilitats que sutilitzen en un esport dequip: la velocitat , la coordinació i lestil són pròpies de cada jugador, sense que aquest necessiti ser conscient a cada moment dels moviments que fa. En canvi lentrenador fa que cadascú dels esportistes siguin conscients dels seus moviments i estratègies i daquesta manera puguin arribar a lautocontrol i coordinació. Al nostre cas, és laprenent el que ha de fer les dues funcions dentrenador i esportista. Primer ha de desenvolupar i perfeccionar els processos bàsics (capacitats cognitives bàsiques) amb lajut de les tècniques daprenentatge. En segon lloc, lalumne ha de tenir uns coneixements específics del contingut a aprendre.
El saber planificar, regular i avaluar... quines tècniques, quan i com, per què i per a què, shan daplicar a uns continguts determinats amb lobjectiu daprendrels fa que laprenent esdevingui estratègic.
Inici
Pàgina: 1-12-96
Darrera revisió: 1-1-98